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Wiederbelebungsmaßnahmen im Rahmen einer allgemeinen internen Klinik

Cardiac resuscitation in a general medical ward

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Summary

Resuscitation methods were applied in 86 patients hospitalized in a medical in-patient service. A short-lasting therapeutic success was observed in 22 patients while 23 patients showed long-term survival. Two of these died in hospital.—Primary ventricular fibrillation was diagnosed in 63 cases. The normal electric excitability of the heart was restored in 55 cases of ventricular fibrillation and in 15 of 22 patients with primary asystolia. In 35 patients a long-lasting asystole was seen after defibrillation which remained uninfluenced in 8 cases.—Attempted resuscitation seems to be successful even in older patients provided they do not show primary asystolia.—Coronary artery disease was the main cause of the cardiac lesions. The chances for successful resuscitation are better in patients with coronary artery disease than in those with other cardiac pathology or in the presence of pulmonary embolism. In patients with a long-lasting effect aftes resuscitation, the following characteristics were more often noted than in those demonstrating short or unsuccessful effce's:

  1. a)

    normal blood urea levels.

  2. b)

    a treatment with antiarrhythmic agents or corticoids prior to cardiac standstill.

  3. c)

    a treatment with antiarrhythmic and digitalis after resuscitation.

Zusammenfassung

Bei 86 Patienten, die zu mehr als 80% auf allgemeinen internen Stationen untergebracht waren, wurden Wiederbelebungsmaßnahmen durchgeführt. Sie waren bei 22 Patienten kurzfristig, bei 23 Patienten langfristig erfolgreich. 21 dieser 23 Patienten konnten die Klinik verlassen.

Bei 63 Fällen handelte es sich um ein primäres Kammerflimmern. Bei 55 von ihnen und bei 15 von 22 Patienten mit primärer Asystolie ließen sich die elektrischen Erregungsvorgänge des Herzens wiederherstellen. Bei 35 Patienten mit primärem Kammerflimmern folgte der Defibrillation eine längeranhaltende Asystolie, die in 8 Fällen unbeeinflußbar blieb.

Auch bei älteren Menschen sind Wiederbelebungsversuche bei gegebener Indikation erfolgversprechend, soweit es sich nicht um eine primäre Asystolie handelt.

Bei der Mehrzahl der Patienten lag als Grundleiden eine coronarsklerotische Kardiopathie vor. Bei ihr sind die Aussichten auf eine erfolgreiche Wiederbelebung günstiger als bei anderen Herzerkrankungen und bei Lungenembolien.

Bei langfristig Wiederbelebten wurden häufiger als bei erfolglosen oder kurzfristig erfolgreichen Rcanimationen normale Harnstoffwerte und eine Behandlung mit Antiarrhythmica oder Nebennierenrindensteroiden vor Eintritt des Herzstillstandes sowie eine Bchandlung mit Antiarrhythmica und Herzglykosiden nach erfolgreicher Wiederbelebung nachgewiesen.

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Literatur

  • Bourne, H. R., Wagner, H. N., Iio, M., Jude, J. R., Knickerbocker, G. G.: Cerebral blood flow during external cardiac massage. J. nucl. Med.5, 738 (1964).

    Google Scholar 

  • Day, H. W., Averill, K.: Recorded arrhythmias in an acute coronary care area. Dis. Chest49, 113 (1966).

    PubMed  Google Scholar 

  • Diethelm, G.: Cardiac resuscitation. Med. J. Aust.56, 269 (1969).

    Google Scholar 

  • Effert, S.: Herzstillstand und Wiederbelebung bei geschlossenem Thorax. Internist (Berl.)6, 483 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  • Enselberg, C. D.: The dying human heart. Arch. intern. Med.90, 15 (1952).

    Google Scholar 

  • Grace, W. J., Minogue, W. F.: Resuscitation for cardiac arrest due to myocardial infarction. Dis. Chest50, 173 (1966).

    PubMed  Google Scholar 

  • Graham, G. R., Pampligione, G.: Erfahrungen beim Herzbzw. Kreislaufstillstand im Kindesalter. Verh. dtsch. Ges. Kreisl.-Forsch.30, 254 (1964).

    Google Scholar 

  • Gregory, J. J., Grace, W. J.: Resuscitation of the severly ill patient with acute myocardial infarction. Amer. J. Cardiol.20, 836 (1967).

    PubMed  Google Scholar 

  • Hellerstein, H. K.: In: Sudden cardiac death. New York 1964.

  • Hollingworth, J. H.: The results of cardiopulmonary resuscitation. Ann. intern. Med.71, 459 (1969).

    PubMed  Google Scholar 

  • Johansson, B. W.: External cardiac massage. Acta med. scand.176, 319 (1964).

    PubMed  Google Scholar 

  • Jude, J. R., Kouwenhoven, W. B., Knickerbocker, G. G.: Cardiac arrest. J. Amer. med. Ass.178, 1065 (1961).

    Google Scholar 

  • Kaplan, B. M., Knott, A. P.: Arch. intern. Med.114, 5 (1964).

    PubMed  Google Scholar 

  • Lawrie, D. M., Higgins, M. R., Godman, J., Oliver, M. F.: Ventricular fibrillation complicating acute myocardial infarction. Lancet1968 II, 523.

    Google Scholar 

  • Michel, D., Zimmermann, W., Seraphim, H. P., Eigler, E., Hempel, K., Meine, H.: Zur Problemetik von Wiederbelebungsmaßnahmen bei älteren Menschen. Z. Geront.3, 31 (1970).

    Google Scholar 

  • Minogue, W. F.: Zit. nach M. Halhuber: Der plötzliche Tod. Beitr. gerichtl. Med.26, 23 (1969).

    PubMed  Google Scholar 

  • Nachlas, M. M., Siedband, M. P.: Clinical experience with mechanized cardiac massage. Amer. J. Cardiol.15, 310 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  • Ramdohr, B., Buschmann, H. J., Dennert, J., Meyer, V., Schüren, P. K., Schröder, R.: Der akute Kreislaufstillstand bei Myokardinfarkt. Z. prakt. Anästh. Wiederbeleb.6, 220 (1969).

    Google Scholar 

  • Redding, J. S., Pearson, J. W.: Metabolic acidosis: a factor in cardiac resuscitation. Sth. med. J. (Bgham, Ala.)60, 926 (1967).

    Google Scholar 

  • Robins, J. S., Sloman, G., Mathew, T. H., Goble, A. J.: Survival after resuscitation from cardiac arrest in acute myocardial infarction. Amer. Heart J.69, 740 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  • Safar, P.: Resuscitation. Intern. Symposion, Wien 1962.

  • Saphir, R.: External cardiac massage. Medicine (Baltimore)47, 73 (1968).

    PubMed  Google Scholar 

  • Spracklen, F. H. N., Besterman, E. M., Everest, M. S., Litchfield, J. W., Petrie, M.: Late ventricular dysrhythmias after myocardial infarction. Brit. med. J.1968, 364.

  • Stauch, M.: Kreislaufstillstand und Wiederbelebung. Stuttgart 1967.

  • Stoeckel, H.: Ergebnisse kardiozirkulatorischer Wiederbelebung. Z. prakt. Anästh. Wiederbeleb.6, 189 (1969).

    Google Scholar 

  • Stroud, M. W., Feil, H. S.: The terminal electrocardiogram. Amer. Heart J.35, 910 (1948).

    Google Scholar 

  • Zoll, P. M.: In: Sudden cardiac death. New York 1964.

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Herrn Prof. Dr. H. Schwiegk zum 65. Geburtstag gewidmet.

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Michel, D., Zimmermann, W., Seraphim, P.H. et al. Wiederbelebungsmaßnahmen im Rahmen einer allgemeinen internen Klinik. Klin Wochenschr 49, 335–340 (1971). https://doi.org/10.1007/BF01496454

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