Summary
87 patients with bronchial asthma underwent skin test, RAST and measurement of airway resistance before and after inhalation of control solution as well as at least 10 times after each of one to four bronchial provocations (making up a total of 171 tests) with extracts of house dust, house dust mite, animal dander, mould spores and pollen in increasing concentrations.
An actual clinical significance of the skin test reactions was found in 60% of all cases and of the RAST results in 66% of all cases. The overall agreement between skin test results and RAST results was 61%. The correlations between the different tests depended on the degree of hypersensitivty, on the tested allergen and on whether the results of skin test and RAST, respectively, were positive or negative. There existed a good correlation between the results of all three test methods and case history only for pollen allergens and animal dander. Noticeably often negative RAST results with house dust and mould spores, as well as positive skin tests with house dust mite and mould spores could not be confirmed by the provocation test.
Important indications for a bronchial provocation test in asthmatics are doubtful case history, doubtful skin test or RAST results with the problem-allergens house dust, house dust mite and mould spores; the bronchial provocation test is especially commendable when drastic or cumbersome therapeutic measures (immunotherapy, change of home, change of job) are to follow or if late asthmatic reactions are expected.
Zusammenfassung
Bei 87 Patienten mit Asthma bronchiale wurden allergologische Haut- und Radio-Allergo-Sorbent-Tests durchgeführt und der Atemwegswiderstand ganzkörperplethysmographisch im Leerversuch und mindestens zehnmal nach insgesamt 171 inhalativen Provokationen mit dosierten Extrakten von Hausstaub, Hausstaubmilbe, Tierepithelien, Schimmelpilz und Pollen gemessen. Hierbei ließ sich eine aktuelle klinische Relevanz der Hautreaktionen in 60% und der RAST-Reaktionen in 66% feststellen. Hauttest und RAST zeigten in 61% der Vergleichsuntersuchungen eine Konkordanz. Die Korrelation war abhängig vom Sensibilisierungsgrad, von den Allergengruppen und davon, ob positive oder negative Haut- bzw. RAST-Reaktionen vorlagen. Bezogen auf die einzelnen Allergengruppen fand sich eine gute Übereinstimmung aller drei Untersuchungsmethoden und anamnestischer Hinweise lediglich bei Pollen und Tierepithelien. Auffallend häufig kam ein abweichendes Ergebnis des Provokationstests zur Beobachtung bei Vorhandensein negativer RAST-Reaktionen auf die Allergene Hausstaub und Schimmelpilze, sowie bei positiver cutaner Reizantwort auf Hausstaubmilbe und Schimmelpilze. Als wesentliche Indikationen für den inhalativen Provokationstest bei Asthma bronchiale gelten unsichere Aussagen von Anamnese, Hauttest und RAST bei Einwirkung der Problem-Allergene Hausstaub, Hausstaubmilbe u. Schimmelpilzsporen, insbes. vor eingreifenden Therapiemaßnahmen (Hyposensibiliserung, Wohnungs-, Berufswechsel) sowie bei Verdacht auf eine verzögerte bronchiale Reaktion.
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Baur, X., Fruhmann, G. & v. Liebe, V. Allergologische Untersuchungsmethoden (inhalativer Provokationstest, Hauttest, RAST) für die Diagnose des Asthma bronchiale. Klin Wochenschr 56, 1205–1212 (1978). https://doi.org/10.1007/BF01477076
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01477076
Key words
- Bronchial asthma
- Respiratory allergy
- Allergy test
- Bronchial provocation test
- Radioallergosorbent test
- Skin test