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Erythromycin (2×1 g) as a regimen for community-acquired pneumonia

Therapie der nicht nosokomialen Pneumonie mit 2×1 g Erythromycin täglich

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Summary

Erythromycin is regarded more and more as the primary therapy for community-acquired pneumonia. In a prospective study, treatment with erythromycin was evaluated in cases of community-acquired pneumonia requiring hospitalisation. Therapy was started intravenously with 1 g erythromycin lactobionate b. i. d., followed by 1 g erythromycin ethylsuccinate b. i. d., administered orally, until the patient had definitely recovered. Twenty-four patients with documented pneumonia were admitted to the study; five were excluded since the infections were caused by bacteria which were not susceptible to erythromycin. Nineteen patients responded well to therapy. No severe side-effects could be observed. Erythromycin (1 g b. i. d.) appears to be an effective, well-tolerated regimen for severe community-acquired pneumonia.

Zusammenfassung

Erythromycin wird zunehmend als Therapie der Wahl bei im häuslichen Milieu erworbenen Pneumonien betrachtet. In einer prospektiven Studie wurde die Erythromycin-Therapie bei hospitalisationsbedürftigen Patienten mit Pneumonie evaluiert. Die Therapie wurde parenteral mit Erythromycin-Lactobionat, 2×1 g, in Kurzinfusion begonnen und oral mit Erythromycin-Aethylsuccinat, 2×1 g, bis zur definitiven Besserung fortgesetzt. 24 Patienten mit dokumentierter Pneumonie wurden in die Studie aufgenommen, fünf wurden ausgeschlossen, weil die Infektion durch einen nicht erythromycin-empfindlichen Erreger verursacht wurde. 19 Patienten sprachen auf die Therapie gut an. Es wurden keine schweren Nebenwirkungen festgestellt. Erythromycin 2×1 g scheint bei einer im häuslichen Milieu erworbenen Pneumonie wirksam und gut verträglich.

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Literature

  1. Cade, J. F., Pain, M. C. F. Intravenous erythromycin in acute chest infections in critically ill patients. Anaesth. Intensive Care 7 (1979) 143–147.

    Google Scholar 

  2. Cohn, J. R., Jungkind, D. J., Baker, J. S. In vitro antagonism by erythromycin of the bactericidal action of antimicrobial agents against common respiratory pathogens. Antimicrob. Agents Chemother. 18 (1980) 872–876.

    Google Scholar 

  3. Parsons, R. L., David, J. A. Pharmacokinetics of intravenous erythromycin lactobionate. J. Int. Med. Res. 8 Suppl. 2 (1980) 15–23.

    Google Scholar 

  4. Thompson, P., Wood, R. P., Bergstrom, L. Erythromycin ototoxicity. J. Otolaryngol. 9 (1980) 60–62.

    Google Scholar 

  5. Van Scoy, R. E. Bacterial sputum cultures. A clinician's viewpoint. Mayo Clin. Proc. 52 (1977) 39–41.

    Google Scholar 

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Simmer, H.P., Lüthy, R. Erythromycin (2×1 g) as a regimen for community-acquired pneumonia. Infection 10 (Suppl 2), S84–S85 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01640861

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01640861

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