Klinische Wochenschrift

, Volume 60, Issue 18, pp 1137–1142 | Cite as

Steroidfreie Behandlung nierentransplantierter Patienten mit Cyclosporin A

Eine europäische multizentrische Studie
  • F. Harder
  • R. Loertscher
  • R. Y. Calne
  • D. J. G. White
  • R. Pichlmayr
  • J. Klempnauer
  • R. Margreiter
  • M. Spielberger
  • R. W. Sells
  • J. Colbert
  • R. W. G. Johnson
  • M. Wise
  • W. Land
  • H. Lütjens
  • M. Slapak
  • H. A. Lee
  • T. Beveridge
  • W. Maurer
  • T. W. Poole
  • A. J. Wood
  • E. Wiskott
Referate

Zusammenfassung

In einer multizentrischen Studie mit acht beteiligten Zentren wurden 232 Empfänger von Leichennieren-Transplantaten nach dem Zufallsprinzip einer Behandlung mit Cyclosporin A (CyA-Gruppe: 117 Patienten) bzw. mit Azathioprin und Steroiden (Kontrollgruppe: 115 Patienten) zugewiesen. Nach einer Beobachtungsperiode zwischen 2 Wochen und 11 Monaten betrug die geschätzte Überlebenswahrscheinlichkeit der Transplantate 73% in der CyA- und 53% in der Kontrollgruppe. Während der Therapie gab es zwei Todesfälle in der CyA- gegenüber sieben in der Kontrollgruppe. 82% der CyA-Patienten mit funktionsfähigen Transplantaten erhielten CyA allein, 17% wurden auf die herkömmliche Therapie umgestellt, und ein Patient erhielt Prednisolon zusätzlich zu CyA. Steroide haben nie 27% erhalten. Die Nierenfunktion 6 Monate nach der Transplantation war in der CyA-Gruppe ähnlich wie in der Azathioprin- und Steroid-Gruppe. Nach diesen vorläufigen Ergebnissen scheint CyA wirkungsvoller als die konventionelle Immunsuppression zu sein, wobei Langzeit-Steroid-Therapie vermieden werden kann.

Schlüsselwörter

Cyclosporin A Nierentransplantation Azathioprin Steroide Immunsuppression 

Steroid-free treatment of renal transplant patients with cyclosporin A

A European multicentre study

Summary

In a multicentre trial conducted in eight European centres, 232 recipients of cadaveric renal allografts were randomly allocated to receive either cyclosporin A (CyA, 117 patients) or azathioprine and steroids (control, 115 patients) for immunosuppression. After a follow-up period of up to eleven months, graft survival probability estimates are 73% in the CyA group and 53% in the control group. Two deaths have occurred in the CyA group and seven in the control group. 82% of the CyA group with functioning grafts are receiving CyA alone, 17% have been changed to azathioprine and steroids and one patient is receiving prednisolone in addition to CyA; 27% have never received steroids. At six months post-transplant renal function is similar in patients receiving CyA and in those receiving azathioprine and steroids. On the basis of these preliminary results CyA appears to be more effective than conventional immunosuppression and avoids the necessity of longterm steroid therapy.

Key words

Cyclosporin A Renal transplantation Azathioprine Steroids Immunosuppression 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Borel JF, Feurer C, Gubler HU, Staehelin H (1976) Biological effects of cyclosporin A: a new antilymphocytic agent. Agents Actions 6:468–475Google Scholar
  2. 2.
    Calne RY, White DJG, Thiru S, Evans DB, McMaster P, Dunn DC, Craddock GN, Pentlow BD, Rolles K (1978) Cyclosporin A in patients receiving renal allografts from cadaver donors. Lancet II:1323–1327Google Scholar
  3. 3.
    Calne RY, White DJG, Evans DB, Thiru S, Henderson RG, Hamilton DV, Rolles K, McMaster P, Duffy TJ, MacDougall BRD, Williams R (1981) Cyclosporin A in cadaveric organ transplantation. Brit Med J 282:934–936Google Scholar
  4. 4.
    Calne RY, Rolles K, White DJG, Thiru S, Evans DB, McMaster P, Dunn DC, Craddock GN, Henderson RG, Aziz S, Lewis P (1979) Cyclosporin A initially as the only immunosuppressant in 34 recipients of cadaveric organs: 32 kidneys, 2 pancreases, and 2 livers. Lancet II:1033–1036Google Scholar
  5. 5.
    Kaplan EL, Meier P (1958) Nonparametric estimation from incomplete observations. J Am Stat Assoc 53:457–481Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 1982

Authors and Affiliations

  • F. Harder
    • 1
  • R. Loertscher
    • 1
  • R. Y. Calne
    • 2
  • D. J. G. White
    • 2
  • R. Pichlmayr
    • 3
  • J. Klempnauer
    • 3
  • R. Margreiter
    • 4
  • M. Spielberger
    • 4
  • R. W. Sells
    • 5
  • J. Colbert
    • 5
  • R. W. G. Johnson
    • 6
  • M. Wise
    • 6
  • W. Land
    • 7
  • H. Lütjens
    • 7
  • M. Slapak
    • 8
  • H. A. Lee
    • 8
  • T. Beveridge
    • 9
  • W. Maurer
    • 9
  • T. W. Poole
    • 9
  • A. J. Wood
    • 9
  • E. Wiskott
    • 9
  1. 1.Teilnehmende ZentrenBaselSchweiz
  2. 2.Teilnehmende ZentrenCambridgeEngland
  3. 3.Teilnehmende ZentrenHannoverBundesrepublik Deutschland
  4. 4.Teilnehmende ZentrenInnsbruckÖsterreich
  5. 5.Teilnehmende ZentrenLiverpoolEngland
  6. 6.Teilnehmende ZentrenManchesterEngland
  7. 7.Teilnehmende ZentrenMünchenBundesrepublik Deutschland
  8. 8.Teilnehmende ZentrenPortsmouthEngland
  9. 9.Studienkoordination und Datenanalyse Sandoz Ltd., Feltham, GB und Sandoz A.G.BaselSchweiz

Personalised recommendations