Summary
A boy 13 year-old suffered an extremely severe and prolonged attack of hemorrhagic chickenpox with visceral involvement, the diagnosis being confirmed by isolation of varicella-zoster-virus (VZV). There was no other compromising disease. All preceding vaccinations including two against smallpox had been uneventful. The severity of the attack could not be ascribed to any persistent cellular or humoral immunodeficiency. The patient developed a good antibody response. The course of serological reactions to VZV infection was studied extensively using the different techniques of complement fixation and immunofluorescence for IgG, IgM, and IgA antibodies. Therapy was conducted cautiously using cytosine arabinoside (Ara-C) between the 10th and 17th day of disease; the temperature fell and VZV multiplication ceased, strongly suggesting a beneficial influence on the patient, who recovered completely.
Zusammenfassung
Ein 13jähriger Bub machte schwerste und prolongierte hämorrhagische Varizellen mit viszeraler Beteiligung durch, wobei die Diagnose durch Isolierung von Varizellen-Zoster-Virus (VZV) gesichert wurde. Es fand sich kein Hinweis für eine konsumierende Grundkrankheit. Alle vorangegangenen Impfungen, darunter zweimal gegen Pocken, waren unauffällig verlaufen. Für die Schwere des Krankheitsbildes konnte weder ein konstanter zellulärer noch humoraler Immundefekt verantwortlich gemacht werden. Der Patient zeigte bei fluoreszenzserologischer Bestimmung der IgG-, IgM- und IgA-Antikörper und in der KBR gute Antikörperbildung. Die Behandlung mit Cytosin-Arabinosid (Ara-C) wurde in vorsichtiger Dosierung zwischen dem 10. und 17. Krankheitstag durchgeführt; Temperaturabfall und Unterbrechung der Virus-Vermehrung sprechen für einen günstigen Effekt des Ara-C auf dieses Krankheitsbild, von dem der Patient sich schließlich vollständig erholt hat.
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Niederhoff, H., Luthardt, T. & Wehinger, H. Severe hemorrhagic varicella with visceral involvement: Virological and serological studies during treatment with cytosine arabinoside. Infection 4, 90–93 (1976). https://doi.org/10.1007/BF01638723
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01638723