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Quantitative Erfassung der Effekte fibrinolytischer Therapie auf das Fließverhalten des Blutes

Quantification of the effects of fibrinolytic therapy upon the flow behavior of blood

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Summary

The effect of Streptokinase-infusion upon the flow properties of blood was investigated by viscometric and aggregometric methods. Under fibrinolytic therapy, we found in all cases a significant fall in fibrinogen content, as well as a strong reduction in plasma viscosity, velocity of red cell aggregate formation and shear resistance of red cell aggregates. In addition, a drop in apparent blood viscosity at all shear rates was found. In no case, a total desaggregation of red cell was noted.

The hematocrit value remained practically constant; consequently, the drop in apparent blood viscosity at high (160 s−1) shear rates and intermediate (8 s−1) shear rates can be solely accounted for by the observed drop in plasma viscosity. At low shear rates (2.3 s−1) the observed drop in apparent viscosity is partly caused by aggregation desaggregation, but mainly by a drop in plasma viscosity.

The presented results again confirm that the method of rotational viscometry only incompletely records the improvement in the flow properties of blood that are caused by a therapy aimed at a reduction of the plasma fibrinogen content.

Zusammenfassung

Der Effekt einer Streptokinaseinfusion auf die Fließeigenschaften des Blutes wurde mit viskosimetrischen und aggregometrischen Methoden untersucht. In allen Fällen fand sich unter der Streptokinasebehandlung ein starker Abfall des Fibrinogenspiegels, starke Abnahme der Plasmaviskosität, der Scherungsresistanz und Bildungsgeschwindigkeit von Erythrozytenaggregaten und (weniger ausgeprägt) eine Abnahme der scheinbaren Blutviskosität bei allen Schergraden. In keinem Falle wurde unter der Behandlung eine völlige Aufhebung der Erythrozytenaggregation gesehen.

Bei nahezu konstantem Hämatokritwert ist die Abnahme der scheinbaren Blutviskosität bei mittleren (8 s−1) und hohen Schergraden (160 s−1) allein durch die Abnahme der Plasmaviskosität ausgelöst, bei niedrigen Schergraden (2.3 s−1) vorwiegend durch Abnahme der Plasmaviskosität.

Die vorliegenden Untersuchungen haben erneut bestätigt, daß die Methode der Rotationsviskosimetrie, die durch defibrinogenisierende Maßnahmen ausgelöste Verbesserung der Fließfähigkeit des Blutes nur unvollständig erfaßt.

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Schmid-Schönbein, H., Rieger, H. & Hess, H. Quantitative Erfassung der Effekte fibrinolytischer Therapie auf das Fließverhalten des Blutes. Klin Wochenschr 55, 111–119 (1977). https://doi.org/10.1007/BF01490238

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