Summary
Gastro-intestinal absorption of digoxin was evaluated in 18 patients with progressive systemic sclerosis. In 8 patients a single-dose crossover study was performed after oral and intravenous administration of 0.5 mg digoxin by comparing the aera under the eight-hour plasma concentration curve. The fraction of the dose absorbed was diminished in 4 patients to less than 55%. There was a significant positive correlation between the extent of digoxin absorption and xylose renal excretion. In addition, steady state digoxin plasma levels and 24-h urinary excretion of digoxin were determined during maintenance therapy in 12 patients. In 6 patients renal excretion of digoxin was clearly less than in normal subjects during chronic dosing of the same digoxin preparation. This finding corresponded well with digoxin plasma levels below the usual therapeutic range in most of the patients. The impaired absorption of digoxin failed to correlate with the extent of the skin manifestation or the time course of the disease while there was massive oesophageal dysfunction in most of these patients. The results suggest that an inadequate therapeutic response to cardiac glycosides in patients suffering from progressive systemic sclerosis is at least partially due to impaired digoxin absorption. Similar problems could occur in therapy of the disease itself due to insufficient enteral absorption of drugs used in treatment of systemic sclerosis.
Zusammenfassung
Bei 18 Patienten mit progressiver Sklerodermie wurden Untersuchungen zur enteralen Resorption von Digoxin durchgeführt. Dazu erhielten 8 Patienten im Cross-over-Versuch eine einmalige intravenöse und orale Gabe von 0,5 mg Digoxin. Beim Vergleich der Flächen unter der Plasmakonzentrations-Zeitkurve über 8 Stunden fand sich bei 4 Patienten eine verminderte Digoxin-Resorption von weniger als 55% der Dosis. Bei allen 8 Patienten ergab sich eine statistisch signifikante positive Korrelation zwischen der D-Xylose- und der Digoxin-Resorption. Bei 12 Patienten wurden während der Dauertherapie die Digoxinplasmaspiegel und die 24 h-Urinausscheidung des Glykosids an 3 aufeinanderfolgenden Tagen ermittelt. 6 Patienten wiesen im Vergleich zu Gesunden eine erniedrigte 24 h-Urinausscheidung auf. Dieses Ergebnis stand bei den meisten Patienten im Einklang mit den Digoxin-Plasmaspiegeln, die unterhalb des üblichen therapeutischen Bereiches lagen. Eine Beziehung zwischen Ausmaß bzw. Dauer der Hauterkrankung und eingeschränkter Digoxin-Resorption war nicht zu erkennen, während die meisten Patienten mit reduzierter Glykosidresorption eine deutliche Oesophagusdysfunktion aufwiesen. Die Ergebnisse lassen den Schlußzu, daß das oft schlechte Ansprechen digitalisbedürftiger Sklerodermie-Patienten auf Herzglykoside zumindest zum Teil auf einer verminderten enteralen Resorption beruht. Die gleiche Problematik könnte bei dieser Krankheit auch für andere im Dünndarm resorbierte Medikamente zutreffen.
Similar content being viewed by others
Literatur
Alpert, L.I., Pichel Warner, R.R.: Systemic sclerosis. Case presenting with Tetracycline-responsive malabsorption syndrome. Am. J. Med.45, 468 (1968)
Barnett, A.J.: Scleroderma. Progressive systemic sclerosis. Charles C. Thomas Edit., Springfield 1974, 112
Beermann, B., Hellström, K., Rosen, A.: The gastrointestinal absorption of digoxin in 7 patients with gastric or small intestinal reconstructions. Acta med. scand.193, 293 (1973)
Bendixen, G., Jarnum, S., Ottesen, O., Schmidt, H., Thomsen, K.: Gastrointestinal involvement in systemic scleroderma. Dermatologica (Basel)137, 26 (1968)
Bluestone, R., MacMahon, M., Dawson, J.M.: Systemic sclerosis and small bowel involvement. Gut10, 185 (1969)
Brenner, A.J.: Scleroderma with gastrointestinal involvement. Rev. Gastroent.14, 869 (1947)
Debray, Ch., Leymarios, J.: Intestin grêle et duodenum dans la sclerose systemique progressive. In: Delbarre, F., La Sclerodermie/Scleroderma, Masson et Cie Ed., Paris 1972, 99
Gilfrich, H.J., Schölmerich, P.: Digitalisintoxikation. Neuere Gesichtspunkte zur Entstehung und Bewertung. Dtsch. med. Wschr.100, 831 (1975)
Gilfrich, H.J., Clasen, K.: Untersuchungen zur biologischen Verfügbarkeit von Digoxin aus Kombinationspräparaten im Langzeitversuch. Inn. Med.3, 189 (1976)
Heizer, W.D., Smith, T.W., Goldfinger, S.E.: Absorption of digoxin in patients with malabsorption syndromes. New Engl. J. Med.285, 257 (1971)
Kahn, I.J., Jeffries, G.H., Sleisenger, H.M.: Malabsorption in intestinal scleroderma. Correction by antibiotics. New Engl. J. of Med.274, 1339 (1966)
Korting, G.W., Lachner, H.: Sclerodermia malabsorptiva. Hautarzt23, 12 (1972)
Langecker, H.: Resorption, Verteilung und Ausscheidung der Gestagene. In: Junkmann, K.: Die Gestagene, Teil 1, 283. Springer-Verl. Berlin-Heidelberg-New York 1968
Lindenbaum, J.: Bioavailability of digoxin tablets. Pharmacol. Rev.25, 229 (1973)
Lindenbaum, J., Manlitz, R.M., Saha, I.R., Shea, N., Butler, V.P. jr.: Impairment of digoxin absorption by neomycin. Clin. Res.20, 410 (1970)
Manninen, V., Apajalahti, J., Melin, J., Karesoja, M.: Altered absorption of digoxin given propantheline and metoclopramide. Lancet I, 389 (1973)
McBrien, D.J., Mummery, H.E.: Steatorrhoea in progressive systemic sclerosis (scleroderma). Brit. Med. J.2, 1653 (1962)
Monroe, L.S., Knauer, C.M.: Gastrointestinal manifestations of systemic sclerosis (scleroderma): a review. Amer. Pract.13, 636 (1962)
Ochs, H., Bodem, G., Hahn, E., Dengler, H.J.: Vergleichende Untersuchungen der biologischen Verfügbarkeit von Digoxin aus Tabletten und Lösung im Langzeitversuch. Klin. Wschr.53, 425 (1975)
Petite, J.P., Chaput, J.C., Fiessinger, J.N., Housset, E.: Radiologische und endoskopische Untersuchung des Oesophagus in 33 Fällen von generalisierter Sklerodermie. Münch. med. Wschr.117, 525 (1975)
Rosenthal, F.D.: Small intestinal lesions with steatorrhea in diffus systemic sclerosis (scleroderma). Gastroenterology32, 332 (1957)
Sackner, M.A.: Scleroderma. Grune and Stratton New York — London, 62 (1966)
Salen, G., Goldstein, F., Wilmer Wirts, C.: Malabsorption in intestinal scleroderma. Relation to bacterial flora and treatment with antibiotics. Ann. Intern. Med.64, 834 (1966)
Smith, T.W., Butler, V.P. jr., Haber, E.: Characterization of antibodies of high affinity and specifity for the glycoside digoxin. Biochemistry9, 331 (1970)
Wei, P., Sass-Kortsak, A.: Urinary excretion and renal clearences of D-Penicillamine in humans and the dog. Gastroenterology58, 288 (1970)
Weihrauch, T.R., Ewe, K., Weis, H., Korting, G.W.: Manometrische Untersuchungen zur Oesophagusbeteiligung bei progressiver Sklerodermie. Arch. Derm. Res.254, 29 (1975)
Zeegers, J.J.W., Maas, A.H.J., Willebrands, A.F.: The radioimmunoassay of plasma-digoxin. Clin. chim. Acta44, 109 (1973)
Author information
Authors and Affiliations
Additional information
Mit Unterstützung durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft (G 91/1)
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Brachtel, R., Gilfrich, H.J. Die intestinale Resorption von Digoxin bei Patienten mit progressiver Sklerodermie. Klin Wochenschr 55, 439–444 (1977). https://doi.org/10.1007/BF01488581
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01488581