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Review of available trials of selective decontamination of the digestive tract (SDD)

Selektive Dekontamination des Verdauungstraktes (SDD)

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Summary

Eighteen studies on Selective Decontamination of the Digestive Tract (SDD) have been published up to now. A statistically significant reduction of infection rate was found in fourteen out of the fifteen controlled studies. Although all the studies were designed to evaluate infection-related morbidity as the end point, ten centres have reported fatality rates. Six centres out of the ten showed a statistically significant reduction in mortality in patients receiving SDD versus control. A recent French study describes the eradication of an outbreak of a multi-resistantKlebsiella with SDD. The Paris trial suggests a major impact of the SDD maneuver on the ICU ecology. Emergence of resistance to the SDD agents among gram-positive cocci has been described, although the clinical impact of this antibiotic side effect has not been reported so far. There are three indications for SDD, as follows: (i) trauma patients; (ii) liver transplant recipients and (iii) outbreaks of multi-resistant organisms.

Zusammenfassung

Übersicht über publizierte Studien. Bisher wurden 18 Studien über selektive Darmdekontamination (SDD) publiziert. In 14 der 15 unter kontrollierten Bedingungen durchgeführten Untersuchungen wurde eine statistisch signifikante Reduktion der Infektionsraten gefunden. Obwohl sämtliche Studien die Feststellung der infektionsbezogenen Morbidität zum Ziel hatten, wurden von zehn Zentren Mortalitätsraten mitgeteilt. In sechs dieser zehn Publikationen wurde eine statistisch signifikante Abnahme der Mortalität nachgewiesen. Eine kürzlich veröffentlichte französische Arbeit beschreibt die Kontrolle einer Endemie mit multiresistentenKlebsiella spp. mittels SDD. Das Ergebnis dieser Pariser Studie ist möglicherweise die Folge einer klinisch relevanten Beeinflussung der Mikroflora auf der Intensivtherapiestation durch SDD. Unter SDD sind Resistenzentwicklungen von grampositiven Kokken beschrieben worden; über die klinische Bedeutung dieses Phänomens wurde jedoch nicht berichtet. Es existieren drei Indikationen für SDD: 1. polytraumatisierte Patienten; 2. lebertransplantierte Patienten; 3. Endemien mit multiresistenten Mikroorganismen.

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van Saene, H.K.F., Stoutenbeek, C.P. & Gilbertson, A.A. Review of available trials of selective decontamination of the digestive tract (SDD). Infection 18 (Suppl 1), S5–S9 (1990). https://doi.org/10.1007/BF01644479

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