Summary
Three groups of subjects have been studied: the first group with sterile urine, the second with significant bacteriuria without antibody-coated bacteria and the third with significant bacteriuria with antibody-coated bacteria. IgG, IgA, IgM and transferrin were determined by immunological methods (partigen plates).
The antibody coating was determined by immunofluorescence. Subcultures were prepared from the urine samples containing bacteria. The bacteria obtained from the subcultures were then incubated with the original urine which had been sterilised by passing through a filter. These were then treated with AH-IgG containing fluorescein. Serum was taken from several patients and incubated with the bacteria from the subcultures. These were also treated with AH-IgG fluorescein. In no case could specific antibodies against the infecting organisms be found, although IgG in the urine were elevated and specific antibodies were present in the serum.
This leads to the conclusion that specific antibodies are formed by direct tissue contact of the bacteria and that coating is not established in the urine itself.
Zusammenfassung
Es wurden drei Kollektive a) mit sterilem Urin b) mit signifikanter Bakteriurie ohne Antikörperbesatz c) mit signifikanter Bakteriurie mit Antikörperbesatz erstellt. Mittels Partigenplatten wurde im Urin quantitativ IgG, IgA, IgM und Transferrin bestimmt. Der Antikörperbesatz auf der Bakterienzellwand wurde mit dem Immunfluoreszenztest nachgewiesen. Von den bakterienhaltigen Urinen wurden Subkulturen angelegt. Die Subkulturkeime wurden mit dem ursprünglichen, jedoch mittels Bakterienfilter keimfrei gemachten Urin inkubiert und anschließend mit fluorescein-konjugiertem AH-IgG behandelt. Von mehreren Patienten konnte Serum gewonnen werden, mit welchem die Subkulturkeime ebenfalls inkubiert und anschließend mit fluorescein-konjugiertem AH-IgG behandelt wurden. Es konnte gezeigt werden, daß in keinem Falle im Urin spezifische Antikörper gegen die infizierenden Organismen vorhanden waren, obgleich die IgG-Menge im Urin erhöht und im Serum spezifische Antikörper nachgewiesen werden konnten. Dies erlaubt den Schluß, daß die Induktion zur spezifischen Antikörperbildung durch direkten Gewebekontakt der Mikroorganismen erfolgt und die Bakterien im Interstitium und nicht im Urin mit Antikörpern besetzt werden.
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Kohnle, W., Kratzsch, G., Schöngen, A. et al. Untersuchungen zur Spezifität des Antibody-Coated-Bacteria-Testes bei der Diagnostik bakteriell bedingter interstitieller Nephritiden. Klin Wochenschr 56, 575–577 (1978). https://doi.org/10.1007/BF01477254
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01477254