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Cefotaxime for the treatment of gram-positive urinary tract infection

Cefotaxim zur Behandlung grampositiver Harnwegsinfektionen

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Summary

Urinary tract infections (UTI) due to gram-positive bacteria are fairly uncommon. In order to investigate the efficacy of treatment for UTI secondary to gram-positive rods, we performed a non-comparative study on the effect of cefotaxime in 64 patients with gram-positive UTI. Patients with a history of hypersensitivity to cephalosporins and penicillin as well as patients who had received antibiotic treatment within 48 hours after the administration of cefotaxime, patients with hepatic disease and patients with fatal progressive disease were excluded from the study. UTI was confirmed by positive cultures with a colony count of ≥100,000 cfu/ml of gram-positive organisms before treatment with cefotaxime. When sepsis or bacteriuria occurred after two days of hospitalization, the UTI was considered nosocomial. The most common microorganism isolated wasStaphylococcus aureus, followed byStreptococcus faecalis. 30% of the patients showed polymicrobic bacteriuria, especially in association with gram-negative bacteria (70%). A high frequency of predisposing factors was present in the urinary tract, mainly obstruction, indwelling catheters, surgery and chronic debilitating diseases. Seven patients developed bacteremia. All patients were treated with cefotaxime i.m. or. i.v. at a daily dosage ranging between 4 and 12 g. Urine cultures were repeated five days after the beginning of treatment and again two to three weeks after the end. A satisfactory clinical response to the agent was obtained in 22 of 25 patients with UTI caused byS. aureus, 11 of 13 UTI caused byStaphylococcus saprophyticus and four of seven UTI caused byStreptococcus faecalis, four of six patients with polymicrobial gram-positive infections and seven of 13 patients with mixed gram-positive- gram-negative infections. Two patients died during acute bacteremia. The causative organisms were eradicated in 82.2% of the patients with gram-positive monoinfection and in 57.8% of the polymicrobial UTIs.

Zusammenfassung

Harnwegsinfektionen durch grampositive Bakterien sind relativ selten. Zur Prüfung der Effizienz von Cefotaxim bei grampositiven Harnwegsinfektionen (HWI) wurden im Rahmen einer nicht vergleichenden Studie 64 Patienten mit grampositiver HWI mit Cefotaxim behandelt. Ausschlußkriterien waren Überempfindlichkeit gegen Cephalosporine und Penicilline, Anwendung anderer Antibiotika innerhalb 48 Stunden nach Beendigung der Cefotaximtherapie, Lebererkrankungen und fortschreitende unheilbare Krankheiten. Die Diagnose wurde durch den kulturellen Nachweis grampositiver Bakterien in Konzentrationen von 100 000 KBE/ml vor Cefotaximtherapie gesichert. Wenn die Sepsis oder Bakteriurie nach dem zweiten stationären Behandlungstag auftrat, wurde die Harnwegsinfektion als nosokomial eingestuft.Staphylococcus aureus wurde am häufigsten isoliert, am zweithäufigstenStreptococcus faecalis. Bei 30% der Patienten fand sich eine polymikrobielle Bakteriurie, dabei dominierte die Assoziation mit gramnegativen Bakterien (70%). Prädisponierende Faktoren für die Harnwegsinfektion wie Obstruktion, Verweilkathether, vorausgegangene Operation und chronische, schwächende Krankheiten waren häufig. Alle Patienten wurden mit Cefotaxim behandelt, die Tagesdosen lagen zwischen 4–12 g, sie wurden in vier Dosen aufgeteilt i.m. oder i.v. appliziert. Fünf Tage nach Therapiebeginn und zwei bis drei Wochen nach Therapieende wurden Urin-Kontrollkulturen durchgeführt. Ein klinischer Therapieerfolg wurde bei 22 von 25 Patienten mit HWI durchS. aureus, 11 von 13 HWI durchStaphylococcus saprophyticus und vier von sieben HWI durchS. faecalis, vier von sechs Patienten mit polymikrobieller grampositiver HWI und sieben von 13 Patienten mit grampositiver-gramnegativer Mischinfektion erzielt. Zwei Patienten verstarben an akuter Bakteriämie. Bei 82,2% der Patienten mit grampositiver und 57,8% mit polymikrobieller HWI wurden die kausalen Erreger eliminiert.

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Piccinno, A., Pagliarulo, A. Cefotaxime for the treatment of gram-positive urinary tract infection. Infection 13 (Suppl 1), S100–S102 (1985). https://doi.org/10.1007/BF01644228

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