Summary
Toxocariasis in children is usually an asymptomatic infection and those with clinical illness have non-specific systemic or local manifestations. We present a 24-month-old boy with bilateral lymphedema of the feet as the main clinical manifestation of toxocariasis. The child presented with limping and nonpitting edema of both feet. Laboratory investigation revealed leucocytosis of <20,000/mm3 with a differential count of <50% eosinophils. No other cause of edema was found. The ELISA for toxocariasis revealed a high titer of ≥1:4,096. The limping and the lymphedema disappeared during the third week of his illness. We suggest that toxocariasis should be considered as a possible cause of lymphedema and eosinophilia in young children.
Zusammenfassung
Die Toxocariasis nimmt bei Kindern in der Regel einen asymptomatischen Verlauf. Wenn Krankheitszeichen auftreten, handelt es sich um unspezifische Allgemeinsymptome oder lokale Symptome. Wir berichten über einen 24 Monate alten Jungen, bei dem ein bilaterales Lymphödem der Füße die Hauptmanifestation der Toxocariasis war. Das Kind hinkte und hatte an beiden Füßen ein nicht dellenbildendes Ödem. Dabei bestand eine Leukozytose von >20 000/mm3 mit >50% Eosinophilen im Differentialblutbild. Andere Ursachen für das Ödem waren nicht zu finden. Der ELISA für Toxocariasis ergab einen hohen Titer von >1:4 096. Hinken und Lymphödem verschwanden im Verlauf von drei Wochen. Wir verweisen auf die Möglichkeit einer Toxocariasis als mögliche Ursache für Lymphödem und Eosinophilie bei kleinen Kindern.
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References
Jones, W. E., Schantz, P. M., Foreman, K., Smith, L. K., Witte, E. J., Schooley, D. E., Juraneck, P. D. Human toxocariasis in a rural community. Am. J. Dis. Child 134 (1980) 967–969.
Huntley, C. C., Costas, M. C., Lyerly, A. Visceral larva migrans syndrome: clinical characteristics and immunologic studies in 51 patients. Pediatrics 36 (1965) 523–536.
Worley, G., Green, J. A., Frothingham, T. E., Sturner, R. A., Walls, K. W., Pakalnis, V. A., Ellis, G. S. Toxocara canis infection: clinical and epidemiological associations with seropositivity in kindergarten children. J. Infect. Dis. 159 (1984) 591–596.
Taylor, M. R. H., Keane, C. J., O'Connor, P., Mulvihill, E., Holland, T. The expanded spectrum of toxocaral disease. Lancet i (1988) 692–694.
Rasmussen, L. N., Dirdal, M., Birkebeck, N. H. „Covert toxocariasis“ in a child treated with low-dose diethylcarbamazine. Acta Paediatrica 82 (1993) 116–118.
Natwani, D., Loing, R. B., Currie, P. E. Covert toxocariasis, a cause of recurrent abdominal pain in childhood. Br. J. Clin. Pract. 46 (1992) 271–273.
Ben-Ami, M., Katzuni, E., Hochman, H., Antonelli, J., Koren, A. Toxocariasis in Emek Israel. Harefuah (Hebrew) 119 (1990) 72–73.
Walsh, S. S., Robson, W. J., Hart, C. A. Acute transient myositis due to toxocara. Arch. Dis. Child 63 (1988) 1087–1088.
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Amir, J., Harel, L., Eidlitz-Markus, T. et al. Lymphedema as a presenting sign of toxocariasis. Infection 23, 389–390 (1995). https://doi.org/10.1007/BF01713573
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01713573