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Immunoreactive serum trypsin in diseases of the pancreas

Immunoreaktives Serum Trypsin bei Pankreaserkrankungen

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Zusammenfassung

Das immunoreaktive Serum Trypsin wurde mit einem Doppelantikörper-Radioimmunoassay bei Normalpersonen und Patienten mit verschiedenen Pankreaserkrankungen gemessen. Der Normalbereich liegt zwischen 115 und 350 ng/ml mit einem geometrischen Mittel von 212 ng/ml. Nach totaler Duodenopankreatektomie sowie bei 75% der Patienten mit zystischer Fibrose ließ sich kein Trypsin im Serum nachweisen. Auf 10–100 ng/ml herabgesetzte Serum Trypsin Konzentrationen wurden bei den übrigen 25% der Fälle von zystischer Fibrose und bei einem Drittel der Patienten mit chronischer Pankreatitis beobachtet. Stark erhöhte Serum Trypsin-Konzentrationen von 700–17000 ng/ml wurden bei allen Patienten mit akuter Pankreatitis bzw. im akuten Schub einer chronischen Pankreatitis festgestellt. Erniedrigte bis nicht mehr nachweisbare Trypsin Konzentrationen im Serum sind ein zuverlässiger Hinweis auf das Bestehen einer partiellen bzw. totalen exkretorischen Pankreasinsuffizienz, während stark erhöhte Serum Trypsin Werte eine akute Pankreatitis sicher anzeigen.

Summary

Immunoreactive serum trypsin was measured with a double antibody radioimmunoassay in normal subjects and patients with various diseases of the pancreas. The normal range is 115–350 ng/ml with a geometric mean of 212 ng/ml. No trypsin was found in serum after total duodenopancreatectomy, in about 75% of patients with cystic fibrosis and in a few patients with pancreas carcinoma or chronic pancreatitis. Reduced serum trypsin levels between 10 and 100 ng/ml were measured in the remaining 25% of cystic fibrosis and in one third of the patients with chronic pancreatitis. Serum trypsin was increased to 700–17,000 ng/ml in all patients with acute pancreatitis or during the acute phase of chronic pancreatitis. Absent or reduced serum trypsin is a reliable indicator of total or partial exocrine pancreatic insufficiency whereas considerably increased serum trypsin concentrations do indicate acute pancreatitis.

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References

  1. Dandona, P., Elias, E., Beckett, A.G.: Serum trypsin concentrations in diabetes mellitus, Br. Med. J.2, 1125 (1978)

    Google Scholar 

  2. Elias, E., Redshaw, M., Wood, T.: Diagnostic importance of changes in circulating concentrations of immunoreactive trypsin. Lancet2, 66 (1977)

    Google Scholar 

  3. Geokas, M.C., Wollesen, F., Rinderknecht, H.: Radioimmunoassay for pancreatic carboxypeptidase B in human serum. J. Lab. Clin. Med.84, 574 (1974)

    Google Scholar 

  4. Gobelet, Ch., Bambule, J., Felber, J.P., Magnenat, P., Sechaud, R.: Taux de trypsine radio-immunologique dans la pancreatite chronique. Schweiz. Med. Wochenschr.108, 1902 (1978)

    Google Scholar 

  5. Heinrich, H.C., Brüggemann, J., Gabbe, E.E., Icagic, F.: Enteropancreatic circulation of trypsin in humans. Klin. Wochenschr. (in press) (1979)

  6. Temler, R.S., Felber, J.P.: Radioimmunoassay of human plasma trypsin. Biochim. Biophys. Acta445, 720 (1976)

    Google Scholar 

  7. Temler, R.S., Kägi, J.H.R.: Isolation of human trypsin by affinity chromatography. Enzyme22, 249 (1977)

    Google Scholar 

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Supported in part by research grant of Deutsche Forschungsgemeinschaft

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Heinrich, H.C., Gabbe, E.E. & Ičagić, F. Immunoreactive serum trypsin in diseases of the pancreas. Klin Wochenschr 57, 1237–1238 (1979). https://doi.org/10.1007/BF01489252

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01489252

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