Skip to main content
Log in

Variety in the site of acoustic tumors in the pontile angle

A preliminary report

  • Published:
Acta Neurochirurgica Aims and scope Submit manuscript

Summary

The author, on the basis of his operative and pathological observations, reports three variations in the site of acoustic tumors in the cerebellopontile angle, i. e. 1. intracisternal, 2. extracisternal and 3. extradural ones. In this connection, the problem of origin also is discussed. Supposing that the origin of the most frequent variety has got a location by predilection, and therefore it presents a histological aspect of a set type, however, the tumor may arise from other parts of the nerve, and may accordingly show different histological peculiarities.

Zusammenfassung

Auf Grund von Beobachtungen bei Operationen bzw. Sektionen, berichtet der Verfasser über 3 Variationen des Sitzes der Acusticustumoren im Brückenwinkel: 1. intrazisternal, 2. extrazisternal, 3. extradural. Im Zusammenhang damit wird die Frage diskutiert, von welcher Stelle der Tumor ausgeht. Es wird angenommen, daß dem am häufigsten vorkommenden intrazisternalen Sitz der Geschwulst eine Praedilektionsstelle der Entstehung und somit auch ein bestimmtes histologisches Bild entsprechen müßte. Bei Tumoren, die ihren Ausgang von anderen Teilen des Nerven nehmen, müßten demnach Unterschiede der histologischen Struktur vorkommen.

Résumé

L'étude se base sur des observations opératoires et anatomo-pathologiques. On a groupé les tumeurs de localisation 1. intracisternale, 2. extraeisternale, 3. extradurale. Vue la position 1 la plus fréquente on suppose une origine de préférence de la tumeur probablement à une structure histologique spéciale. La possibilité de structures microscopiques différentes des tumeurs d'autres localisation est discutée.

Riassunto

In base alle osservazioni operatorie e autoptiche l'Autore descrive 3 variazioni di sede dei tumori dell'acustico nell'angolo ponto-cerebellare: 1. intracisternale; 2. extraeisternale; 3. extradurale. Si discute quindi il problema circa il luogo di origine del tumore. Si ammette che alla sede intracisternale, che compare con maggior frequenza, corrisponda la sede preferita di insorgenza del tumore ed un quadro istologico determinato. I tumori, che provengono da altre parti del nervo, dovrebbero presentare perciò differenze di struttura istologica.

Resumen

Se presentan, en base a la experiencia quirúrgica y patológica del autor, tres variantes en la localización de los tumores del nervio acústico: la intracisternal, la extracisternal y la extradural. Se discute el problema del origen de la neoplasia. en base a su positión y se supone que a la localización intracisternal, la más frecuentede los tres tipos, debe corresponder un lugar predilecto de formación y un cuadro histológico determinado. Naciendo el tumor con otra topografia consecuentemente deberá présentar una histología distinta.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Bibliography

  • Adelstein, L. J., andF. M. Anderson, Tumor of the acoustic nerve within the petrous bone. Arch. Neurol. Psychiatr., London,51 (1944), 268–270.

    Google Scholar 

  • Alexander, L., Tumors of the Nervous System. Baltimore, 1937.

  • Antoni, N., Über Rückenmarkstumoren und Neurofibrome. Bergmann, München, 1920.

    Google Scholar 

  • Cushing, H., Tumors of the Nervus Acusticus. Saunders, Philadelphia, 1917.

    Google Scholar 

  • Cushing, H., Intracranielle Tumoren. J. Springer, Berlin, 1935.

    Google Scholar 

  • Darquier, J., andP. Schmite, Contribution à l'étude des tumeurs de l'angle pontocérébelleux. Rev. neurol., Paris,64 (1935), 257–312.

    Google Scholar 

  • Fowler, E. P., Acoustic tumors within the internal auditory meatus. Laryngoscope, London,46 (1936), 616–627.

    Google Scholar 

  • Gardner, W. J., andC. H. Frazier, Bilateral acoustic neurofibroma. Arch. Neurol. Psychiatr., London,23 (1930), 266–300.

    Google Scholar 

  • Hardy, M., andS. J. Crowe, Early asymptomatic acoustic tumor. Arch. Surg., London,32 (1936), 292–301.

    Google Scholar 

  • Henschen, F., Om acusticus tumörer. Hygiea, Stockholm,44 (1908), 1–84.

    Google Scholar 

  • Henschen, F., Über Geschwülste der hinteren Schädelgrube. Fischer, Jena, 1910.

    Google Scholar 

  • Henschen, F., Zur Histologie und Pathogenese der Kleinhirnbrückenwinkeltumoren. Arch. Psychiatr.56 (1915), 20–122.

    Google Scholar 

  • Holmdahl, D., Neuralleiste und Ganglienleiste beim Menschen. Zschr. mikrosk.-anat. Forsch., Leipzig,36 (1934), 137–178.

    Google Scholar 

  • Hullay, J., Acustocus tumor. Részleges és radicalis eltávolitás kérdése. Ideggyógy. Szemle.5 (1955), 148–151.

    Google Scholar 

  • Lange, W., Kleine Acusticustumoren. Zschr. Hals-Nas.-Ohrhk.23 (1929), 1–8.

    Google Scholar 

  • Listwan-Susser, J., About the socalled acoustic neurinomata. Acta oto-laryng. Orient., Jerusalem,3 (1947), 3–11.

    Google Scholar 

  • Mallory, F. B., The type celle of the so-called dural endothelioma. J. Med. Res., Boston,41 (1919/20), 349–364.

    Google Scholar 

  • Masson, P., Experimental and spontaneous schwannomas. Amer. J. Path.8 (1932), 367–416.

    Google Scholar 

  • Orzechowski, K. v., Ein Fall von Mißbildung des Lateralrecesses. Arb. Neurol. Inst. Wien,14 (1908), 406–491.

    Google Scholar 

  • Penfield, W., The encapsulated tumors of the nervous system. Surg. Gyn. Obstetr.43 (1927), 178–188.

    Google Scholar 

  • Penfield, W., Tumors of the sheaths of the nervous system. Cytology and Cellular Pathology of Nervous System. Hoeber, New York, 1932.

    Google Scholar 

  • Rhoads, C. P., andW. van Wagenen, Observations on the histology of the tumors of the nervus acusticus. Amer. J. Path.4 (1928), 145–152.

    Google Scholar 

  • Roger, H., J. Alliez andP. Sarradon, Tumeur bilatéral de l'acoustique à forme familiale et héréditaire. Bull. Soc. méd. hôp. Paris,58 (1934), 235–240.

    Google Scholar 

  • Roussy, G., J. Lhermitte andL. Cornill, Essai de classification des tumeurs cérébrales. Ann. anat. path., Paris,1 (1924), 333.

    Google Scholar 

  • Sántha, K., Personal communication.

  • Scheinker, J. M., Neurosurgical Pathology. Thomas, Springfield, 1948.

    Google Scholar 

  • Six, P. D., Translabyrinthin Approach Towards Neurofibroma in side the Petrous Bone. Pract. oto-rhino-laryng.18 (1956), 23–27.

    Google Scholar 

  • Sternberg, C., Beitrag zur Kenntnis der sog. Geschwülste des Nervus acusticus. Zschr. Heilk.21 (1910), 163 bis 186.

    Google Scholar 

  • Tomits, G., andJ. Hullay, Szokatlan localisátióju acusticus tumor. Fül.-Orr.-Gégegyógy,2 (1955), 60–61.

    Google Scholar 

  • Verocay, J., Zur Kenntnis der Neurofibrome. Beitr. path. Anat., Jena,48 (1910), 1–69.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hullay, J. Variety in the site of acoustic tumors in the pontile angle. Acta neurochir 6, 115–120 (1958). https://doi.org/10.1007/BF01577676

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01577676

Keywords

Navigation