Riassunto
In 40 diabetici di varia gravità è stata presa in esame l'eliminazione urinaria di acido xanturenico in condizioni basali e dopo carico con triptofano.
I valori basali appaiono assai elevati e variabili nei casi di diabete grave e di media gravità, relativamente costanti nel diabete leggero.
Dopo somministrazione di triptofano l'eliminazione di A.X. aumenta notevolmente nelle prime 24 h in tutti e tre i gruppi di diabetici.
La xanturenicuria torna alla norma in seconda giornata.
Nei diabetici complicati con vasculopatia le alterazioni della xanturenicuria sono più pronunciate e costanti.
Resume
Les AA. ont examiné l'élimination urinaire d'acide xanturonique en 40 sujets diabétiques de différente gravité, en conditions basales et après charge avec triptophane.
Les valeurs basales apparaissent très élevées et variables dans les cas de diabète grave ou de moyenne gravité, rélativement constantes dans les cas de diabète leger.
L'élimination de A.X. augmente sensiblement, après administration de triptophane, pendant les premières 24 heures, dans les trois groupes de diabétiques.
L'élimination urinaire de l'acide xanturonique rédevient normale pendant la deuxième journée.
Dans les sujets diabétiques avec vasculopathie, les altérations de la élimination urinaire de l'acide xanturonique sont plus graves et constantes.
Resumen
En 40 diabéticos de distinta gravedad ha sido examinada la eliminación urinaria del ácido xanturénico en condiciones basales y después de carga de triptófano.
Los valores basales aparecen más elevados y variables en los casos de diabetes grave y de media gravedad y relativamente constantes en la diabetes leve.
Después de administrar triptófano, la eliminación de A.X. aumenta notablemente en las primeras 24 horas en los tres grupos de diabéticos.
La xanturenicuria se normaliza a los dos días.
En los diabéticos complicados con vasculopatía, las alteraciones de la xanturenicuria son más acentuadas y constantes.
Zusammenfassung
Bei 40 Diabetikern mit unterschiedlichem Schweregrad der Erkrankung wurde die Harnausscheidung von Xanthurensaeure bei Basalbedingungen und nach Tryptophanbelastung untersucht.
Die Basalwerte erscheinen bei den Faellen mit schwerem und mittelgradigem Diabetes sehr erhoeht und veranderlich, hingegen beim Diabetes verhaeltnismaessig konstant.
Nach Verabreichung von Tryptophan steigt die Ausscheidung der Xanthurensaeure in den ersten 24 Stunden in allen drei Diabetikergruppen bedeutsam an.
Die Xanthurenikurie kehrt am 2.Tag zur Norm zurueck. Bei den Diabetikern mit Gefasskomplikationen sind die Veraenderungen der Xanthurenikurie ausgepraegter und konstanter.
Summary
The urinary excretion of xanturenic acid (X.A.) in basal condition and after tryptophane administration was studied in 40 diabetics in various degrees of disease seriousness.
Basal values were found considerably increased and unsteady in serious and rather serious diabetics, while they were relatively steady in slight diabetics.
During the first 24 hours after the tryptophane administration the excretion of X.A. increased considerably in all three groups of diabetics.
The xanturenicuria became normal again on the second day.
In diabetics with angiopathy the xanturenicuria changes were more considerable and steady.
Bibliografia
Brown R. R., Price J. M.: Quantitative Study on Metabolites of Tryptophan in the Urine of the Dog, Cat, Rat and Man - J. biol. Chem.219 985, 1956.
Greenberg L. D., Bohr D., McGrath H., Rinehart J.: Xanthurenic Acid Excretion in the Human Subject on a Pyridoxine-deficient Diet - Arch. Biochem.21 237, 1949.
Heller L.: Störungen des Tryptophanstoffwechsels in der Schwangerschaft und bei Toxikosen. Zugleich ein Beitrag zur Frage des Vitaminbedarfes in der Schwangerschaft - Medizinische37 1475, 1958.
Lebon J., Claude R., Leutenegger M., Guntz F., Galley P., Tricoire J.: L'avitaminose B6 au cours du diabète sucré. Son rôle éventuel dans le détermination des complications dégéneratives- Presse méd.69 230, 1961.
Mann G. V.: Essential Fatty Acids and Atherosclerosis - Arch. intern. Med.100 77, 1957.
Maske H.: Untersuchungen über einen Test zum Nachweis des Vitamin B6-Mangels. Quantitative Xanturensäurebestimmung im Harn nach Gaben von D. L. Tryptophan - Klin. Wschr.35 661, 1957.
Montenero P.: La piridossina ed il diabete - Acta vitamin. (Milano)15 55, 1961.
Musajo L., Minchilli M.: Konstitution und neue Synthesen der Xanturensäure - Ber. dtsch. chem. Ges.74 1839, 1941.
Musajo L., Coppini D.: Sulla determinazione degli acidi chinurenico e xanturenico - Farmaco, Ed. sci.6 535, 1951.
Musajo L., Spada A., Coppini D.: Isolation of 3-hydroxyantranilic Acid from Pathological Human Urine after Administration of L-Tryptophan - J. biol. Chem.196 188, 1952.
Patrassi G., Menozzi L.: Il linfogranuloma maligno - Gazz. Sanit.31 83, 1960.
Price J. M., Brown R. R., Ellis M. E.: Quantitative Studies on the Urinary Excretion of Tryptophan Metabolites in Humans Ingesting a Constant Diet - J. Nutr.60 323, 1956.
Price J. M., Brown B. R., Larson F. C.: Quantitative Studies on Human Urinary Metabolites of Tryptophan as Affected by Isoniazid and Desoxypyridoxine - J. clin. Invest.36 1600, 1957.
Ranke E., Taubner S. A., Horonick A., Ranke B., Goodhart R. S., Chow B. F.: Vitamin B6 Deficiency in the Aged - J. Geront.15 41, 1960.
Spacek M.: Kynurenine in Disease, with Particular Reference to Cancer - Canad. med. Ass. J.73 198, 1955.
Udenfriend S., Titus E., Weissbach H.: Identification of 5-hydroxy-3-indole-acetic Acid in Normal Urine and a Method for its Assay - J. biol. Chem.216 499, 1955.
Wachstein M., Gudaitis A.: Disturbance of Vitamin B6 Metabolism in Pregnancy. II. Influence of Various Amounts of Pyridoxine Hydrochloride upon Abnormal Tryptophan Load Test in Pregnant Women - J. Lab. clin. Med.42 98, 1953.
Wiseman M. H., Kalant N., Hoffman M. M.: Tryptophan Metabolism in Normal and Diabetic Subjects - J. Lab. clin. Med.52 27, 1958.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Martino, P., De Filippi, P.G., Piancino, G. et al. L'eliminazione urinaria dell'acido xanturenico nel diabete mellito. Acta diabet. lat 4, 76–83 (1967). https://doi.org/10.1007/BF01543817
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01543817