Skip to main content
Log in

Nutzen der antibakteriellen Chemotherapie Ein historischer Vergleich

The benefits of antibacterial chemotherapy. A historical review

  • Nutzen Der Antibiotikatherapie
  • Published:
Infection Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die entscheidende Wende zu einer erfolgreichen antibakteriellen Chemotherapie war durch die Entdeckung der Sulfonamide und des Penicillins gegeben. In der Folge wurden zahlreiche weitere Antibiotika entwickelt und mit steigendem Erfolg eingesetzt. Während sowohl der prozentuelle Anteil wie die Resistenzlage in den letzten zehn Jahren bei den verschiedensten Bakterien sowohl in den USA als auch in Europa etwa gleich blieben, scheinen Staphylokokken, insbesondereStaphylococcus epidermidis, stetig zuzunehmen. Dies ist besonders bei Blutkulturen zu beobachten. Im Wiener klinischen Material stieg 1984–1989 ihr Anteil von 40 auf 48%, in Intensivstationen von 42 auf 60%, auf der Verbrennungsstation auf fast 90%. Dabei stellteS. epidermidis den weitaus größten Anteil. Die Resistenzverhältnisse veränderten sich kaum. Die Letalität der Sepsisfälle durch Staphylokokken hing vom Zeitpunkt des Therapiebeginns ab: Trotz gezielter Therapie innerhalb von zwei Tagen verstarben 29%, bei späterem Beginn 50%, ohne Therapie 90%. Nur rasche Diagnostik kann den vollen Nutzen der antibakteriellen Chemotherapie ausschöpfen.

Summary

The real breakthrough to successful antibacterial chemotherapy was caused by the development of sulfonamides and penicillin. Subsequently numerous other antibiotics were developed and successfully applied. Whilst both the percentage share as well as the resistance pattern with different bacterial strains has remained more or less stable in Europe as well as in the US over the past ten years, staphylococci, especiallyStaphylococcus epidermidis, appear to increase consistently. This fact can above all be seen with bloodcultures. Within the Viennese clinical material, the staphylococcal share increased between 1984 and 1989 from 40 to 48%, with material from intensive care units from 42 to 60% and at the burn care unit up to almost 90% withS. epidermidis counting for the largest share. The resistance pattern has hardly changed. The lethality of patients with staphylococcal sepsis only depended on the timing of treatment: even with targeted treatment starting within two days from onset of clinical symptoms we lost 29%, when therapy was started later, lethality increased to 50%, and without treatment to 90%. Only fast diagnosis can help to fully utilize the benefits offered by antibacterial chemotherapy.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Fleming, A. Penicillin: Its practical application. London, Butterworth & Co 1946.

    Google Scholar 

  2. Hoechst-Farbwerke: Penicillin. Frankfurt/M. 1975.

  3. Kirkland, L. R. The funny petri-dish fletter. Hosp. Pract. 24 (1989) 18.

    Google Scholar 

  4. Bäumler, E.: Auf der Suche nach der Zauberkugel. Econ Verlag Düsseldorf 1971.

  5. Spitzy, K. H. Die Geschichte der Penicilline. Antibiotika Monitor IV, 1 (1988) 2–6.

    Google Scholar 

  6. Gericke, D. England — Wiege der Penicilline. Fortschr. Med. 105 (1987) 100–101.

    Google Scholar 

  7. Howie, J. Penicillin: 1929–1940. Br. Med. J. 293 (1986) 158–159.

    Google Scholar 

  8. Adam, D. Penicilline vorFleming. In: Fortschritte der antimikrobiellen und antineoplastischen Chemotherapie, FAC, 4–6 (1985) 1231–1234.

    Google Scholar 

  9. Selwyn, S. Pioneer work on the penicillin phenomenon. 1870–1876. J. Antimicrob. Chemother. 5 (1979) 249–255.

    Google Scholar 

  10. Selwyn, S. The evolution of the broad-spectrum penicillins. J. Antimicrob. Chemother. 9 (B) (1982) 1–10.

    Google Scholar 

  11. Florey, H. W., Chain, E., Heatley, N. G., Jennings, M. A., Sanders, A. G., Abraham, E. P., Florey, M. E. Antibiotics. London, Oxford University Press 1949.

    Google Scholar 

  12. Rolinson, G. History of antimicrobial chemotherapy: fromPasteur to penicillin. Chemioterapia 6 (1987) 6–7.

    Google Scholar 

  13. Spitzy, K. H. Die perorale Penicillintherapie. Antib. & Chemother. Basel, Karger 2 (1955) 134–206.

    Google Scholar 

  14. Alibert, J. P. Laboratoires Glaxo: 20 ans d'antibiothérapie, l'antibiotique, le germe et le patient. Rév. Laryngol. Otol. Rhinol. 109 (1988) 195–197.

    Google Scholar 

  15. Daniel, T. M. Selman A. Waksman and the first use of streptomycin. J. Lab. Clin. Med. 111 (1988) 133–134.

    Google Scholar 

  16. Waksman, S. Microbial antagonisms and antibiotic substances. New York, The Commonwealth Fund 1947.

    Google Scholar 

  17. Walter, A. M., Heilmeyer, L. Antibiotika-Fibel. 4. Aufl. Stuttgart, Thieme 1977.

    Google Scholar 

  18. Kämmerer, K. Perspektiven der Tierproduktion. Kraftfutter 5 (1986) 170–174.

    Google Scholar 

  19. Lorian, V., Atkinson, A. B. Antibiotics in laboratory medicine. Baltimore, Williams & Wilkins 1986.

    Google Scholar 

  20. Pichler, H. Über Antibiotikaprophylaxe bei Intensivpatienten. Wien. Klin. Wochenschr. 88 (1976) 9–11.

    Google Scholar 

  21. Finland, M. Changing prevalence of pathogenic bacteria in relation to time and the introduction and use of new antimicrobial agents. In: Bacterial Infections, Berlin, Springer 1971.

    Google Scholar 

  22. Stille, W.: Septikämie. Mainz-Weisenau, Beecham PHARMA 1972.

  23. Brumfitt, W., Hamilton-Miller, J. M. The changing face of chemotherapy. Postgrad. Med. J. 64 (1988) 552–558.

    Google Scholar 

  24. Finland, M., Barnes, W. M. Changing etiology of bacterial endocarditis in the antibacterial era. Ann. Intern. Med. 72 (1970) 341–348.

    Google Scholar 

  25. Sabath, L. D. Some historical aspects of bacterial resistance. Bull. NY Acad. Med. 63 (1987) 330–336.

    Google Scholar 

  26. Knothe, H., Dette, G. A. Antibiotika in der Klinik. Basel, München, Aesopus 1980.

    Google Scholar 

  27. Spitzy, K. H. Staphylokokkenkrankheiten. In: Infektionskrankheiten. Berlin, Springer 1968 122–132.

    Google Scholar 

  28. Spitzy, K. H. Hospitalismus. In: Infektionskrankheiten. Berlin, Springer 1968, 83–121.

    Google Scholar 

  29. Graninger W., Janata, O., Koci, E., Schneeweiss, B., Wibobo, P., Wudy, M.: Sepsis durchStaphylococcus aureus. Fortschritte der antimikrobiellen und antineoplastischen Chemotherapie, FAC (1986) 1321–1332.

  30. Spitzy, K. H., Rotter, M. Resistente Staphylokokken neuerlich im Vormarsch? Infection 7 (1979) 220–224.

    Google Scholar 

  31. Pasteur, L., Joubert, J. Charbon et septicémie. Compt. Rend. Acad. d. Sc. 85 (1877) 101–105.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Spitzy, K.H. Nutzen der antibakteriellen Chemotherapie Ein historischer Vergleich. Infection 19 (Suppl 1), S52–S56 (1991). https://doi.org/10.1007/BF01644736

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01644736

Navigation