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Characterization of amphotericin B aerosols for inhalation treatment of pulmonary aspergillosis

Charakterisierung von Amphotericin B Aerosolen für die Inhalationstherapie der pulmonalen Aspergillose

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Summary

In recent years, the incidence of invasive pulmonary aspergillosis has increased in patients receiving immunosuppressive therapy and/or organ transplantation. For prophylaxis againstAspergillus infections, amphotericin B may be a useful drug when inhaled as aerosol. In this study, the aerosolization of amphotericin B was investigated using eight different medical nebulizers under various operating conditions and with different amphotericin B concentrations in the solution. The output of each nebulizer was characterized by the mass flow of spray (drug) leaving the mouthpiece and by the size distribution of the droplets. An effective prevention of pulmonary aspergillosis via amphotericin B inhalation requires a high pulmonary deposition of the drug within an acceptable time of administration associated with a low deposition in the oropharyngeal region. To evaluate the dosages of drug delivered by various types of nebulizers to different regions of the respiratory tract, a semi-empirical deposition model was applied which is based on experimental aerosol deposition data from over 20 normal adults. The main results of the study are: Solutions with amphotericin B concentrations up to 10 mg/ml can be converted into sprays by means of medical nebulizers without any problems. For most nebulizers, the slight foaming of the amphotericin B solution has no effect on the production of the aerosol. To optimize amphotericin B treatment of the lungs via inhalation, sprays with mass flows above 100 mg/min and with mass median aerodynamic diameters (MMAD) below 3 µm should be slowly inhaled by the subject. Applying these criteria to the nebulizers investigated, three out of eight devices have proved suitable for amphotericin B treatment via inhalation.

Zusammenfassung

In den letzten Jahren häufen sich die Fälle von invasiver pulmonaler Aspergillose bei immunsupprimierten Patienten. Zur Prophylaxe dieser Infektion eignet sich Amphotericin B, wenn die Substanz als Aerosol inhaliert wird. In dieser Studie wurde die Herstellung von Amphotericin B-Aerosolen mit acht kommerziellen medizinischen Verneblern systematisch untersucht. Verschiedene Vernebler wurden bei unterschiedlichen Betriebsbedingungen getestet und mit Amphotericin B-Lösungen unterschiedlicher Konzentration gefüllt. Jeder Vernebler wurde charakterisiert durch seinen Aerosol-Massenstrom am Ausgang des Mundstücks und durch die Verteilung seiner Nebelmasse über der Tröpfchengröße. Eine effektive Vorbeugung gegen dieAspergillus-Infektion auf dem Inhalationswege erfordert eine hohe pulmonale Deposition des Medikamentes in einer akzeptablen Applikationszeit verbunden mit einer niedrigen Deposition im Mund-Rachenraum. Um für verschiedene Vernebler die Medikamentendosis in einzelnen Regionen des Atemtrakts zu bestimmen, wurde ein semiempirisches Depositions-Modell verwendet, das auf experimentellen Daten der Aerosoldeposition von mehr als 20 Normalpersonen basiert. Lösungen mit Amphotericin B-Konzentrationen bis zu 10 mg/ml konnten problemlos vernebelt werden. Bei den meisten Verneblern wurde die Aerosolerzeugung durch das leichte Schäumen der Amphotericin B-Lösung nicht beeinträchtigt. Um die Amphotericin B-Behandlung auf dem Inhalationswege zu optimieren, sollten Aerosolnebel mit Massenströmen über 100 mg/min und mit mittleren aerodynamischen Massendurchmessern der Tröpfchen unterhalb von 3 µm langsam durch den Mund inhaliert werden. Bei Anwendung dieser Kriterien auf die untersuchten Vernebler erwiesen sich drei von acht Geräten als brauchbar für eine Amphotericin B-Behandlung auf dem Inhalationswege.

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References

  1. Rothstein, C., Cummings, K. M., Tiddings, J. An outbreak of invasive aspergillosis among allogeneic bone marrow transplants: a case control study. Infect. Control 6 (1985) 347–355.

    Google Scholar 

  2. Denning, D. W., Stevens, D. A. Antifungal and surgical treatment of invasive aspergillosis: review of 2121 published cases. Rev. Infect. Dis. 12 (1990) 1147–1201.

    Google Scholar 

  3. Pannuti, C. S., Gingrich, R. D., Pfaller, M. A., Wenzel, R. P. Nosocomial pneumonia in adult patients undergoing bone marrow transplantation: a 9-year study. J. Clin. Oncol. 9 (1991) 77–84.

    Google Scholar 

  4. Christiansen, K. J., Bernard, E. M., Gold, J. W. M., Armstrong, D. Distribution and activity of amphotericin B in humans. J. Infect. Dis. 152 (1985) 1037–1043.

    Google Scholar 

  5. Schmitt, H. J., Bernard, E. M., Andrade, J., Edwards, F., Schmitt, B., Armstrong, D. MIC and fungicidal activity of terbinafine against clinical isolates ofAspergillus. Antimicrob. Agents Chemother. 32 (1988) 780–781.

    Google Scholar 

  6. Schmitt, H. J., Bernard, E. M., Häuser, M., Armstrong, D. Aerosol amphotericin B is effective for prophylaxis and therapy in a rat model of pulmonary aspergillosis. Antimicrob. Agents Chemother. 32 (1988) 1676–1679.

    Google Scholar 

  7. Barzen, G., Beyer, J., Farshidfar, G., Kramp, W., Dullenkopf, P., Richter, W., Cordes, M., Eichstädt, H. Prävention der invasiven pulmonalen Aspergillose mittels Inhalation von Amphotericin B: intrapulmonale Verteilungsstudie mit99mTc-markiertem Amphotericin B. Journal Pharmacol. Exp. Ther. 3 (1992) 105–110.

    Google Scholar 

  8. Barzen, G., Beyer, J., Farshidfar, G., Kramp, W., Richter, W., Felix, R. Prophylaktische Inhalation von Amphotericin B bei invasiver Aspergilose: Verteilungsstudie. Nuklearmedizin 32 (1993) 82–86.

    Google Scholar 

  9. Beyer, J., Schwartz, S., Barzen, G., Risse, G., Dullenkopf, K., Weyer, C., Siegert, W. Use of amphotericin B aerosols for the prevention of pulmonary aspergillosis. Infection 22 (1994) 143–148.

    Google Scholar 

  10. Stahlhofen, W., Rudolf, G., James, A. C. Intercomparison of experimental regional aerosol deposition data. J. of Aerosol Med. 2 (1989) 285–308.

    Google Scholar 

  11. Köbrich, R., Rudolf, G., Stahlhofen, W. A mathematical model of mass deposition in man. Ann. Occup. Hyg. 38 (Suppl. 1) (1994) 15–24.

    Google Scholar 

  12. Ferron, G. A., Soderholm, S. C. Estimation of the times for evaporation of pure water droplets and for stabilization of salt solution particles. J. Aerosol Sci. 21 (1990) 415–429.

    Google Scholar 

  13. Stahlhofen, W., Gebhart, J., Heyder, J., Roth, C. Generation and properties of a condensation aerosol of di-2-ethylhexyl sebacate. I. Description of the generator. J. Aerosol Sci. 6 (1975) 161–167.

    Google Scholar 

  14. Fuchs, N. A. The Mechanics of aerosols. Dover Publications, New York 1989.

    Google Scholar 

  15. Gebhart, J., Heyder, J., Roth, C., Stahlhofen, W. Herstellung und Eigenschaften von Latex-Aerosolen. Staub-Reinhalt. Luft 40 (1980) 1–8.

    Google Scholar 

  16. Heyder, J., Gebhart, J., Rudolf, G., Schiller, C. F., Stahlhofen, W. Deposition of particles in the human respiratory tract in the size range of 0.005–15 µm. J. Aerosol Sci. 17 (1986) 811–825.

    Google Scholar 

  17. Stahlhofen, W., Gebhart, J., Heyder, J. Experimental determination of regional deposition of aerosol particles in the human respiratory tract. Am. Ind. Hyg. Assoc. J. 41 (1980) 385–398.

    Google Scholar 

  18. Ferron, G. The size of soluble aerosol particles as a function of the humidity of air. Application of the human respiratory tract. J. Aerosol Sci. 8 (1977) 151–167.

    Google Scholar 

  19. Rudolf, G., Köbrich, R., Stahlhofen, W., James, A. C. Regional aerosol deposition in man — a statistical and algebraic model. Ann. Occup. Hyg. 38 (Suppl. 1) (1994) 1–14.

    Google Scholar 

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Dedicated to Prof. Dr. med.W. Schoeppe, Director, Frankfurt a.M. University Medical Center on the occasion of his 65th birthday.

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Roth, C., Gebhart, J., Just-Nübling, G. et al. Characterization of amphotericin B aerosols for inhalation treatment of pulmonary aspergillosis. Infection 24, 354–360 (1996). https://doi.org/10.1007/BF01716078

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