Summary
Intestinal microsporidiosis byEnterocytozoon bieneusi is an increasingly recognized infection in AIDS patients. We report eight cases of microsporidiosis. All patients were severely immunodepressed. Clinical features were highly variable. Patients were followed up for a mean period of 7.8 months. All patients had persistent infection during the follow-up and spore excretion remained constant. Two patients became asymptomatic during the follow-up. None of the patients presented clinical and echographic signs of biliary involvement. Treatment with albendazole, metronidazole or paromomycin failed to produce a durable clinical response or to eradicate the organism. Cases were identified by stool examination and additionally investigated with light and electron microscopy. It was found that light microscopy was a sensitive method, while electron microscopy was less sensitive but allowed the definition of the infecting species. The modified trichrome stain was a satisfactory method for diagnosis on fecal smears. The calcofluor stain and the combination of DAPI with calcofluor was a rapid and simple staining method for screening.
Zusammenfassung
Bei AIDS-Patienten werden mit zunehmender Häufigkeit Fälle von intestinaler Mikrosporidiose durchEnterocytozoon bineusi beobachtet. Wir berichten über 11 Mikrospordiosefälle. Bei allen Patienten bestand eine schwere Immundefizienz. Die klinische Symptomatik war sehr variabel. Die Patienten wurden im Mittel 7,8 Monate lang beobachtet. Alle Patienten hatten während der Beobachtungszeit eine persistierende Infektion und die Exkretion der Sporen blieb konstant. Zwei Patienten wurden während der Beobachtungszeit asymptomatisch. Bei keinem der Patienten bestanden klinische oder sonographische Zeichen für eine Beteiligung der Gallenwege. Die Therapie mit Albendazol, Metronidazol oder Paromomycin führte nicht zu einer bleibenden klinischen Besserung oder Erregereradikation. Die Diagnostik erfolgte durch Stuhluntersuchung unter Anwendung von Licht- und Elektronenmikroskopie. Die Lichtmikroskopie erwies sich als empfindliche Methode. Die Elektronenmikroskopie war weniger empfindlich, erlaubte jedoch die Spezifizierung des Erregers. Eine modifizierte Trichrom-Färbemethode war für die Beurteilung von Stuhlausstrichen brauchbar. Die Calcofluor-Färbung und die Kombination von DAPI mit Calcofluor erlaubte eine rasche und einfache Beurteilung für das Screening.
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Caramello, P., Romeo, M., Ullio, A. et al. Clinical and microscopical features of small-intestinal microsporidiosis in patients with AIDS. Infection 23, 362–368 (1995). https://doi.org/10.1007/BF01713566
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01713566