Summary
Plasma phospholipids were elevated in patients with severe infections with renal complications (except for pyelonephritis) without shock in comparison with normals and with patients with severe infectionswithout renal complications. In contrast, in patients with toxic conditions with and without shock, total phospholipids were decreased. The percentages of phosphatidyl-ethanolamine and of lecithin were increased and those of lysolecithin decreased in all patient groups.
By incubation of citrate plasma, partial thromboplastin or thromboplastin and Ca++ fibrins were produced, washed out, homogenized and phospholipids were estimated. In the patient groups with infections with renal complications and with peritoneal toxic conditions total phospholipids in the fibrins produced with partial thromboplastin reagent were significantly increased both in comparison to normals and to the corresponding amounts of reagent. Phospholipids in thromboplastinproduced fibrins were significantly elevated only in the patients with infections with renal complications.
The results suport the view that plasma phospholipids-and herewith lipoproteins-are not simply trapped by the fibrin network, but play a role in the coagulation process, particularly under pathological conditions:
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1)
In the patient groups with the most severe conditions the amount of total phospholipids in the PTT*-produced fibrins was significantly augmented in comparison to normals and the corresponding amount of reagent.
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2)
Total phospholipids in the PTT-produced fibrins were independent of the amount of phospholipids in the plasma.
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3)
They were also independent of fibrinogen or any of the coagulation factors.
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4)
There were significant differences in the complexing of phospholipids between PTT-and thromboplastin-produced fibrins within the same groups.
Routine coagulation parameters (fibrinogen, one-stage prothrombin time, partial thromboplastin time, platelets, thrombelastography, factors II, V, VII, VIII, IX, X) varied greatly. PT* and factor II and VII were significantly decreased in patients with toxic conditions. Fibrinogen was augmented, but the platelet count decreased in patients with infections with renal complications. Of all parameters tested, the increases of percentages of phosphatidylethanolamine in plasma and of total phospholipids in PTT-produced fibrins were most closely connected with clinical signs of hypercoagulability (i.e. of intravascular coagulation without excessive consumption of clotting factors leading to bleeding).
Zusammenfassung
Plasmaphospholipide waren bei Patienten mit schweren Infekten mit renalen Komplikationen (mit Ausnahme der Pyelonephritis) ohne Schock signifikant im Vergleich mit unkomplizierten Infekten und mit Normalen vermehrt. Im Gegensatz dazu waren sie bei infektiös-toxischen Zustandsbildern deutlich erniedrigt. Die Prozentwerte von Phosphatidyläthanolamin und von Lecithin waren bei allen Patientengruppen signifikant vermehrt, während die von Lysolecithin vermindert waren.
Durch inkubation von Zitratplasma, partiellem Thromboplastin oder Thromboplastin und Ca++ wurden Fibrine erzeugt, ausgewaschen, homogenisiert und die Phospholipide im Homogenat bestimmt. In allen Patientengruppen mit Ausnahme der unkomplizierten schweren Infekte waren die in den Fibrinen gefundenen Phospholipide beträchtlich im Vergleich mit Normalen und mit der entsprechenden Menge Reagens vermehrt. Phospholipide in mit Thromboplastin erzeugten Fibrinen waren nur bei schweren Infekten mit renalen Komplikationen erhöht.
Die Ergebnisse unterstützen die Ansicht, daß die Plasmaphospholipide — und damit Lipoproteine — sich nicht einfach im Fibrinnetzwerk verfangen sondern eine eigenständige Rolle im Gerinnungsprozeß, besonders unter pathologischen Bedingungen spielen, und zwar aus folgenden Gründen.
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1.
In den Patientengruppen mit den schwersten Zustandsbildern waren die Gesamtphospholipide in den mit PTT-Reagens produzierten Fibrinen signifikant im Vergleich zu Normalen und zur entsprechenden Menge Reagens vermehrt.
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2.
Die Gesamtphospholipide in den PTT-produzierten Fibrinen waren unabhängig von den Gesamtphospholipiden.
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3.
Sie waren auch unabhängig von Fibrinogen oder einem anderen der geprüften Gerinnungsfaktoren im Plasma.
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4.
In der Bindung der Phospholipide bestanden signifikante Unterschiede zwischen PTT-und Thromboplastin-produzierten Fibrinen innerhalb der gleichen Gruppen.
Die Routinegerinnungsparameter zeigten große Schwankungen. PT und die Faktoren II und VII waren signifikant bei Patienten mit infektiös-toxischen Zustandsbildern vermehrt. In der Gruppe der Infektionen mit renalen Komplikationen war Fibrinogen vermehrt, jedoch die Thrombozyten vermindert.
Von allen geprüften Parametern waren die Vermehrung der Prozentwerte von Phosphatidyläthanolamin im Plasma und der Gesamtphospholipide in den PTT-produzierten Fibrinen am ausgeprägtesten mit klinischen Zeichen von Hyperkoagulabilität (intravasale Fibrinbildung ohne massiven, zu Blutungen führenden Verbrauch von Gerinnungsfaktoren) verbunden.
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Abbreviations
- DIC:
-
disseminated intravascular coagulation
- CCO:
-
consumption coagulopathy
- PTT:
-
partial thromboplastin time in sec
- PT:
-
results of one stage prothrombin test expressed in %
- Plt:
-
Platelets
- PL:
-
Phospholipid(s)
- PLP:
-
Phospholipid phosphorus
- LL:
-
Lysolecithin
- SM:
-
Sphingomyelin
- L:
-
Lecithin
- C:
-
Cephalin (including PI, PS, PE)
- LC:
-
Lysocephalin (including lysophosphatidylethanolamine, lysophosphatidylserine and lysophosphatidylinositol)
- PI:
-
Phosphatidylinositol
- PS:
-
Phosphatidylserine
- PE:
-
Phosphatidylethanolamine
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Kunz, F., Hörtnagl, H., Kroesen, G. et al. Studies on hypo-and hypercoagulability II. Coagulation and fibrin analyses in severe infectious and toxic conditions. Blut 28, 360–369 (1974). https://doi.org/10.1007/BF01631523
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01631523