Zusammenfassung
Die Absorption des59Fe aus biosynthetisch markiertem Schweine-Hämoglobin-(59Fe), Leber-(59Fe) und Fleisch-(59Fe), des60Co aus Vitamin B12-(60Co) und des75Se aus Selenomethionin-(75Se)-markiertem Schweinefleisch wurde bei Kindern mit zystischer Fibrose durch Gesamtkörper-retentionsmessung der absorbierten Radionuklide in einem Großraum-Radioaktivitätsdetektor mit flüssigem organischem Szintillator und 4π-Meßgeometrie bestimmt.
Kinder mit zystischer Fibrose und normalen oder nur leicht reduzierten Eisenreserven absorbierten 6–13% aus 5 mg Hämoglobin-Eisen (=1,44 g Hämoglobin), 7–14% aus 5 mg Leber-Eisen (=25 g Leber) und 17–34% aus 0,7–2,0 mg Fleisch-Eisen (=70–200 g Fleisch), während bei Erschöpfung der Eisenreserven eine59Fe-Absorption von 19% aus Hämoglobin, 13 und 28% aus Leber und 23 und 30% aus Fleisch gemessen wurde. Alle diese Eisenabsorptionen liegen innerhalb der Normalbereiche der Nahrungseisenabsorption, die bei gesunden Menschen mit normalen bzw. erschöpften Eisenreserven ermittelt worden waren. Offensichtlich ist die proteolytische Verdauung durch die Pankreasprotease nicht wesentlich für die der Absorption im oberen Dünndarm vorgeschaltete intraluminäre Freisetzung des Hämund Nichthäm-Eisen aus Hämoglobin, Fleisch und Leber. Eine erhöhte Nahrungseisenabsorption wird auch bei Kindern mit zystischer Fibrose durch die Erschöpfung der Eisenreserven verursacht.
Eine Intrinsic Factor-nichtresponsive Vitamin B12-Malabsorption wurde bei allen untersuchten Kindern mit zystischer Fibrose festgestellt und ist möglicherweise auf die Notwendigkeit eines proteolytischen Pankreasenzymes (Trypsin?) für die Bindung des Vitamin B12-Intrinsic Factor-Komplexes an die Ileumreceptoren zurückzuführen.
Die Absorption des75Se aus Selenomethionin-(75Se)-markiertem Schweinefleisch lag mit 60 und 71% bei Kindern mit zystischer Fibrose nur geringfügig unter dem bei gesunden Erwachsenen gemessenen Bereich der Selenomethionin-(75Se)-Absorption aus 200 g Fleisch (76–100%;\(\bar X_a \) a±S.D.=87±3.5). Durch 3 g Pankreatin wurde die Bioverfügbarkeit des Selenomethionin-(75Se) aus Fleisch bei Kindern mit zystischer Fibrose nicht beeinflußt. Bei Kindern mit zystischer Pankreasfibrose reicht die peptische Verdauung der Nahrungsproteine für die Bioverfügbarkeit der Aminosäuren wohl noch aus, so daß die anschließende Spaltung durch Pankreasproteasen bzw. eine Substitution von Pankreasproteasen nicht mehr erforderlich ist.
Summary
The absorption of biosynthetically59Fe-labeled hemiglobin, pork and hog liver,60Co-vitamin B12 and75Se-selenomethionin labeled pork was measured in children with cystic fibrosis by whole body counting of the absorbed radionuclides within the 4π geometry of a large volume radioactivity detector with liquid organic scintillator.
Children with normal or mildly reduced iron stores absorbed 6–13% of the 5 mg hemiglobin-iron, 7–14% of the 5 mg liver-iron and 17–34% of the pork-iron whereas children with depleted iron stores absorbed 19% of the hemiglobin-59Fe, 13 and 28% of the liver-59Fe and 23 and 30% of the pork-59Fe. These absorption values are all within the ranges of hemiglobin-, liver- and pork-59Fe absorption described for healthy adults with normal and depleted iron stores, respectively. Pancreatic proteolytic digestion is obviously not necessary for the intraluminal release preceeding the absorption of dietary heme- and non heme-iron from hemiglobin, meat and liver, respectively. An increased absorption of hemiglobin-, liver-and pork iron is caused by depleted iron stores also in children with cystic fibrosis.
An intrinsic factor non-responsivevitamin B 12-malabsorption was observed in all investigated children with cystic fibrosis and confirms the requirement of a pancreatic proteolytic enzyme (trypsin) for the vitamin B12-intrinsic factor binding reaction or the fixation of the vitamin B12-intrinsic factor complex to the ileal receptors.
Children with cystic fibrosis absorbed 60 and 71% of the75Se from an oral dose of 200 g75 Se-selenomethionine labeled pork, whereas normal adults absorbed 76–100% (\(\bar X_1 \) 1±S.D.=87±3.5) of the75Sc. Pancreatin did not improve the bioavailability of75Se-selenomethionine from labeled pork in cystic fibrosis which is just below the normal range. Intraluminal peptic digestion of dietary protein seems to be adequate in pancreatic insufficiency and pancreatin treatment did not improve protein utilization in cystic fibrosis
References
Awwad, H.K., Adelstein, S.J., Potchen, E.J., Dealy, J.B.: The interconversion and reutilization of injected75Se-selenomethionine in the rat. J. Biol. Chem.242, 492 (1967)
Ben-Porath, M., Case, L., Kaplan, E.: The biological half life of75Se-selenomethionine in man. J. Nucl. Med.9, 168 (1968)
Deren, J.J., Arora, B., Toskes, P.P., Hansell, J., Sibinga, M.S.: Malabsorption of crystalline vitamin-B12 in cystic fibrosis. New Engl. J. Med.288, 949 (1973)
Evans, W.B., Wollaeger, E.E.: Incidence and severity of nutritional deficiency states in chronic exocrine pancreatic insufficiency: comparison with nontropical sprue. Amer. J. Dig. Dis.11, 594 (1966)
Heinrich, H.C.: Diagnostic radio-vitamin-B12 absorption and retention studies with test-radioactivities which are within the range of the natural radioactivity content of the human body. Proceed. Univ. New Mexico Confer. Organic Scintillation Detectors, Albuquerque, N.M., Aug. 15–17, 1960; U.S. Governm. Printing Office, TID-7612, pp. 312–328, Washington/D.C., 1960
Heinrich, H.C.: Metabolic basis of the diagnosis and therapy of vitamin-B12-deficiency. Sem. Hematol.1, 199–249 (1964)
Heinrich, H.C.: Intestinal iron absorption in man-methods of measurement, dose relationship, diagnostic and therapeutic applications. In: “Iron Deficiency”, Colloquia Geigy (ed. L. Hallberg, H.G. Harwerth, A. Vannotti), pp. 213, London-New York: Academic Press (1970)
Heinrich, H.C.: Clinical aspects of iron absorption and turnover. In: “Iron metabolism and its disorders”, Proceed. III. rd. Workshop Conference Hoechst, pp. 34–58, Excerpta Medica-American Elsevier Publ. Co., Amsterdam-Oxford-New York (1975)
Heinrich, H.C., Bender-Götze, Ch., Gabbe, E.E., Bartels, H., Oppitz, K.H.: Absorption of inorganic iron (59Fe2+) in relation to iron stores in pancreatic exocrine insufficiency due to cystic fibrosis. Klin. Wschr.55, 587–593 (1977)
Heinrich, H.C., Gabbe, E.E.: Der Radio-Vitamin B12-Resorptions-Gesamtkörperretentionstest. Atompraxis10, 477 (1964)
Heinrich, H.C., Gabbe, E.E., Kugler, G.: Comparative absorption of ferri-haemoglobin-59Fe/ferro-haemoglobin-59Fe and59Fe3+/59Fe2+ in humans with normal and depleted iron stores. Europ. J. clin. Invest.1, 321 (1971)
Heinrich, H.C., Gabbe, E.E., Kugler, G., Pfau, A.A.: Nahrungseisenresorption aus Schweine-Fleisch, -Leber und -Hämoglobin bei Menschen mit normalen und erschöpften Eisenreserven. Klin. Wschr.49, 819 (1971)
Heinrich, H.C., Gabbe, E.E., Meineke, B., Whang, D.H.: Die empfindliche und präzise Bestimmung der intestinalen Eisenresorption beim Menschen durch59Fe-Gesamtkörperretentions-Messung in einem 4π-Großraum-Radioaktivitäts-Detektor. Klin. Wschr.44, 827 (1966)
Heinrich, H.C., Gabbe, E.E., Oppitz, K.H.: (1971/72): unpublished results
Henderson, J.T., Simpson, J.D., Warwick, R.R.G., Shearman, D.J.C.: Does malabsorption of vitamin-B12 occur in chronic pancreatitis? Lancet1972ii, 241
Le Bauer, E., Smith, K., Greenberger, N.J.: Pancreatic insuffiency and vitamin B12-malabsorption. Arch. Intern. Med.122, 423 (1968)
Mc'Intyre, P.A., Sachs, M.V., Krevans, J.R., Conley, C.L.: Pathogenesis and treatment of macrocytic anemia. Arch. Intern. Med.98, 541 (1956)
Nieweg, H.O., Abels, J., Veeger, W., Hellemans, N.: The defective absorption of vitamin-B12 in pancreatic insufficiency. In „Vitamin-B12 und Intrinsic Factor“, 2. Europ. Symposion, (Edit.: H.C. Heinrich) pp. 610, Enke-Verlag, Stuttgart 1962
Toskes, P.P., Deren, J.J., Conrad, M.E.: Trypsin-like nature of pancreatic factor that corrects vitamin B12 malabsorption associated with pancreatic dysfunction. J. clin. Invest.52, 1660 (1973)
Toskes, P.P., Hansell, J., Cerda, J., Deren, J.J.: Vitamin-B12-malabsorption in chronic pancreatic insufficiency. Studies suggesting the presence of a pancreatic “intrinsic factor”. New Engl. J. Med.284, 627 (1971)
Veeger, W., Abels, J., Hellemans, N., Nieweg, H.O.: Effect of sodium bicarbonate and pancreatin on the absorption of vitamin-B12 and fat in pancreatic insufficiency. New Engl. J. Med.267, 1341 (1962)
Sephton Smith, R.: Iron absorption in cystic fibrosis. Brit. Med. J.1, 608 (1964)
Strahm, H.W.: Die Absorption von Hämoglobineisen bei Mucoviscidose. Arch. Kinderheilk.175, 270 (1967)
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Supported in part by research grants of „Deutsche Forschungsgemeinschaft“
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Heinrich, H.C., Gabbe, E.E., Bartels, H. et al. Bioavailability of food iron-(59Fe), vitamin B12-(60Co) and protein bound selenomethionine-(75Se) in pancreatic exocrine insufficiency due to cystic fibrosis. Klin Wochenschr 55, 595–601 (1977). https://doi.org/10.1007/BF01490514
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01490514
Schlüsselwörter
- Absorption
- Nahrungseisen
- Hämoglobin
- Fleisch
- Leber
- Vitamin B12
- Selenomethionin
- Zystische Fibrose
- Pankreasinsuffizienz
- Maldigestion
- Eisenmangel
- Reserveeisen
- Pankreatin
- Intrinsic Factor