Summary
The ImmunoCombChlamydia trachomatis IgG/IgA (Orgenics, Israel) is a new serologic test usingC. trachomatis L2 elementary bodies (Washington Research Foundation, Seattle) as antigen. The Ipazyme IgG/IgA test (Savyon, Israel) employs whole cells withC. trachomatis L2 inclusions, i. e. elementary and reticulate bodies. Theoretically, the ImmunoComb is expected to be less cross-reactive (LPS) withChlamydia pneumoniae than the Ipazyme (LPS and reticulate body group specific antigens). Compared with the Ipazyme, the ImmunoComb IgA showed both a higher positive predictive value (36% versus 25%) and sensitivity (67% versus 33%) for antigen detection in a control group of 100 post partum women with a 6% prevalence ofC. trachomatis positive cervical smears. In sterility patients (45 cases with occluded and 53 with open fallopian tubes) the tube status was predicted by the ImmunoComb (Ipazyme) with 74% (72%) positive predictive value, 87% (80%) sensitivity, and 87% (81%) negative predictive value. IgG/IgA prevalence in 118 patients withC. trachomatis positive cervical smears was 85%/55% for the ImmunoComb and 84%/49% for the Ipazyme. The ImmunoComb is considerably faster and easier in handling and less subjective in reading than the Ipazyme.
Zusammenfassung
Der ImmunoCombChlamydia trachomatis IgG/IgA (Orgenics, Israel) ist ein neuer serologischer Test, derC. trachomatis L2 Elementarkörperchen (Washington Research Foundation, Seattle) als Antigen verwendet. Beim Ipazyme IgG/IgA Test (Savyon, Israel) dienenC. trachomatis-L2-Einschlüsse infizierter Zellen als Antigen, das heißt Elementar- und Retikulärkörperchen. Theoretisch sind beim ImmunoComb weniger Kreuzreaktionen (LPS) mitChlamydia pneumoniae zu erwarten als beim Ipazyme Test (LPS und gruppenspezifische Retikulärkörperchen-Antigene). In einer Kontrollgruppe von 100 Wöchnerinnen mit einer 6%-Prävalenz anC. trachomatis-positiven Zervixabstrichen zeigte der ImmunoComb-IgA im Vergleich zum Ipazyme sowohl einen höheren positiven Vorhersagewert (36% gegenüber 25%) als auch eine höhere Sensitivität (67% gegenüber 33%) für den Antigennachweis. Bei Sterilitätspatientinnen (45 Fälle mit verschlossenen und 53 mit offenen Tuben) betrugen die Werte in bezug auf die Vorhersage des Tubenstatus beim ImmunoComb (Ipazyme) 74% (72%) für den positiven Vorhersagewert, 87% (80%) für die Sensitivität und 87% (81%) für den negativen Vorhersagewert. 118 Patientinnen mitC. trachomatis-positivem Zervixabstrich zeigten im ImmunoComb eine IgG/IgA Prävalenz von 85%/55% verglichen mit 84%/49% im Ipazyme. Der ImmunoComb ist beträchtlich schneller und einfacher in der Handhabung und weniger subjektiv in der Ablesung als der Ipazyme.
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Clad, A., Flecken, U. & Petersen, E.E. Chlamydial serology in genital infections: ImmunoComb versus ipazyme. Infection 21, 384–389 (1993). https://doi.org/10.1007/BF01728919
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01728919