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Tobramycin nephrotoxicity: Failure of cefotaxime to potentiate renal toxicity

Nephrotoxizität von Tobramycin: Keine gesteigerte Nierenschädigung durch Kombination mit Cefotaxim

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Summary

The aim of our prospective clinical study was to determine whether the combination of tobramycin plus cefotaxime is more nephrotoxic than tobramycin alone. The studies were carried out in 30 patients with serious infections and normal renal function. Groups of ten patients each received either 2 g cefotaxime or 1 mg/kg body weight tobramycin or cefotaxime and tobramycin in the same dosage every eight hours intravenously for at least seven days. Serum creatinine, creatinine clearance and alanine aminopeptidase (AAP) excretion in 24-hour urine were determined before, during and five days after the antibiotics had been discontinued. These were used as parameters for glomerulotubular injury. The plasma levels of tobramycin and cefotaxime (assayed by agar diffusion) did not differ when the drugs were given alone or in combination. None of the patients treated with cefotaxime alone showed any signs of renal damage. In contrast, tobramycin alone or in combination with cefotaxime caused an increase in urinary enzymes in all patients. This activity was a mean five to six times greater than the initial values prior to antibiotic therapy. There were no significant differences between the AAP increase during treatment with tobramycin and tobramycin plus cefotaxime. Four to five days after discontinuing antibiotic therapy, AAP activity decreased to values similar to those measured prior to therapy. In some of the patients receiving tobramycin alone or in combination with cefotaxime, increased creatinine levels, a reduction in creatinine clearance to 60 ml/min and an increase in renal enzyme excretion could be observed. Thus, treatment with high doses of cefotaxime does not seem to increase tobramycin nephrotoxicity in patients with normal renal function. The nephrotoxicity of this drug combination is obviously due to the aminoglycoside.

Zusammenfassung

In einer prospektiven klinischen Studie wurde geprüft, ob die Kombination von Cefotaxim mit Tobramycin zu häufiger auftretenden und schwereren Nierenschädigungen führt als die Behandlung mit Tobramycin allein. Die Untersuchungen wurden an 30 nierengesunden Patienten mit schweren Infektionserkrankungen durchgeführt. Je zehn Patienten erhielten i. v. täglich 3 × 2 g Cefotaxim, 3 × 1 mg/kg Tobramycin oder Cefotaxim und Tobramycin 3 × täglich in derselben Dosierung über wenigstens sieben Tage. Vor der ersten Antibiotikagabe, während und bis fünf Tage nach Absetzen des jeweiligen Antibiotikums wurden bei jedem Patienten Kreatinin im Serum und die Kreatinin-Clearance bestimmt sowie die Ausscheidung der Alanin-Aminopeptidase (AAP) im 24-Stunden-Urin als Hinweis auf eine glomerulo-tubuläre Schädigung gemessen. Die Plasmakonzentrationen von Cefotaxim und Tobramycin, mittels der Agardiffusionsmethode gemessen, waren bei allen Patienten im Mittel gleich hoch, unabhängig davon, ob das Antibiotikum allein oder in Kombination verabreicht wurde. Bei keinem der Patienten, die allein mit Cefotaxim behandelt wurden, konnte ein Hinweis auf eine Nierenschädigung festgestellt werden. Im Gegensatz dazu verursachte die Behandlung mit Trobramycin allein oder in Kombination mit Cefotaxim bei allen Patienten einen Anstieg der AAP-Ausscheidung um durchschnittlich das fünf- bis sechsfache gegenüber den Ausgangswerten vor der Behandlung. Es bestand kein signifikanter Unterschied im Anstieg der AAP-Ausscheidung zwischen den beiden Behandlungsschemen. Vier bis fünf Tage nach Absetzen der Antibiotikagabe war die AAP-Ausscheidung wieder auf ihre Ausgangswerte zurückgegangen. Bei einigen dieser Patienten konnte ein pathologischer Anstieg des Serumkreatinins, eine Reduktion der Kreatinin-Clearance unter 60 ml/min sowie eine pathologisch vermehrte Ausscheidung weiterer Enzyme im Urin festgestellt werden. Diese Befunde lassen folgern, daß die zusätzliche Gabe von hohen Dosen Cefotaxim bei Patienten mit normaler Nierenfunktion die Nephrotoxizität von Tobramycin nicht zu steigern vermag; die bei der Kombination aufgetretenen Nierenschädigungen sind allein auf die nephrotoxische Wirkung des Aminoglykosids zurückzuführen.

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Literature

  1. Kuhlmann, J. Aminoglykoside und Cephalosporine — gesteigerte Nephrotoxizität? Dtsch. Med. Wschr. 104 (1979) 1783–1787.

    Google Scholar 

  2. Opitz, A., Herrmann, J., von Herrath, D., Schaefer, K. Akute Niereninsuffizienz nach Gentamicin-Cephalosporin-Kombinations-Therapie. Med. Welt 22 (1971) 434–438.

    Google Scholar 

  3. Bobrow, S. N., Jaffe, E., Young, R. C. Anuria and acute tubular necrosis associated with gentamicin and cephalothin. J. Am. Med. Assoc. 222 (1972) 1456–1447.

    Google Scholar 

  4. Cabanillas, F., Burgos, R. C., Rodrigues, R. C., Baldizon, C. Nephrotoxicity of combined cephalothin-gentamicin regimen. Arch. Intern. Med. 135 (1975) 850–852.

    Google Scholar 

  5. Fillastre, J. P., Laumonier, R., Humbert, G., Dubois, D., Metayer, J., Delpech, A., Leroy, J., Robert, M. Acute renal failure associated with combined gentamicin and cephalothin therapy. Br. Med. J. 1 (1973) 396–397.

    Google Scholar 

  6. Kleinknecht, D., Ganeval, D., Droz, D. Acute renal failure after high doses of gentamicin and cephalothin. Lancet I (1973) 1129.

    Google Scholar 

  7. Schulte-Lippern, M., Freyland, M. D., Frothscher, M., Jenett, G., Messerschmidt, W., Richter, R., Zschaege, B., Willbrand, R. Akutes Nierenversagen nach hochdosierter Cephalotinbehandlung. Med. Klin. 68 (1973) 202–206.

    Google Scholar 

  8. Klastersky, J., Hensgens, C., Debusscher, L. Empiric therapy for cancer patients. Comparative study of ticarcillin-tobramycin, ticarcillin-cephalothin, and cephalothin-tobramycin. Antimicrob. Agents Chemother. 7 (1975) 640–645.

    Google Scholar 

  9. Plager, J. E. Association of renal injury with combined cephalothin-gentamicin therapy among patients severely ill with malignant diseases. Cancer 37 (1976) 1937–1943.

    Google Scholar 

  10. Wade, J. C., Petty, B. G., Conrad, G., Smith, C. R., Lipsky, J. J., Lietman, P. S. Cephalothin plus aminoglycoside is more nephrotoxic than methicillin plus an aminoglycoside. Lancet II (1978) 604–606.

    Google Scholar 

  11. Stille, W., Arndt, I. Argumente gegen eine Nephrotoxizität von Cephalotin und Gentamicin. Med. Welt 23 (1972) 1603–1605.

    Google Scholar 

  12. Fanning, W. L., Gump, D., Jick, H. Gentamicin and cephalothin-associated rises in blood urea nitrogen. Antimicrob. Agents Chemother. 10 (1976) 80–87.

    Google Scholar 

  13. Mondorf, A. W., Breier, J., Hendus, J., Scherberich, J. E., Mackenrodt, G., Shah, P. M., Stille, W., Schoeppe, W. Effect of aminoglycosides on proximal tubular membranes of the human kidney. Eur. J. Clin. Pharmacol. 13 (1978) 133–142.

    Google Scholar 

  14. Kuhlmann, J. Aminoglykosid-Antibiotika. Dtsch. Apoth. Ztg. 121 (1981) 1085–1087.

    Google Scholar 

  15. Falco, F. G., Smith, H. M., Arcieri, G. M. Nephrotoxicity of the aminoglycosides and gentamicin. J. Infect. Dis. 119 (1969) 406–409.

    Google Scholar 

  16. Appel, G. B., Neu, H. C. The nephrotoxicity of antimicrobial agent (second of three parts). N. Engl. J. Med. 296 (1977) 722–728.

    Google Scholar 

  17. De Broe, M. E., Paulus, G., Verpooten, G. A., Roels, F., Van Hoof, F., Tulkens, P. Prospective comparative study of the nephrotoxicity of aminoglycosides in humans. J. Antimicrob. Chemother. 8 Suppl. A (1981) 111–113.

    Google Scholar 

  18. Appel, G. B., Neu, H. C. The nephrotoxicity of antimicrobial agent (first of three parts). N. Engl. J. Med. 296 (1977) 663–670.

    Google Scholar 

  19. Currie, G. A., Little, P. J., McDonald, S. J. The localisation of cephaloridine and nitrofurantoin in the kidney. Nephron 3 (1966) 282–288.

    Google Scholar 

  20. Diezi, J. Renale Toxizität der Antibiotika. Münch. Med. Wschr. 115 (1973) 39.

    Google Scholar 

  21. Silverblatt, F., Turck, M., Bulger, R. Nephrotoxicity due to cephaloridine. A light and electron-microscopic study in rabbits. J. Infect. Dis. 122 (1970) 33–44.

    Google Scholar 

  22. Tune, B. M., Kempson, R. I. Nephrotoxic drugs. Br. Med. J. 3 (1973) 635.

    Google Scholar 

  23. Boyd, J. F., Butcher, B. T., Stewart, G. T. The nephrotoxic effect of cephaloridine and its polymers. Int. J. Clin. Pharmacol. 7 (1973) 307–315.

    Google Scholar 

  24. Dillon, M. I., Postlewait, R. W. Cephaloridine in patients with impaired renal function. J. Am. Med. Assoc. 218 (1971) 250–251.

    Google Scholar 

  25. Mandell, G. L. Cephaloridine. Ann. Intern. Med. 79 (1973) 561–565.

    Google Scholar 

  26. Kuhlmann, J. β-Lactam-Antibiotika. Dtsch. Apoth. Ztg. 121 (1981) 1765–1771.

    Google Scholar 

  27. Sack, K., Lepere, A., Schwieder, G. Nierenverträglichkeit von Cephalosporinantibiotika. Cefoxitin und HR 756. Med. Welt 29 (1978) 1233–1236.

    Google Scholar 

  28. Mondorf, A. W., Zegelmann, M., Klose, J., Maske, L., Scherberich, J. E., Stefanescu, T., Müller, H., Schoeppe, W. Effects of various cephalosporins on the proximal tubule of the human kidney. Eur. J. Clin. Pharmacol. 13 (1978) 357–363.

    Google Scholar 

  29. Mondorf, A. W., Burk, P., Stefanescu, T., Scherberich, J. E., Schoeppe, W. Effects of cefotaxime on the proximal tubules of the human kidney. J. Antimicrob. Chemother. 6 Suppl. A (1980) 155–159.

    Google Scholar 

  30. Klastersky, J., Henri, A., Hensgens, C., Daneau, D. Gramnegative infections in cancer. Study of empiric therapy comparing carbenicillin-cephalothin with and without gentamicin. J. Am. Med. Assoc. 227 (1974) 45–49.

    Google Scholar 

  31. Bloomfield, C. D., Kennedy, B. J. Cephalothin, carbenicillin, and gentamicin combination therapy for febrile patients with acute nonlymphocytic leukemia. Cancer 34 (1974) 431–437.

    Google Scholar 

  32. Tobias, J. S., Whitehouse, J. M., Wrigley, P. F. M. Severe renal dysfunction after tobramycin/cephalothin therapy. Lancet I (1976) 425.

    Google Scholar 

  33. Barza, M., Pinn, V., Tanguay, P., Murray, T. Nephrotoxicity of newer cephalosporins and aminoglycosides alone and in combination in a rat model. J. Antimicrob. Chemother. 4 (1978) 59–68.

    Google Scholar 

  34. Dellinger, P., Murphy, T., Pinn, V., Barza, M., Weinstein, L. Protective effect of cephalothin against gentamicin-induced nephrotoxicity in rats. Antimicrob. Agents Chemother. 9 (1976) 172–178.

    Google Scholar 

  35. Dellinger, P., Murphy, T., Barza, M., Pinn, V., Weinstein, L. Effect of cephalothin on renal cortical concentrations of gentamicin in rats. Antimicrob. Agents Chemother. 9 (1976) 587–589.

    Google Scholar 

  36. Harrison, W. O., Silverblatt, F. J., Turck, M. Gentamicin nephrotoxicity: failure of three cephalosporins to potentiate injury in rats. Antimicrob. Agents Chemother. 8 (1975) 209–215.

    Google Scholar 

  37. Luft, F. C., Patel, V., Yum, M. N., Kleit, S. A. Nephrotoxicity of cephalosporin-gentamicin combinations in rats. Antimicrob. Agents Chemother. 9 (1976) 831–839.

    Google Scholar 

  38. Wold, J. S., Turnipseed, S. A., Broddle, W. D., Owen, N. V. Effect of cefamandole naftate on the toxicity of tobramycin. Antimicrob. Agents Chemother. 12 (1977) 465–469.

    Google Scholar 

  39. Wilhelm, J., Sack, K. Tierexperimentelle Studie zur Frage der Nephrotoxizität von Cephalotin und Cephalotin-Aminoglykosid-Kombinationen. Infection 3 (1975) 89–94.

    Google Scholar 

  40. Hautmann, R., Kurth, M., Buss, H., Lymberopoulos, S., Lutzeyer, W. La néphrotoxicité de la gentamycine, de la céphalotine et de leur combinaison en expérimentation animale. J. Urol. Néphrol. 79 (1973) 443–447.

    Google Scholar 

  41. Mondorf, A. W., Kinne, R., Scherberich, J. E., Falkenberg, F. Isolierung, enzymatische und immunologische Charakterisierung einer Plasmamembranfrkation vom proximalen Tubulus der menschlichen Niere. Clin. Chim. Acta 37 (1972) 25–32.

    Google Scholar 

  42. Mondorf, A. W., Zegelmann, M., Mackenrodt, G. Die klinischdiagnostische Bedeutung lokalisationsspezifischer Enzyme im Harn. Infection 4 (1976) 269–271.

    Google Scholar 

  43. Schentag, J. J., Jusko, W. J., Plaut, M. E., Cumbo, Th. J., Vance, J. W., Abrutyn, E. Tissue persistence of gentamicin in man. J. Am. Med. Ass. 238 (1977) 327–329.

    Google Scholar 

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Kuhlmann, J., Seidel, G. & Grötsch, H. Tobramycin nephrotoxicity: Failure of cefotaxime to potentiate renal toxicity. Infection 10, 233–239 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01666917

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