Summary
Three hundred and one patients with maxillary sinusitis participated in a double-blind, randomized study at 11 ENT-clinics in Europe. Sinusitis was diagnosed by the presence of at least two signs and symptoms and sinus X-ray showing more than 6 mm swelling of the maxillary mucosa. A microbiological specimen was obtained by intrasinusal aspiration. The patients were randomly assigned to treatment either with bacampillin 800 mg b. i. d. or with amoxicillin 500 mg t. i. d. for ten days. The most frequently isolated bacteria wereHaemophilus influenzae (94 strains),Streptococcus pneumoniae (66 strains) andBranhamella catarrhalis (12 strains). In 96 of the patients, no microorganisms could be isolated. Beta-lactamase production was found in oneH. influenzae strain and in threeB. catarrhalis strains. Two hundred and seventy-one patients could be evaluated for efficacy at the follow-up visit day 8–25. The overall clinical outcome was the same in both treatment groups. Adverse events such as skin reactions and upper and lower gastrointestinal reactions occurred in 17.4% of the amoxicillin treated patients and in 10.8% of the bacampicillin treated patients (p=0.101).
Zusammenfassung
301 Patienten mit Sinusitis maxillaris wurden in eine randomisiete Doppelblindstudie aufgenommen, an der 11 europäische Hals-Nasen-Ohren-Kliniken beteiligt waren. Die Diagnose der Sinusitis basierte auf mindestens zwei objektiven und subjektiven Symptomen und Röntgenaufnahmen der Nebenhöhlen mit Schwellung der Kieferhöhlenschleimhaut auf mehr als 6 mm Dicke. Durch Kieferhöhlenpunktion wurde eine Probe für die mikrobiologische Untersuchung entnommen. Die Patienten wurden zufallsgemäß zehn Tage lang entweder mit 800 mg Bacampicillin zweimal täglich oder mit 500 mg Amoxicillin dreimal täglich behandelt. Die häufigsten bakteriellen Isolate warenHaemophilus influenzae (94 Stämme),Streptococcus pneumoniae (66 Stämme) undBranhamella catarrhalis (12 Stämme). Bei 96 Patienten konnte kein Mikroorganismus isoliert werden. Bei einem Stamm vonH. influenzae und bei drei Stämmen vonB. catarrhalis wurde Betalaktamasebildung nachgewiesen. 271 Patienten konnten im Hinblick auf das Therapieergebnis durch Kontrolluntersuchungen am 8.–25. Tag ausgewertet werden. Das klinische Gesamtergebnis war bei beiden Therapiegruppen gleich. Nebenwirkungen wie Hautreaktionen oder Beschwerden von seiten des oberen oder unteren Verdauungstraktes traten bei 17,4% der mit Amoxicillin und bei 10,8% der mit Bacampicillin behandelten Patienten auf (p=0,101).
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Additional information
The study group included: Dr.L. Andreasson, ENT Department, Malmö Almänna Sjukhus, S-21401 Malmö; Dr.R. Aust, ENT Department, University Hospital, S-751 85 Uppsala; Prof.F. Franschini, Cattedra di Chemioterapia, Università degli studi di Milano, Via Vanveitelli 32, I-20199 Milano; Dr.H. Neumann, Hanusch Krankenhaus, Heinrich-Collin-Str. 30, A-1140 Wien; Dr.G. Oberascher, HNO-Abteilung, Landeskrankenhaus Salzburg, MÜllner Hauptstr. 48, A-5020 Salzburg; Prof.G. Pesavento, Primaro ORL, Ospedale Civile Regionale, Via Rodolfi 6, I-36100 Vicenza; Dr.P. Schenk, II Univ. HNO-Klinik, Alser Str. 4, A-1030 Wien; Dr.S. Skaftasson, ENT Department, Borgaspitalinn, IS-101 Reykjavik; Dr.M. Sorri, Pohjan Scotilassairaala, SF-90220 Oulo; Prof.G. Sulsenti, Primario ORL, Ospecale Castelsanpietro, I-40138 Bologna; Dr.R. Willminger, HNO-Abteilung, Krankenhaus Lainz, Wolkenbergenstr. 1, A-1130 Wien; Dr.J. Ylikoski, Keskussotilassairaala 1, PL 105, SF-00251 Helsinki; Dr.M. Blomquist, Södertalje, S-15185 Reprint requests to: Prof.C. E. Nord.
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Nord, C.E. Efficacy of penicillin treatment in purulent maxillary sinusitis. A European multicenter trial. Infection 16, 209–214 (1988). https://doi.org/10.1007/BF01650753
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01650753