Skip to main content
Log in

Chronic bacterial prostatitis: Therapeutic experience with ciprofloxacin

Chronische bakterielle Prostatitis. Therapeutische Erfahrungen mit Ciprofloxacin

  • Therapy
  • Short Communication
  • Published:
Infection Aims and scope Submit manuscript

Summary

Ciprofloxacin was used for the treatment of refractory chronic bacterial prostatitis. 17 men with symptoms of prostatitis for more than one year who had not responded to treatment courses of six weeks trimethoprim-sulfamethoxazole or trimethoprim alone received 500 mg ciprofloxacin twice daily per os for two weeks. Up to one year follow-up proved eradication ofEscherichia coli in seven of ten and of other pathogens in two of five cases. In a second study, 16 patients with proven chronic bacterial prostatitis who had failed on pretreatment with co-trimoxazole, trimethoprim or norfloxacin, respectively, received 500 mg ciprofloxacin twice daily for four weeks.E. coli was the causative organism for all cases. After a median follow-up of 30 (21–36) months, ten out of 16 patients are clinically cured with permanent eradication of the causative organism. In two men a second treatment course with ciprofloxacin is considered successful. Two patients stopped treatment for central nervous system complaints.

Zusammenfassung

Ciprofloxacin wurde zur Behandlung therapierefraktärer Fälle von chronischer bakterieller Prostatitis eingesetzt. 17 Männer, die länger als ein Jahr an einer Prostatitis litten und auf Trimethoprim-Sulfamethoxazol oder Trimethoprim allein bei Behandlung für sechs Wochen nicht angesprochen hatten, erhielten 14 Tage lang zweimal täglich 500 mg Ciprofloxacin per os. Nach einer Verlaufsbeobachtung von bis zu einem Jahr konnte in sieben von zehn Fällen die Eradikation vonEscherichia coli und in zwei von fünf Fällen die Beseitigung anderer Erreger belegt werden. In einer zweiten Studie wurden 16 Männer, die an chronischer bakterieller Prostatitis litten und ebenfalls auf Behandlung mit Co-trimoxazol Trimethoprim oder Norfloxacin nicht angesprochen hatten, vier Wochen lang mit zweimal täglich 500 mg Ciprofloxacin behandelt. In allen Fällen warE. coli der Erreger. Nach einer mittleren Verlaufsbeobachtung von 30 (21–36) Monaten waren zehn der 16 Patienten klinisch geheilt und die Erreger permanent beseitigt. In zwei Fällen wird eine zweite Behandlung mit Ciprofloxacin als erfolgreich angesehen. Eine vorzeitige Beendigung der Therapie wurde bei zwei Patienten wegen zentralnervöser Beschwerden vorgenommen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

References

  1. Meares, E. M. Jr. Chronic bacterial prostatitis. In:Brunner, H., Krause, W., Rothauge, C. F., Weidner, W. (eds.): Chronic prostatitis. Schattauer, Stuttgart, New York 1985, pp. 1–12.

    Google Scholar 

  2. Meares, E. M. Jr. Review of pharmacokinetics and therapy. Rev. Infect. Dis. 1 (1982) 475–483.

    Google Scholar 

  3. Childs, St. J., Goldstein, E. J. C. Ciprofloxacin as treatment for genitourinary tract infection. J. Urol. 141 (1989) 1–5.

    Google Scholar 

  4. Dan, M., Golomb, J., Gorea, A., Braf. Z., Berger, St. A. Concentration of ciprofloxacin in human prostatic tissue after oral administration. Antimicrob. Agents Chemother. 30 (1986) 88–89.

    Google Scholar 

  5. Larsen, E. H., Gasser, T. C., Dorflinger, T., Madsen, P. O. The concentration of various quinolone derivatives in the human prostate. In:Weidner, W., Brunner, H., Krause, W., Rothauge, C. F. (eds.): Therapy of prostatitis. Zuckschwerdt, München 1986, pp. 40–44.

    Google Scholar 

  6. Dalhoff, A., Weidner, W. Diffusion of ciprofloxacin into prostatic fluid. Eur. J. Clin. Microbiol. 3 (1984) 360–362.

    Google Scholar 

  7. Naber, K. G. Use of quinolones in urinary tract infections and prostatitis. Rev. Infect. Dis. 11 (1989) S 1321-S 1337.

    Google Scholar 

  8. Childs, St. J. Treatment of chronic bacterial prostatitis with ciprofloxacin. Infections in Surgery 6 (1987) 649–651.

    Google Scholar 

  9. Weidner, W., Schiefer, H. G., Dalhoff, A. Treatment of chronic bacterial prostatitis with ciprofloxacin. Am. J. Med. 82 (Suppl. 4A) (1987) 280–283.

    Google Scholar 

  10. Weidner, W., Schiefer, H. G., Brähler, E.: Refractory chronic bacterial prostatitis: a re-evaluation of ciprofloxacin treatment after a median follow-up of 30 months. J. Urol (1991) in press.

  11. Wolfson, J. S., Hooper, D. C. Treatment of genitourinary tract infections with fluoroquinolones: activityin vitro, pharmacokinetics, and clinical efficacy in urinary tract infections and prostatitis. Antimicrob. Agents Chemother. 33 (1989) 1655–1661.

    Google Scholar 

  12. Dalhoff, A., Weidner, W. Diffusion of ciprofloxacin into prostatic fluid (Letter to the editor). Eur. J. Clin. Microbiol. Infect. Dis. 7 (1988) 438–439.

    Google Scholar 

  13. Guibert, J. M., Destree, D. M., Acar, J. F. Ciprofloxacin: clinical evaluation in urinary tract infections due toPseudomonas aeruginosa. In: Proceedings of the 5th Mediterranean Congress of Chemotherapy. Chemotherapia 6 (Suppl.) (1987) 524–525.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Weidner, W., Schiefer, H.G. Chronic bacterial prostatitis: Therapeutic experience with ciprofloxacin. Infection 19 (Suppl 3), S165–S166 (1991). https://doi.org/10.1007/BF01643690

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01643690

Keywords

Navigation