Skip to main content
Log in

Behinderungen und Einschränkungen der Aktivitäten des täglichen Lebens als mögliche Risikofaktoren für Demenz: Prospektive Basler-Studie 1986

  • Published:
Sozial- und Präventivmedizin

Zusammenfassung

Aufgrund der Zunahme Betagter in der Gesamtbevölkerung ist in Zukunft mit einem überproportionalen Anstieg dementieller Krankheiten zu rechnen. Vieles zur Aetiologie dieser Krankheiten ist noch unbekannt. Im Rahmen des 20-Jahres-Follow-up der Basler-Studie wurden 1986 die rund 4200 durchschnittlich 60jährigen Überlebenden schriftlich zu ihrer Gesundheit und ihren Lebensgewohnheiten befragt um im Längsvergleich u.a. mögliche Risikofaktoren für Demenz zu testen. Unter anderem soll geprüft werden ob Behinderungen bzw. Einschränkungen der Aktivitäten des täglichen Lebens Risikofaktoren sein könnten. Momentan liegen erst die Ergebnisse der Basisuntersuchung vor. Es sind vor allem Hörbehinderungen, beschränkte Mobilität, eingeschränktes Zehennägelschneiden und eine allgemein eingeschränkte körperliche Aktivität zu beobachten. Unsere Erhebung an einer in bezug auf Demenz noch weitgehend gesunden Bevölkerung, wird es-im Gegensatz zu den in der Literatur beschriebenen Querschnittstudien-u.a. möglich machen, dem Risiko einer vorbestehenden körperlichen Behinderung nachzugehen ohne dass Behinderungen, die sekundär durch die Demenz auftreten, verfälschend wirken.

Summary

Because of the increasing number of old people in our society more and more dementia cases will be expected. The etiology of dementia is far from being clear. To get some idea about risk factors 4200 participants (on average 60 years old) of the Prospective Basel Study were asked by letter questions about their health and their way of life. One of the hypotheses to be tested is whether or not disabilities or impairments of activities of daily living could be risk factors for dementia. At present only the results of the basic survey can be discussed. Impairments of hearing, of mobility, of cutting toe-nails and of general physical activity were the conditions which were most frequently named. These results of people being mainly healthy with regard to dementia, will make it possible in the future-in contrast to the cross-sectional studies mentioned in the literature-to test the risk of physical disabilities and impairments of activities of daily living for dementia without being confounded by impairments due to dementia.

Résumé

Compte tenu du nombre croissant de personnes âgées dans la population, on peut supposer une augmentation proportionnelle des démences. L'étiologie de la démence est encore peu connue. Dans le cadre du suivi pendant 20 ans de l'étude de Bâle, nous avons procédé à une enquête portant sur 4200 personnes âgées de plus de 60 ans au sujet de leur santé et de leurs habitudes de vie, ceci afin d'évaleur, de manière longitudinale, les facteurs de risque pour la démence. Entre autres, l'hypothèse des handicaps et des limitations de l'activité de la vie quotidienne en tant que facteurs de risque a été étudiée. Le présent article expose les résultats de l'enquête de base. Nous constatons avant tout des handicaps en rapport avec l'ouïe, la mobilité, une limitation des possibilités de pédicure et une limitation générale de l'activité physique. Ces résultats se rapportant à une population jouissant d'une bonne santé par rapport à la démence, permettront à l'avenir, à l'encontre des études transversales mentionnées dans la littérature, de tester le risque représenté par un handicap pré-existant, en évitant le biais des handicaps secondaires à la démence.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literaturverzeichnis

  1. Allard M, Signoret JL, Stalleicken D. Alzheimer Demenz. Berlin: Springer, 1988: 79 pp.

    Google Scholar 

  2. Cooper B. Epidemiologie psychischer Erkrankung im Alter. In: Platt D (ed), Handbuch der Gerontologie. Band 5 Neurologie, Psychiatric. Stuttgart: Gustav Fischer, 1989; 73–90.

    Google Scholar 

  3. American Psychiatric Association: Diagnostic and Statistical Manual of mental disorders. 3th ed. Washington: American Psychiatric Association; 1980.

    Google Scholar 

  4. Ladurner C. Demenz. In: Platt D (ed), Handbuch der Gerontologie. Band 5 Neurologie, Psychiatrie. Stuttgart: Gustav Fischer, 1989: 211–250.

    Google Scholar 

  5. Mahendra B. Dementia. Lancaster: MTP, 1987: 227 pp.

    Google Scholar 

  6. Kurz A, Lauter H. Die Alzheimersche Krankheit. Dtsch Med Wochenschr 1987;112: 973–977.

    Google Scholar 

  7. Widmer LK, Stähelin HB, Nissen C, Da Silva A. Basler Studie: Venen-, arterien-Krankheiten, koronare Herzkrankheit bei Berufstätigen. Bern: Hans Huber, 1981: 417 pp.

    Google Scholar 

  8. Anonymus. International classification of impairments, disabilities, and handicaps. A manual of classification relating to the consequences of disease. Geneva: World Health Organization, 1980: 205 pp.

  9. Katz S. Assessing self-maintenance: Acitivities of daily living, mobility, and instrumental activities of daily living. J Am Geriatr Soc, 1983;31: 721–727.

    Google Scholar 

  10. Wahl HW. Alltägliche Aktivitäten bei alten Menschen: Konzeptuelle und methodische Überlegungen. Z Gerontopsychologie und-psychiatrie 1988;1: 75–81.

    Google Scholar 

  11. Henderson AS. The risk factors for Alzheimer's disease: a review and a hypothesis. Acta Psychiatr Scand 1988;78: 257–275.

    Google Scholar 

  12. Stähelin H, Spar A, Schweizer W. Kardiovaskuläre Risikofaktoren bei Kindern und Jugendlichen. Bern: Huber, 1985: 272 pp.

    Google Scholar 

  13. Abelin Th, Schlettwein-Gsell D, Klein M. Erhebung über Behinderungen und Bedürfnisse der Betagten in der Schweiz. Akt Gerontol 1979;9: 83–86.

    Google Scholar 

  14. Bericht der Kommission “Altern als Chance und Herausforderung”, erstellt im Auftrag der Landesregierung von Baden-Württemberg. Stuttgart: Staatsministerium 1988: 202 pp.

  15. Fleiss JL. Statistical methods for rates and proportions. 2nd ed. New York: J. Wiley & Sons, 1981.

    Google Scholar 

  16. Häfner H, Löffler W. Die Entwicklung der Anzahl von Altersdemenzkranken und Pflegebedürftigkeit in den kommenden 50 Jahren-eine demographische Projektion auf der Basis epidemiologischer Daten für die Bundesrepublik Deutschland (alte Bundesländer). Off Gesundheitswes 1991;53: 681–686.

    Google Scholar 

  17. Stähelin HB. Die Entwicklung der Geriatrie: Bedeutung für Klinik und Ausbildung. Schweizerische Ärztezeitung 1988;69: 437–443.

    Google Scholar 

  18. Kahn RL, Goldfarb AI, Pollack M, Gerber IE. The relationship of mental and physical status in institutionalized aged persons. Am J Psychiatry 1960;117: 120–124.

    Google Scholar 

  19. French LR, Schuman LM, Mortimer JA, Hutton JT, Boatman RA, Christians B. A case-control study of dementia of the Alzheimer Type. Am J Epidemiol 1985;121: 414–421.

    Google Scholar 

  20. Kay DWK, Beamish P, Roth M. Old age mental disorders in newcastle upon Tyne. II. A study of possible social and medical causes. Br J Psychiatry 1964;110: 668–682.

    Google Scholar 

  21. Cooper B, Sosna U. Psychische Erkrankung in der Altenbevölkerung. Eine epidemiologische Feldstudie in Mannheim. Nervenarzt 1983;54: 239–249.

    Google Scholar 

  22. Schnider A, Regard M, Landis T. Demenz: Einteilung, Abklärung-auf der Suche nach behandelbaren Ursachen. Schweiz Rundsch Med Prax 1991;80: 1003–1011.

    Google Scholar 

  23. Cooper B, Bickel H. Pravalenz und Inzidenz von Demenzerkrankungen in der Altenbevölkerung. Ergebnisse einer populationsbezogenen Längsschnittstudie in Mannheim. Nervenarzt 1989;60: 472–482.

    Google Scholar 

  24. Chandra V, Bharucha NE, Schoenberg BS. Conditions associated with Alzheimer's disease at death: Case-control study. Neurology 1986;36: 209–211.

    Google Scholar 

  25. Steffes R, Thralow J. Visual field limitation in the patient with dementia of the Alzheimer's type. J Am Geriatr Soc 1987;35: 198–204.

    Google Scholar 

  26. Hinton DR, Sadun AA, Blanks JC, Miller CA. Optic-nerve degeneration in Alzheimer's disease. N Engl J Med 1986;315: 485–487.

    Google Scholar 

  27. Uhlman RF, Larson EB, Koepsell TD. Hearing impairment and cognitive decline in senile dementia of the Alzheimer's type. J Am Geriatr Soc 1986;34: 207–210.

    Google Scholar 

  28. Peters CA, Potter JF, Scholer SG. Hearing impairment as a predictor of cognitive decline in dementia. J Am Geriatr Soc 1988;36: 981–986.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Eichholzer, M., Christeller, S., Thurneysen, J. et al. Behinderungen und Einschränkungen der Aktivitäten des täglichen Lebens als mögliche Risikofaktoren für Demenz: Prospektive Basler-Studie 1986. Soz Präventivmed 37, 124–130 (1992). https://doi.org/10.1007/BF01624622

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01624622

Navigation