Summary
The concentration of ferritin in the serum of normal males (n=79) was 98 µg/l (geometric mean) with a 95% confidence range of 21–447 µg/l. In nonmenstruating healthy females (n=39), the concentration was 85 (26–279) µg/l. In menstruating females, serum ferritin was <30 µg/l only when the duration of menstruation was more than or equal to 4 days.
Patients with uncomplicated iron-deficiency anemia had a serum ferritin level <20 µg/l. After oral or parenteral iron therapy, serum ferritin was >20 µg/l in 7 of 17 patients. Serum ferritin was >20 µg/l in 8 of 12 patients with a simultaneous inflammatory or malignant disease. Of patients with iron-deficiency anemia, 86% had a serum ferritin level lower than 40 µg/l. A serum ferritin level <40 µg/l was only observed in patients with iron-deficiency anemia and not in patients with other forms of anemia. Of patients with iron-deficiency anemia and a hemoglobin concentration lower than 100 g/l, 80% had a serum iron level <13 µmol/l and a total iron binding capacity higher than 70 µmol/l.
Anemia of chronic disorders was diagnosed with a sensitivity of 0.93 and a specifity of 0.92 in patients with serum iron <13 µmol/l, total iron binding capacity <60 µmol/l, erythrocyte sedimentation rate >25 mm in the first hour, and serum fibrinogen >4 g/l. Somewhat better was the same combination except with the serum ferritin level >50 µg/l instead of the iron binding capacity. However the predictive value using both combinations was too low.
Zusammenfassung
Die Bestimmung des Serumferritins mit einem immunoradiometrischen Assay ergab bei 79 gesunden männlichen Probanden ein geometrisches Mittel von 98 µg/l bei einem 95%-Bereich von 21–447 µg/l. Bei 39 Frauen nach der Menopause betrug das geometrische Mittel 85 µg/l bei einem 95%-Bereich von 26–279 µg/l. Bei menstruierenden Frauen wurde ein Serumferritin unter 30 µg/l nur beobachtet bei einer Mensesdauer von 4 oder mehr Tagen.
Patienten mit unkomplizierter Eisenmangelanämie hatten ein Serumferritin unter 20 µg/l. Nach oraler oder parenteraler Eisentherapie lag das Serumferritin bei 7 von 17 Patienten über 20 µg/l. Bei gleichzeitiger entzündlicher oder maligner Grundkrankheit (Blutkörperchensenkung über 25 mm in der ersten Stunde) betrug das Serumferritin bei 8 von 12 Patienten über 20 µg/l. 86% der Patienten mit Eisenmangelanämie hatten ein Serumferritin unter 40 µg/l. Bei 217 Patienten mit Anämien verschiedenster Genese wurde ein Serumferritin unter 40 µg/l nur bei Eisenmangelanämien beobachtet. Bei schweren Eisenmangelanämien (Hämoglobinkonzentration unter 100 g/l) kann die Diagnose bei 80% der Patienten auch durch ein Serumeisen unter 13 µmol/l und eine totale Eisenbindungskapazität über 70 µmol/l gesichert werden.
Die Diagnose sideropenische Anämie mit retikuloendothelialer Siderose wurde mit der Kombination von erniedrigtem Serumeisen (unter 13 µmol/l) und nicht erhöhter totaler Eisenbindungskapazität (unter 60 µmol/l) bei einer Blutkörperchensenkung über 25 mm in der ersten Stunde und einem Serumfibrinogen über 4 g/l mit einer Sensibilität von 0,93 und einer Spezifität von 0,92 gestellt. Etwas günstiger ist die Kombination von erniedrigtem Serumeisen und einem Serumferritin über 50 µg/l. Die Spezifität eines positiven Befundes (predictive value) ist jedoch mit beiden Methoden ungenügend.
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Literatur
Addison GM, Beamish MR, Hales CM. Hodgkin M, Jacobs A, Llewellin P (1972) An immunoradiometric assay for ferritin in serum of normal subjects and patients with iron deficiency and iron overload. J Clin Pathol 25:326
Alfrey CP (1980) Einschränkungen bei der Verwendung des Serumferritin-Assays in der Diagnostik. In: Kaltwasser JP, Werner E (Hrsg) Serumferritin. Springer, Berlin Heidelberg New York
Ali MAM, Luxton AW, Walker WHC (1978) Serum ferritin concentration and bone marrow iron stores: A prospective study. Can Med Assoc J 118:945
Beamish MR, Jones PA, Trevett D, Evans IH, Jacobs A (1972) Iron metabolism in Hodgkin's disease. Br J Cancer 26:444
Beck JR, Corwell GG, Rawnley HM (1978) Multivariate approach to predictive diagnosis of bone marrow iron stores. Am J Clin Pathol 70:665
Beck JR, Meier FA, French EE, Brink-Johsen T, Cornwell GG (1979) Serum ferritin. Lancet 1:1080
Bentley M, Williams P (1974) Serum ferritin concentration in rheumatoid arthritis. J Clin Pathol 27:786
Beutler E, Robson MJ, Buttenweiser EA (1958) A comparison of the plasma iron, ironbinding capacity, sternal marrow iron and other methods in the clinical evaluation of iron stores. Ann Intern Med 48:60
Bezwoda WR, Bothwell TH, Torrance JD, MacPhail AP, Charlton RW, Kay G, Levin J (1979) The relationship between iron stores, plasma ferritin concentrations and iron absorption. Scand J Haematol 22:113
Birgegard G, Högmann C, Killander A, Levander H, Simonsson B, Wide L (1977) Serumferritin and erythrocyte 2,3-DPG during quantitated phlebotomy and iron treatment. Scand J Haematol 19:327
Cartwright GE, Lee GR (1971) The anaemia of chronic disorders. Br J Haematol 21:147
Cook JD, Lipschitz DA, Miles LEM, Finch CA (1974) Serum ferritin as a measure of iron stores in normal subjects. Am J Clin Nutr 27:681
Cooper EH, Stone J (1979) Acute phase reactant proteins in cancer. Adv Cancer Res 30:1
Dinant HJ, Demaat CEM (1978) Erythropoesis and mean red-cell lifespan in normal subjects and in patients with the anaemia of active rheumatoid arthritis. Br J Haematol 39:437
Ellis LD, Jensen WN, Westerman MP (1964) Marrow iron. Ann Intern Med 61:44
Finch CA (1970) Diagnostic value of different methods to detect iron deficiency. In: Hallberg L, Harwerth HG, Vannotti A (eds) Iron deficiency. Academic Press, London New York, pp 409
Frenkel EP, Sheehan RG, Newton MJ (1980) Diagnostischer Wert der Serumferritinbestimmung bei der chron Infektanämie. In: Kaltwasser JP, Werner E (Hrsg) Serumferritin. Springer, Berlin Heidelberg New York
Galen PS, Gambio SR (1975) Beyond normality: The predictive value and efficiency of medical diagnosis. Wiley, New York
Hausmann K, Kruse R, Meinecke KH, Bartels H, Heinrich HC (1971) Diagnostische Kriterien des prälatenten, latenten und manifesten Eisenmangels. Klin Wochenschr 49:1164
Hausmann K, Drews J, Trampe R, Wedekind I, Göltner E, Kuse R, Düllmann J (1980) Die Serumferritinbestimmung in der Diagnostik des Eisenmangels. In: Kaltwasser JP, Werner E (Hrsg) Serumferritin. Springer, Berlin Heidelberg New York
Heinrich HC (1970) Intestinal iron absorption in man — methods of measurement, dose relationship, diagnostic and therapeutic applications. In: Hallberg L, Harwerth HG, Vannotti A (eds) Iron deficiency. Academic Press, London New York
Heinrich HC (1980) Diagnostischer Wert des Serumferritins für die Beurteilung der Gesamtkörper-Eisenreserven. In: Kaltwasser JP, Werner E (Hrsg) Serumferritin. Springer, Berlin Heidelberg New York
Heinrich HC, Gabbe EE, Brüggemann J (1977) Serumferritin concentration and diagnostic59Fe2− absorption in humans with iron deficiency. Naturwissenschaften 64:595
Kaltwasser JP, Werner E (1980) Serumferritin als Kontrollparameter bei der Therapie des Eisenmangels. In: Kaltwasser JP, Werner E (Hrsg) Serumferritin. Springer, Berlin Heidelberg New York
Kaltwasser JP, Werner E, Bechstein PB, Koch KM (1977) Die Wertigkeit von Serumferritin als Maß für die Körpereisenspeicher im Vergleich mit anderen Methoden. Verh Dtsch Ges Inn Med 83:1135
Kamin ND, Robson EB, Bettigole RE (1978) Serum ferritin and marrow iron stores. NY St J Med 1052
Konijn AM, Hershko C (1977) Ferritinsynthesis in inflammation. I. Pathogenesis of impaired iron release. Br J Haematol 37:7
Laurell CB (1947) Studies on the transportation and metabolism of iron in the body. Acta Physiol Scand 14:[Suppl] 46
Lipschitz DA, Cook JD, Finch CA (1974) A clinical evaluation of serum ferritin as an index of iron stores. N Engl J Med 290:1213
Mazza J, Barr RM, McDonald JWD, Valberg LS (1978) Usefulness of the serum ferritin concentration in the detection of iron deficiency in a general hospital. Can Med Assoc J 119:884
Oertel J, Schultz E, Korinth E, Heilhecker A (1977) Die Ferritinkonzentration im Serum bei Patienten mit malignen Lymphomen. Klin Wochenschr 55:1109
Oertel J, Bombik BM, Stephan M, Gerhartz H (1978) Ferritin in bone marrow and serum in iron deficiency and iron overload. Blut 37:113
Oertel J, Gerhartz H (1977) Die Ferritinkonzentration im Serum bei verschiedenen Typen der Eisenmangelanämie. Dtsch Med Wochenschr 102:1147
Paine CJ, Polk A, Eichner ER (1974) Analysis of anemia in medical inpatients. Am J Med Sci 268:37
Rath CE, Finch CA (1948) Sternal marrow hemosiderin. J Lab Clin Med 33:81
Ryan S, Watson LR, Tavassoli M, Green R, Crosby WH (1978) Methods for establishing a working immunoradiometric assay for serum ferritin. Am J Hematol 4:375
Sheehan RG, Newton MJ, Frenkel EP (1978) Evaluation of a packaged kit assay of serum ferritin and application to clinical diagnosis of selected anemias. Am J Clin Pathol 70:79
Siimes MA, Addiego JE, DaLmann PR (1974) Feritin in serum: Diagnosis of iron deficiency and iron overload in infants and children. Blood 43:581
Smith RJ, Davis P, Thomson ABR (1977) Serum ferritin levels in the anemia of rheumatoid arthritis. J Rheumatol 4:389
Thomson ARR, Brust R, Ali MAM, Mant MJ, Valberg LS (1978) Iron deficiency in inflammatory bowel disease. Am J Dig Dis 23:705
Walters GO, Miller FM, Worwood M (1973) Serum ferritin concentration and iron stores in normal subjects. J Clin Pathol 26:770
Walters GO, Jacobs A, Worwood M, Trevett D (1975) Iron absorption in normal subjects and patients with idiopathic hemochromatosis: Relationship with serum ferritin concentration. Gut 16:188
Weinfeld A (1964) Storage iron in man. Acta Med Scand 177:1 [Suppl] 427
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Oertel, J. Das Serumferritin in der Differentialdiagnose der Anämie. Klin Wochenschr 60, 571–578 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01724214
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01724214