Summary
Erythromycin is regarded more and more as the primary therapy for community-acquired pneumonia. In a prospective study, treatment with erythromycin was evaluated in cases of community-acquired pneumonia requiring hospitalisation. Therapy was started intravenously with 1 g erythromycin lactobionate b. i. d., followed by 1 g erythromycin ethylsuccinate b. i. d., administered orally, until the patient had definitely recovered. Twenty-four patients with documented pneumonia were admitted to the study; five were excluded since the infections were caused by bacteria which were not susceptible to erythromycin. Nineteen patients responded well to therapy. No severe side-effects could be observed. Erythromycin (1 g b. i. d.) appears to be an effective, well-tolerated regimen for severe community-acquired pneumonia.
Zusammenfassung
Erythromycin wird zunehmend als Therapie der Wahl bei im häuslichen Milieu erworbenen Pneumonien betrachtet. In einer prospektiven Studie wurde die Erythromycin-Therapie bei hospitalisationsbedürftigen Patienten mit Pneumonie evaluiert. Die Therapie wurde parenteral mit Erythromycin-Lactobionat, 2×1 g, in Kurzinfusion begonnen und oral mit Erythromycin-Aethylsuccinat, 2×1 g, bis zur definitiven Besserung fortgesetzt. 24 Patienten mit dokumentierter Pneumonie wurden in die Studie aufgenommen, fünf wurden ausgeschlossen, weil die Infektion durch einen nicht erythromycin-empfindlichen Erreger verursacht wurde. 19 Patienten sprachen auf die Therapie gut an. Es wurden keine schweren Nebenwirkungen festgestellt. Erythromycin 2×1 g scheint bei einer im häuslichen Milieu erworbenen Pneumonie wirksam und gut verträglich.
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Simmer, H.P., Lüthy, R. Erythromycin (2×1 g) as a regimen for community-acquired pneumonia. Infection 10 (Suppl 2), S84–S85 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01640861
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01640861