Summary
80 adult outpatients suffering from otitis media, sinusitis (maxillaris or frontalis) or peritonsillitis were treated with 500 mg ciprofloxacin b.i.d. (n=40) or with 2 g penicillin V t.i.d. (n=40). The patients were randomly allocated. Three groups of patients resulted, clinically and bacteriologically evaluable, or only clinically evaluable because the isolated strains were resistant to ciprofloxacin or penicillin V or because no strains were isolated. Ciprofloxacin was superior to penicillin V; there were fewer resistant strains (one compared to 11), and the eradication rate (57% compared to 43%) as well as the clinical efficacy (60% compared to 48%) of ciprofloxacin were better than those of penicillin V — even in a daily dose of 6.0 g. Both treatments were well tolerated; side effects were neither reported nor found.
Zusammenfassung
80 Erwachsene, die an Otitis media, Sinusitis (maxillaris oder frontalis) oder einer Peritonsillitis litten, wurden ambulant 12stündlich mit 500 mg Ciprofloxacin (n=40) oder 8stündlich mit 2 g Penicillin V (n=40) behandelt. Die Zuteilung zu den Behandlungsgruppen erfolgte randomisiert. Es bildeten sich drei Gruppen von Patienten, die klinisch und bakteriologisch oder nur klinisch auswertbar waren, weil die Erreger sich resistent gegen Ciprofloxacin oder Penicillin V erwiesen oder weil keine Keime isoliert werden konnten. Ciprofloxacin war im Vergleich zu Penicillin V überlegen wirksam; es gab weniger resistente Erreger (einer gegenüber 11) und die Erreger-Elimination (57% gegenüber 43%) sowie die klinische Erfolgsrate (60% im Vergleich zu 48%) des Ciprofloxacin waren besser als diejenigen des Penicillin V — selbst bei einer Tagesdosis von 6,0 g. Die Verträglichkeit bei der Behandlung war einwandfrei; Nebenwirkungen wurden weder berichtet noch gefunden.
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Falser, N., Mittermayer, H. & Weuta, H. Antibacterial treatment of otitis and sinusitis with ciprofloxacin and penicillin V — A comparison. Infection 16 (Suppl 1), S51–S54 (1988). https://doi.org/10.1007/BF01650508
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01650508