Summary
The increasing use of antibiotics contributes to the selection of resistant bacteria and to the cost of health care. Large regional differences in the use of antibiotics between and within countries exist. This study describes such usage in four Danish hospitals, and includes a comparison with that of the average of 450 US hospitals. Compared to the Danish hospitals, the US hospitals used approximately double the amount of antibiotics in defined daily dosages (DDD)/100 bed days. In contrast to the comparison with the American hospitals no real differences were found comparing the four Danish hospitals. The four Danish hospitals differed in degree of specialization, presence of a clinical microbiological department or a hospital pharmacy. Use of antibiotics, in DDD/100 bed days, was highest in the hospital without a department of clinical microbiology, while the highest cost of antibiotics/admission was found in the hospital with the highest degree of specialization. Restraint in antibiotic usage calls for the joint efforts of the department of clinical microbiology, the hospital pharmacy and the local drug committee — the most important tools being: continuous education, audits of antibiotic use, provision of guidelines and recommendations, facilities for rapid diagnosis of infectious diseases, and limitation of the number of antibiotics used in routine sensitivity testing.
Zusammenfassung
Zunehmender Gebrauch von Antibiotika fördert die Selektion resistenter Bakterien und erhöht die Kosten der Krankenversorgung. Zwischen verschiedenen Ländern und innerhalb der Länder bestehen große Unterschiede im Verbrauch von Antibiotika. Für vier dänische Krankenhäuser wird der Antibiotikaverbrauch dokumentiert und mit dem Durchschnitt von 450 amerikanischen Krankenhäusern verglichen. Bezogen auf DDD (definierte tägliche Dosen) war der Antibiotikaverbrauch in den US-amerikanischen Krankenhäusern pro 100 Bettentage etwa doppelt so hoch wie in den dänischen Krankenhäusern. Beim Vergleich der vier dänischen Krankenhäuser fanden sich dagegen keine wesentlichen Unterschiede. Es bestanden Unterschiede in der Spezialisierung, Vorhandensein einer Abteilung für klinische Mikrobiologie oder Krankenhausapotheke. In dem Krankenhaus, das nicht über eine Abteilung für klinische Mikrobiologie verfügte, war der Antibiotikaverbrauch pro 100 Bettentage am höchsten; die Kosten der Antibiotika pro Einweisung waren dagegen in dem Krankenhaus mit der stärksten Spezialisierung am größten. Für eine Einschränkung des Antibiotikaeinsatzes sind gemeinsame Bemühungen der Abteilung für klinische Mikrobiologie, der Krankenhausapotheke und der lokalen Arzneimittelkommission erforderlich. Die wesentlichen Maßnahmen sind fortlaufende Unterrichtung, Überprüfung des Antibiotikaverbrauchs, Vergabe von Richtlinien und Empfehlungen, Möglichkeiten zur Schnelldiagnose von Infektionskrankheiten und Einschränkung der bei Routineresistenztestung verwendeten Antibiotika.
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Früs, H., Mortensen, N., Waarst, S. et al. Regional variation in the use of antibiotics in four Danish hospitals. Infection 17, 139–141 (1989). https://doi.org/10.1007/BF01644012
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01644012