Zusammenfassung
In zwei rund 500 km voneinander entfernten Populationen der Heidelerche wurde die Organisation des Artgesangs an insgesamt 7 ♂ untersucht. Die Gesangsstrophen bestanden aus Serien qualitativ gleicher Silben. Aufeinanderfolgende Strophen wichen meist in der Form der Silben voneinander ab. Die Strophen eines ununterbrochenen Gesangsvortrages folgten in einer festgelegten Anordnung aufeinander (Strophenkette) und ließen sich zu einem Kreis (Strophenturnus) anordnen. Die Strophenzahl pro vollständigem Turnus betrug bei ♂ aus Süddeutschland rund 73, bei ♂ aus Norddeutschland rund 56 Strophen. In beiden Populationen stimmten Frequenzbereich, Aufbau der Strophen aus Serien gleichartiger Silben sowie die Organisation der Strophenfolge überein. Der Frequenzverlauf (Form) der Silben war jedoch verschieden; nur zwei Silbentypen fanden sich in Gesängen der ♂ beider Populationen. Die Exaktheit der Strophenfolge war von äußeren Einflüssen abhängig. Im hohen Singflug waren Unregelmäßigkeiten am seltensten, bei Erregung des Sängers (Reizung durch Tonband) am häufigsten. Das Grundkonzept des Gesangs ist genetisch programmiert. Die Silbenformen, die populationstypische Reihenfolge und die Zahl der Strophen pro Turnus muß der Jungvogel dagegen von den erwachsenen ♂ seiner Population lernen.
Summary
Studies on organization of Woodlark song were carried out on a total of 7 males from two populations of Central Europe living about 500 km apart. The song phrases are made up of series of identical syllables. Consecutive phrases mostly showed a change in the shape of the syllables. The phrases of an uninterrupted performance always occured in the same sequence and were repeated as a complete cycle. The number of phrases in a cycle was about 73 among the males of the south German population and about 56 among of the males from north Germany. A comparison between the two populations revealed similarity in frequency range, in phrase-structure made up of series of like syllables and in the arrangement of the phrase sequence. The frequency pattern (shape) of the syllables, however, showed differences; only two syllable types were common to the songs of the males in both areas. Mistakes were observed in the phrase sequencing of individual cycles. The accuracy of the sequence depended on external factors. Irregularities were least frequent in the course of high song-flight, more frequent in singers stimulated by playbacks of conspecific song recordings. The basic principles of Woodlark song (phrases built up from like syllables, arrangement in a set sequence) is genetically fixed. The shape of the syllables, the sequence and the number of phrases per cycle, typical of the local population, however, must be passed on to the young bird by adult males.
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Singer, D., Nicolai, J. Organisationsprinzipien im Gesang der Heidelerche (Lullula arborea). J Ornithol 131, 279–290 (1990). https://doi.org/10.1007/BF01641000
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