Skip to main content
Log in

Meniscal healing: A histological study in rabbits

  • Published:
Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy Aims and scope

Abstract

Repair of meniscal tears occurs best in the region of the capsular attachment. The further the tear from the site of capsular attachment, the less the vascularity, and healing becomes dubious. For an evaluation of healing in the poorly vascularised zone of the meniscus a histological study was performed in rabbits with standard longitudinal incisions in the posterior horn of the left medial menisci. In addition a biomechanical investigation of scar strength was performed. Three groups of animals were studied: group 1 were allowed to heal spontaneously, group 2 were sutured and group 3 were treated with fibrin glue. After 6 weeks, macroscopically, 4 out of the 10 menisci in groups 1 and 3 exhibited incomplete scar formation, whereas all menisci in group 2 looked well. This result fell short of statistical significance because 2 menisci in group 2 had to be excluded due to faulty localisation of the standard injury. In all groups the scars contained fundamental elements of healing, such as fibroblasts, blood vessels and fibrous material. Repair seemed to be significantly influenced by the proliferating synovial membrane. Histologically there was no difference between group 1 and 3. In both groups the lesions were filled with a broad strip of reparative tissue mostly consisting of plexiform collagenous fibres. Although the appearance of the menisci in group 2 was similar, the scar tissue was distinctly thinner due to the close adaptation of the wound margins, and the vascularity seemed better. In all specimens the tissue located towards the free rim of the meniscus showed signs of degeneration. Our results showed that in the microvascular zone of the meniscus, repair is possible, However, as shown by a biomechanical study, tissue strength was poor in all groups after 6 weeks of healing. In contrast to the histological data, the biomechanical study revealed a significant advantage of treatment with fibrin glue.

Zusammenfassung

Meniskusläsionen im kapselnahen Bereich werden in der Regel rekonstruiert. Mit zunehmendem Abstand von der Aufhängung nimmt die Gefäß-versorgung ab und die Heilung wird problematish. Um das Heilungsvermögen des Meniskus in der Zone verminderter Vaskularisierung zu untersuchen, wurde eine histologische Studie an Kaninchen mit Standard-Längsläsionen im Hinterhorn des linken Innenmeniskus durchgeführt. Zusätzlich wurde in einer biomechanischen Studie die Narbenfestigkeit untersucht. Drei Behandlungsformen wurden nach sechswöchiger Heilungszeit miteinander verglichen: Gruppe 1: keine Therapie, Gruppe 2: Nahtrefixation und Gruppe 3: Fibrinklebung, Makroskopisch zeigten in der nicht therapierten und der mit Kleber behandelten Gruppe jeweils 4 von 10 Menisken eine inkomplette Narbenbildung, während die genähten Menisken alle gut aussahen. Dieses Ergebnis blieb ohne statistische Signifikanz, weil 2 Menisken der Nahtgruppe wegen falscher Plazierung der Standardverletzung ausgeschlossen werden mußten. In den Narben aller Gruppen waren die Grundelemente der Heilung wie z. B. Fibroblasten, Blutgefäße und fibrilläres Material zu finden. Die Reparation schien wesentlich von der proliferierenden Synovialmembran beeinflußt. Histologisch bestand kein Unterschied zwischen Gruppe 1 und 3. In beiden Gruppen waren die Läsionen mit einem breiten Streifen von Reparationsgewebe aufgefüllt, das vorwiegend aus ungeordneten kollagenen Fasern bestand. Die genähten Menisken boten grundsätzlich ein ähnliches Bild. Aufgrund der engen Adaptation der Wundränder war die Narbenzone jedoch schmaler ausgeprägt, die Vaskularisierung erschien verstärkt. In allen Proben fand sich auf der kapselfernen Seite der Läsion ein Bereich, der Anzeichen einer Gewebedegeneration aufwies. Die Ergebnisse zeigten, daß in der mindervaskularisierten Zone des Meniskus eine Reparation möglich ist. Die biomechanischen Messungen bewiesen jedoch, daß die Narbenfestigkeit nach 6 Wochen in allen 3 Gruppen noch gering war. Im Unterschied zu den histologischen Befunden erbrachte die biomechanische Studie einen signifikanten Vorteil der Therapie mit dem Fibrinkleber.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  1. Arnoczky SP (1984) Meniscal healing, regeneration and repair. Adv Orthop Surg 84:244–252

    Google Scholar 

  2. Arnoczky SP, Warren RF (1982) Microvasculature of the human meniscus. Am J Sports Med 10:90–95

    PubMed  Google Scholar 

  3. Arnoczky SP, Warren RF, Spivak JM (1988) Meniscal repair using an exogenous fibrin clot. J Bone Joint Surg [Am] 70: 1209–1217

    Google Scholar 

  4. Cabaud HE, Rodkey WG, Fitzwater JE (1981) Medial meniscus repairs: an experimental and morphological study. Am J Sports Med 9:129–134

    PubMed  Google Scholar 

  5. Danzing I, Resnick D, Gonsalves M, Akeson WH (1983) Blood supply to the normal and abnormal menisci of the human knee. Clin Orthop 172:271–276

    PubMed  Google Scholar 

  6. Gershuni DH, Skyhar MJ, Danzig LA, Camp J, Hargens AR, Akeson WH (1989) Experimental models to promote healing of tears in the avascular segment of canine knee menisci. J Bone Joint Surg [Am] 71:1363–1369

    Google Scholar 

  7. Ghadially FN, Thomas I, Young N, Lalonde JMA (1978) Ultrastructure of rabbit semilunar cartilages. J Anat 125:499–517

    PubMed  Google Scholar 

  8. Ghadially FN, Lalonde JMA, Wedge JH (1983) Ultrastructure of normal and torn menisci of human knee joint. J Anat 136: 773–791

    PubMed  Google Scholar 

  9. Ghadially FN, Wedge JH, Lalonde JMA (1986) Experimental methods of repairing injured menisci. J Bone Joint Surg [Br] 68:106–110

    Google Scholar 

  10. Heatley FW (1980) The meniscus-can it be repaired? J Bone Joint Surg [Br] 62:397–402

    Google Scholar 

  11. Henning CE, Clark JR, Lynch MA, Stallbaumer RN, Yearout KM, Vequist SW (1988) Arthroscopic meniscus repair with a posterior incision. Instr Course Lect 37:209–221

    PubMed  Google Scholar 

  12. King D (1936) The healing of semilunar cartilages. J Bone Joint Surg 18:333–342

    Google Scholar 

  13. Nagelschmidt M, Roeddecker K, Gierse T, Troidl H (1990) Einfluß verschiedener Fibrinkleber auf die Fibroblastenaktivität in Hautwunden. Drug Res 40:1166–1171

    Google Scholar 

  14. Roeddecker K, Muennich U, Jochims J, Nagelschmidt M (1991) Messung der biomechanischen Stabiliät heilender Menisci im Tiermodell: Fibrinklebung, eine Alternative zu herkömmlichen Therapieverfahren. Z Orthop 129:350–354

    PubMed  Google Scholar 

  15. Scapinelli R (1968) Studies on the vasculature of the human knee joint. Acta Anat 70:305–331

    PubMed  Google Scholar 

  16. Scheuer I, Muhr G (1988) Die Meniskusnaht-eine sinnvolle Therapie. Unfallheilkunde 193:1–102

    Google Scholar 

  17. Sommerlath K, Gillquist J (1989) Fibrinkleber-eine ungefährliche Alternative zur arthroskopischen Meniskusnaht. Arthroskopie 2:117–121

    Google Scholar 

  18. Veth RPH, Den Heeton GJ, Jansen HWB, Nielsen HKL (1983) Repair of the meniscus. Clin Orthop 175:258–262

    PubMed  Google Scholar 

  19. Veth RPH, Den Heeton GH, Jansen HWB, Nielsen HKL (1983) An experimental study of reconstructive procedures in lesion of the meniscus: use of synovial flap and carbon fiber implants for artifically made lesions in the meniscus of the rabbit. Clin Orthop 181:250–254

    PubMed  Google Scholar 

  20. Webber RJ (1990) In vitro culture of meniscal tissue. Clin Orthop Relat Res 252:114–120

    PubMed  Google Scholar 

  21. Webber RJ, Harris M, Hough AJ (1985) Cell culture of rabbit meniscal fibrochondrocytes: proliferative and synthetic response to growth factors and ascorbate. J Orthop Res 3:36–42

    PubMed  Google Scholar 

  22. Zhongnan Z, Kaivuan T, Yinkan X, Wenming Z, Zhentian L, Shihuan O (1988) Treatment of longitudinal injuries in avascular area of meniscus in dogs by trephination. Arthroscopy 4: 151–159

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Roeddecker, K., Nagelschmidt, M., Koebke, J. et al. Meniscal healing: A histological study in rabbits. Knee Surg, Sports traumatol, Arthroscopy 1, 28–33 (1993). https://doi.org/10.1007/BF01552155

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01552155

Key words

Navigation