Summary
Sexually transmittedChlamydia trachomatis infection of the genito-urinary tract is becoming recognized as a disease which has reached a higher incidence than gonococcal infections, and caused severe and complicated infections in males and females even without major complaints. The MicroTrakTM test is used to demonstrateC. trachomatis by direct identification under the fluorescence microscope using fluorescein-labelled monoclonal antibodies. 20 patients (15 males, five females) with provenC. trachomatis urethritis were treated for five days with 2 × 200 mg ofloxacin. The initial cure rate was 90% (18 of 20 patients) with an additional 10% being cured after extended therapy over ten days. No side-effects occurred during ofloxacin therapy. Thus ofloxacin can be regarded as an effective and safe drug for the treatment of the genitourinary infections caused byC. trachomatis.
Zusammenfassung
Chlamydia trachomatis-Infektionen stellen eine zunehmende Ursache der sexuell übertragenen Urogenitalinfektionen dar, wobei sie zahlenmäßig schon häufiger als Gonokokkeninfektionen auftreten.Chlamydia trachomatis kann schwerwiegende und komplizierte Erkrankungen verursachen, die jedoch nicht mit den klinischen Beschwerden korrelieren müssen. Für den Nachweis derC. trachomatis wird der MicroTrakTM-Test eingesetzt, der auf dem direkten Nachweis fluoreszenzmarkierter monoklonaler Antikörper unter dem Fluoreszenzmikroskop beruht. 20 Patienten (15 Männer, fünf Frauen) mitC. trachomatis-Urethritis wurden fünf Tage mit 2 × 200 mg Ofloxacin per os behandelt. Die initiale Heilungsrate betrug 90% (18 von 20 Patienten), bei verlängerter Behandlungsdauer von insgesamt zehn Tagen zusätzlich 10%. Nebenwirkungen traten unter der Therapie nicht auf. Zusammenfassend kann Ofloxacin als wirksames Chemotherapeutikum — auch beiC. trachomatis-Urethritis — angesehen werden.
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Literature
Bornschein, W. Chlamydia trachomatis — eine häufige Ursache unspezifischer Proktitis und Analfissuren? Inn. Med. 4 (1985) 53–61.
Brunham, E. Tubuläre Infertilität. Zit. in: Infekt. und Krankenhaushygiene 5 (1986) 1–2.
Hochuli, E. Zur aktuellen Situation infektiöser gynäkologischer Erkrankungen unter besonderer Berücksichtigung der „Sexually Transmitted Diseases“. Therapeut. Umschau 41 (1984) 511–516.
Hofstetter, A. (ed.): Symposium Chlamydien-Infektionen, 13th Int. Congr. Chemotherapy, Wien 1983.
Morb. Mort. Weekly Rep. 34 (Supplement) (1985) 75.
Nowinski, R. C. Monoclonal antibodies for diagnosis of infectious diseases in humans. Science Reprint Series 219 (1983) 637–644.
RAC: Referate zur Antimikrobiellen-Antineoplastischen Chemotherapie. 1–2 (1985) 5–35.
Stevens, R. S. Monoclonal antibodies toChlamydia trachomatis, antibody specificities and antigen characterization. J. Immunology 128 (1982) 1083–1089.
Tam, M. R. Use of monoclonal antibodies toChlamydia trachomatis as immunodiagnostic reagents. In:Mårdh, P.-A. (ed.): Chlamydial infections. Elsevier Biomedical Press, Amsterdam, (1982) pp 317–320.
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Bischoff, W. Ofloxacin: Therapeutic results in chlamydia trachomatis urethritis. Infection 14 (Suppl 4), S316–S317 (1986). https://doi.org/10.1007/BF01661306
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01661306