Skip to main content
Log in

Therapeutische Gesichtspunkte bei Anaerobier-Infektionen: Gynäkologische Aspekte

  • Published:
Infection Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Sporenlose Anaerobier finden sich häufig bei chirurgischen und nichtchirurgischen Infektionen der Genitalorgane. Es wird über eine neue Statistik mit anaeroben Keimen bei gynäkologischen und geburtshilflichen Infektionen berichtet: Bei Kolpitiden, Adnexentzündungen, infizierten und septischen Aborten, Fruchtwasserinfektionen, post-operativen Infektionen und dem sog. „Third-day surgical fever“ wurden neben anderen fakultativen Anaerobiern zum überwiegenden Teil Bakteroidesarten gefunden. Es wird auf die Bedeutung der Anaerobier in Mischinfektionen und auf die Pathophysiologie näher eingegangen. Wegen des häufigen Vorkommens anaerober Keime bei gynäkologisch-geburts-hilflichen Infektionen wird als therapeutische Konsequenz empfohlen, besonders bakteroideswirksame Antibiotika wie Clindamycin, Lincomycin, Metronidazol, Chloramphenicol und die Tetracycline, z. T. in Kombination mit anderen Antibiotika, öfter einzusetzen.

Summary

nonsporeforming anaerobes are often found in surgical and nonsurgical infections of the genital organs. A new statistical study on anaerobes in gynecological and obstetrical infections is discussed. In patients with vaginitis, adnexitis, infected and septic abortion, infections of the amniotic fluid, postoperative infections, and the so-called “third-day surgical fever”, most pathogens found belonged to the Bacteroides genus, in addition to some other facultative anaerobes. The significance of anaerobes in mixed infections and their pathophysiology are discussed. In view of the high incidence of anaerobes in gynecological and obstetrical infections, more frequent use of antibiotics which are active against Bacteroides organisms, such as clindamycin, lincomycin, metronidazol, chloramphenicol and the tetracyclines, possibly in combination with other antibiotics, is urged.

Résumé

On trouve souvent des bactéries anaérobies non sporulées dans les infections chirurgicales et non chirurgicales des organes génitaux. Commentaires au sujet d'une nouvelle statistique sur les anaérobies dans les infections gynécologiques et obstétricales: Lors de vaginite, d'annexite, d'avortement infecté ou septique, d'infection du liquide amniotique, d'infections postopératoires et du «third-day surgical fever», on a décelé à côté d'autres anaérobies facultatifs, une prépondérance marquée de germes appartenant au genre «bactéroïdes». Discussion de l'importance des anaérobies dans les infections gynécologiques mixtes et de leur pathophysiologie. Etant donné la grande fréquence des anaérobies dans les infections gynécologiques et obstétricales, on recommande d'utiliser plus souvent des antibiotiques actifs contre les germes «bactéroïdes», comme la clindamycine, la lincomycine, le métronidazol, le chloramphénicol et les tétracyclines, éventuellement en combinaison avec d'autres antibiotiques.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Altemeier, W. A., Mc Donough, J. J., Fullen, W. D. Third-day surgical fever. Arch. Surg. 103 (1971) 158.

    Google Scholar 

  2. Chow, A.: Infected abortion. Conf. on Current Developments in Infectious Disease in Obstetrics and Gynecology, Los Angeles 1976.

  3. Dahler, R., Decker, K., Hirsch, H. A. Bakterielle Besiedelung des Fruchtwassers unter der Geburt. 1. Einfluß des internen CTG; Sektiomorbidität. In: Perinatale Medizin VI, (Hrsg.: Dudenhausen, J. W., Saling, E., Schmidt, E.). Thieme, Stuttgart 1975.

    Google Scholar 

  4. Decker, K., Hirsch, H. A. Epidemiologie der Erreger von Kolpitiden und Infektionen nach gynäkologischen Operationen. Arch. Gynäk. 219 (1975) 560.

    Google Scholar 

  5. Decker, K., Hirsch, H. A. Bakteriologische und klinische Befunde bei postoperativen Wundinfektionen. Tagung der Oberrheinischen Gesellschaft für Gynäkologie, Basel 1975.

    Google Scholar 

  6. Decker, K., Herbst, S., Hirsch, H. A. Perioperative Antibiotika-Prophylaxe bei Sectio caesarea. Arch. Gynäk. 219 (1975) 488.

    Google Scholar 

  7. Editorial: Rifampicin: For tuberculosis only? Lancet (1976/I) 290.

  8. Herbst, S., Dahler, R., Leber, D., Hirsch, H. A. Perioperative Antibiotika-Prophylaxe bei abdominalen und vaginalen Hysterektomien. Arch. Gynäk. 219 (1975) 561.

    Google Scholar 

  9. Hirsch, H. A. Antibiotika-Prophylaxe in der Frauenheilkunde. Gynäkologe 5 (1972) 232.

    Google Scholar 

  10. Jawetz, E., Gunnison, J. B. An experimental basis of combined antibiotic action, (Report to Council on Pharmacy and Chemistry). J. Amer. med. Ass. 150 (1952) 693.

    Google Scholar 

  11. Ledger, W. J. Hospital acquired infection in obstetrics and gynecology. 40. Tagung Dtsch. Ges. Gynäk. u. Geburtsh., Wiesbaden 1974.

    Google Scholar 

  12. Ledger, W. J. Septic abortion and septic pelvic thrombophlebitis. In: Infectious diseases in obstetrics and gynecology, (Hrsg.: Monie G. R. E.). Harper and Row, New York-London 1974.

    Google Scholar 

  13. Ledger, W. J., Kriewall, T. J., Sweet, R. L. The use of parenteral clindamycin in the treatment of obstetric-gynecologic patients with severe infections: A comparison of a clindamycin-kanamycin combination with penicillin-kanamycin. Obstet. Gynecol. 43 (1974) 490.

    Google Scholar 

  14. Nichols, R. L., Condon, R. E., Gorbach, S. L., Nyhus, L. M. Efficacy of preoperative antimicrobial preparation of the bowel. Ass. Surg. 176 (1972) 227.

    Google Scholar 

  15. Santamarina, B. A. G. Septic abortion and septic shock. In: Obstetric and perinatal infections (Ed.: Charles, D., Finland, M.). Lea and Febiger, Philadelphia 1973.

    Google Scholar 

  16. Schwarz, R. H. Septic abortion. Lippincott, Philadelphia, 1968.

    Google Scholar 

  17. Study group Metronidazol in the prevention and treatment of bacteroides infections in gynaecological patients. Lancet (1974/II). 1540.

    Google Scholar 

  18. Sweet, R. L. Anaerobic infections of the femal genital tract. Amer. J. Obstet. Gynecol. 122 (1975) 891.

    Google Scholar 

  19. Swenson, R. M., Michaelson, T. C., Daly, M. J., Spalding, F., Spalding, E. H. Clindaymcin in infections of the female genital tract. Obstet. Gynecol. 44 (1974) 699.

    Google Scholar 

  20. Thadepalli, H., Gorbach, L., Keith, L. Anaerobic infections of the femal genital tract.: Bacteriologic and therapeutic aspects. Amer. J. Obstet. Gynecol. 117 (1973) 1034.

    Google Scholar 

  21. Weinstein, W. M., Onderdonk, A. B., Bartlett, J. G., Louie, T. J., Gorbach, S. L. Antimicrobial therapy of experimental intraabdominal sepsis, J. Infect. 132 (1975) 282.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hirsch, H.A. Therapeutische Gesichtspunkte bei Anaerobier-Infektionen: Gynäkologische Aspekte. Infection 5 (Suppl 1), 66–69 (1977). https://doi.org/10.1007/BF01639139

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01639139

Navigation