Stauffer's syndrome in renal cell carcinoma evidence for intravascular coagulation

Latente Verbrauchskoagulopathie als mögliche Ursache des Stauffer-Syndroms bei Hypernephrom

Zusammenfassung

Ein Stauffer-Syndrom (erhöhte alkalische Phosphatase und verlängerte Prothrombinzeit) wurde bei 18 von 40 Hypernephrom-Patienten gefunden. Es konnte gezeigt werden, daß die verlängerte Prothrombinzeit nicht auf eine Verminderung Vitamin K-abhängiger Gerinnungsfaktoren, sondern auf zirkulierende Fibrinogen-Fibrinomer-Fibrinspaltproduktkomplexe zurückzuführen ist. Der Alkoholtest nach Godal war bei 28 von 48 Patienten positiv und erhöhte Mengen an zirkulierenden Fibrinmonomeren wurden bei 38 von 40 Patienten gefunden. Eine gesteigerte Fibrinolyse ließ sich in 19 von 40 Patienten nachweisen. Die Verlängerung der Thrombinkoagulase-und Reptilasezeit wird auf die zirkulierenden Fibrinmonomer-Fibrinspaltproduktkomplexe zurückgeführt, die die gestörte Umwandlung von Fibrinogen in Fibrin verursachen. Die vorliegenden Befunde sprechen für eine latente kompensierte intravasale Verbrauchskoagulopathie, die wahrscheinlich innerhalb des gefäßreichen Tumors ausgelöst wird. Als empfindlicher Indikator für diagnostische Zwecke erwies sich die Thrombinkoagulasezeit.

Die Thrombinkoagulasezeit normalisierte sich nach chirurgischer Entfernung des Tumors und wurde nach Auftreten von Metastasen wieder pathologisch.

Die Erhöhung der alkalischen Phosphatase war in der Regel nur auf einen Anstieg des hepatischen Isoenzyms zurückzuführen. Zum Nachweis des Stauffer-Syndroms erwiesen sich das hepatische Isoenzym der alkalischen Phosphatase und die Gamma-GT empfindlicher als die Gesamt-alkalische Phosphatase.

Summary

In 40 patients with non-metastasising (n=31) and metastasising (n=9) renal cell carcinoma, evidence of Stauffer's syndrome (increase in alkaline serum phosphatase and prolongation of prothrombin time) was found in 18 patients.

Prolongation of prothrombin time was not due to depletion of vitamin K-dependent coagulation factors or manifest fibrinolysis, but due to the presence of circulating fibrinogen fibrinmonomer-FDP complexes. Ethanol gelation test was found to be positive in 28/40 subjects and soluble fibrin monomer complexes were increased in 38/40 patients. The resulting disturbance of fibrinogen-fibrin conversion was reflected by an increase in thrombin coagulase time and reptilase time. These findings suggests a state of latent compensated intravascular coagulation (presumably triggered within the vascular tumor). For diagnostic purposes the most sensitive indicator is thrombin coagulase time. Thrombin coagulase time normalised after tumor resection and was positive in patients with recurrent metastases.

The increase in alkaline serum phosphatase was due to an increase in the hepatic isoenzyme. Such an increase was much more common than the elevation of total alkaline serum phosphatase. Regan's isoenzyme was only found in 1 subject. In parallel, gamma-GT was elevated in 24 patients.

The study shows that Stauffer's syndrome occurs more frequently than commonly assumed when thrombin coagulase time, gamma-GT and the hepatic isoenzyme of alkaline serum phosphatase are determined in patients with renal cell carcinoma. DIC and low grade fibrinolysis may account for the coagulation abnormalities of the syndrome.

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References

  1. 1.

    Andrassy, K., Scherz, M., Ritz, E., Walter, E., Hapser, B., Storch, H., Vömel, W.: Pencillin induced coagulation disorders. Lancet1976 II, 1039–1041

    Google Scholar 

  2. 2.

    Bang, N., Chang, M., Marks, C., Mattler, L.: Observations on the molecular biology and pathophysiology of soluble fibrin complexes. Abstr. Int. Soc. Haematol. Kyoto, p. 37, 1975

  3. 3.

    Carlsson, S., Linell, F.: Fibrin degradation products in serum and urine in patients with renal cell carcinoma. Scand. J. Urol. Nephrol.7, 43–49 (1973)

    PubMed  Google Scholar 

  4. 4.

    Chisholm, G., Roy, R.: The systemic effects of malignant renal tumors. Br. J. Urol.43, 687–700 (1971)

    PubMed  Google Scholar 

  5. 5.

    Durocher, J.: Alkaline phosphatase and hypernephroma. New Engl. J. Med.281, 1369–1370 (1969)

    Google Scholar 

  6. 6.

    FDP: Editorial the Lancet1972 II, 957–958

  7. 7.

    Fishman, L.: Acrylamid disc gel electrophoresis of alkaline phosphatase of human tissues, serum and ascites fluid using Triton X-100 in the sample and the gel matrix. Biochem. Med.9, 309 (1974)

    PubMed  Google Scholar 

  8. 8.

    Girman, G., Gratz, M., Pees, H., Seebach, H., Scheurlen, P.: Beitrag zur Ätiologie der reversiblen hepatischen Dysfunktion (Stauffer-Syndrom) bei Nierentumoren. Dtsch. Med. Wochenschr.100, 480–484 (1975)

    PubMed  Google Scholar 

  9. 9.

    Godal, H., Abildgaard, U.: Gelation of soluble fibrin in plasma by ethanol. Scand. J. Haematol.3, 342–350 (1966)

    PubMed  Google Scholar 

  10. 10.

    Hafter, R., Graeff, H.: Progr. Chem. Fibrinolys. Thrombolys. Vol. 2, (Davidson, J., Samama, M., Desnoyers, P., eds.) p. 137. New York: Raven Press 1976

    Google Scholar 

  11. 11.

    Hagedorn, A., Thompson, E., Bowie, J.: Intravascular coagulation and hemangiomata. Thromb. diath. haem. Suppl.36, 233–238 (1969)

    Google Scholar 

  12. 12.

    Jakobsen, E., Ly, B., Kierulf, P.: Incorporation of fibrinogen into soluble fibrin complexes. Thrombos. Res.4, 499–507 (1974)

    Google Scholar 

  13. 13.

    Kazama, M., Maruyama, I., Matsuda, J., Fukuda, R., Abe, T.: Differentiation of fibrinogen/fibrin degradation products on the basis of molecular mass analysis by gel exclusion chromatography, Abstr. Int. Soc. Haematol. Kyoto, p. 36, 1975

  14. 14.

    MacKay, D.: Disseminated intravascular coagulation. New York: Harper & Row 1965

    Google Scholar 

  15. 15.

    Ly, B., Kierulf, P., Arnesen, H.: Molecular aspects of the clottable proteins of human plasma during fibrinolysis. Thrombos. Res.5, 301–314 (1974)

    Google Scholar 

  16. 16.

    Ly, B., Kierulf, P., Jakobsen, B.: Stabilisation of soluble fibrin/fibrinogen complexes by fibrin stabilizing factor (FSF). Thrombos. Res.4, 509–522 (1974)

    Google Scholar 

  17. 16a.

    Marx, F., Carl, P., Schramm, W.: Intravasale Gerinnung beim Nierenkarzinom. Verh. Dtsch. Ges. Urol., 223–226, 1975

  18. 17.

    O'Meara, R.: Coagulative properties of cancer. Irish J. Med. Sci.394, 474 (1958)

    PubMed  Google Scholar 

  19. 18.

    Merskey, C., Lalezari, P., Johnson, A.: A rapid, simple, sensitive method for measuring fibrinolytic split products in human serum. Proc. Soc. exp. Biol. Med. (N.Y.)131, 871–875 (1969)

    PubMed  Google Scholar 

  20. 19.

    Miller, S., Sanchez-Avalos, J., Stefanski, T., Zuckerman, L.: Coagulation disorders in cancer. Cancer20, 1452–1465 (1967)

    PubMed  Google Scholar 

  21. 20.

    Mohamed, S.: Reversible non metastatic cell dysfunction and thrombocytosis from a hypernephroma. Lancet1965 II, 621–623

    Google Scholar 

  22. 21.

    Peck, S., Reiquam, D.: Disseminated intravascular coagulation in cancer patients: supportive evidence. Cancer31, 1114–1119 (1973)

    PubMed  Google Scholar 

  23. 22.

    Rasche, H., Schleyer, M., Dietrich, M.: Die Anwendung der Polyacrylamidgelenkelektrophorese zur qualitativen Fibrinanalyse. Klin. Wochenschr.52, 233–237 (1974)

    PubMed  Google Scholar 

  24. 23.

    Sherman, L., Mosesson, M., Sherry, S.: Isolation and characterisation of the clottable low molecular weight fibrinogen derived by limited plasmin hydrolysis of human fraction 1–4. Biochemistry8, 1515–1529 (1969)

    PubMed  Google Scholar 

  25. 24.

    Siede, W., Seiffert, U.: Quantative alkaline phosphatase isoenzyme determination by electrophoresis on cellulose acetate membranes. Clin. Chem.23, 28–34 (1977)

    PubMed  Google Scholar 

  26. 25.

    Spar, I., Bale, W., Marrack, D., Dewey, W., McCardle, R., Harper, P.: J-131 labeled antibodies to human fibrinogen. Cancer20, 865–870 (1967)

    PubMed  Google Scholar 

  27. 26.

    Stauffer, M.H.: Nephrogenic hepatosplenomegaly. Gastroenterology40, 694 (1961)

    Google Scholar 

  28. 27.

    Sun, N., Bowie, E., Kazmier, F., Elveback, L., Owen, C.: Blood coagulation studies in patients with cancer. Mayo Clin. Proc.49, 636–641 (1974)

    PubMed  Google Scholar 

  29. 28.

    Szasz, G.: A kinetic photometric method for serum gamma glutamyl transpeptidase. Clin. Chem.15, 124–136 (1969)

    PubMed  Google Scholar 

  30. 29.

    Utz, D., Warren, M., Gregg, J., Ludwig, J.: Reversible hepatic dysfunction associated with hypernephroma. Mayo Clin. Proc.45, 161–169 (1970)

    PubMed  Google Scholar 

  31. 30.

    Wenzel, E., Holzhüter, H., Muschietti, F., Angelkort, B.: Zuverlässigkeit des Fibrinogen-(Fibrin)-Spaltproduktnachweises in Plasma mit Thrombinkoagulase, Reptilase und Thrombin-Gerinnungszeit Dtsch. Med. Wochenschr.99, 749–756 (1974)

    Google Scholar 

  32. 31.

    Winckelmann, G., Wollenweber, J.: Reversible biochemische Serumveränderungen bei Patienten mit hypernephroidem Karzinom. Dtsch. Med. Wochenschr.98, 1656–1663 (1973)

    PubMed  Google Scholar 

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Andrassy, K., Gärtner, H., Siede, W.H. et al. Stauffer's syndrome in renal cell carcinoma evidence for intravascular coagulation. Klin Wochenschr 58, 91–97 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01477193

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Schlüsselwörter

  • Hypernephrom
  • Gamma-GT
  • Alkalische Phosphatase
  • Isoenzyme der alkalischen Phosphatase
  • Prothrombinzeit
  • Thrombinkoagulasezeit
  • Alkoholtest
  • Fibrinmonomerkomplexe
  • Fibrinspaltprodukte

Key words

  • Renal cell carcinoma
  • Gamma-GT
  • Alkaline phosphatase and isoenzymes
  • Disseminated intravascular coagulation (DIC)
  • Prothrombin time
  • Thrombin coagulase time
  • Ethanol gelation test
  • Soluble fibrin monomer complexes
  • Fibrin degradation products