Advertisement

Klinische Wochenschrift

, Volume 56, Issue 24, pp 1205–1212 | Cite as

Allergologische Untersuchungsmethoden (inhalativer Provokationstest, Hauttest, RAST) für die Diagnose des Asthma bronchiale

  • X. Baur
  • G. Fruhmann
  • V. v. Liebe
Originalien

Zusammenfassung

Bei 87 Patienten mit Asthma bronchiale wurden allergologische Haut- und Radio-Allergo-Sorbent-Tests durchgeführt und der Atemwegswiderstand ganzkörperplethysmographisch im Leerversuch und mindestens zehnmal nach insgesamt 171 inhalativen Provokationen mit dosierten Extrakten von Hausstaub, Hausstaubmilbe, Tierepithelien, Schimmelpilz und Pollen gemessen. Hierbei ließ sich eine aktuelle klinische Relevanz der Hautreaktionen in 60% und der RAST-Reaktionen in 66% feststellen. Hauttest und RAST zeigten in 61% der Vergleichsuntersuchungen eine Konkordanz. Die Korrelation war abhängig vom Sensibilisierungsgrad, von den Allergengruppen und davon, ob positive oder negative Haut- bzw. RAST-Reaktionen vorlagen. Bezogen auf die einzelnen Allergengruppen fand sich eine gute Übereinstimmung aller drei Untersuchungsmethoden und anamnestischer Hinweise lediglich bei Pollen und Tierepithelien. Auffallend häufig kam ein abweichendes Ergebnis des Provokationstests zur Beobachtung bei Vorhandensein negativer RAST-Reaktionen auf die Allergene Hausstaub und Schimmelpilze, sowie bei positiver cutaner Reizantwort auf Hausstaubmilbe und Schimmelpilze. Als wesentliche Indikationen für den inhalativen Provokationstest bei Asthma bronchiale gelten unsichere Aussagen von Anamnese, Hauttest und RAST bei Einwirkung der Problem-Allergene Hausstaub, Hausstaubmilbe u. Schimmelpilzsporen, insbes. vor eingreifenden Therapiemaßnahmen (Hyposensibiliserung, Wohnungs-, Berufswechsel) sowie bei Verdacht auf eine verzögerte bronchiale Reaktion.

Schlüsselwörter

Asthma bronchiale Allergische Reaktionen des Respirationstrakts Allergologische Diagnostik Inhalativer Provokationstest Radioallergosorbent-Test Hauttest 

Allergy diagnosis in patients with bronchial asthma (bronchial provocation test, skin test and RAST)

Summary

87 patients with bronchial asthma underwent skin test, RAST and measurement of airway resistance before and after inhalation of control solution as well as at least 10 times after each of one to four bronchial provocations (making up a total of 171 tests) with extracts of house dust, house dust mite, animal dander, mould spores and pollen in increasing concentrations.

An actual clinical significance of the skin test reactions was found in 60% of all cases and of the RAST results in 66% of all cases. The overall agreement between skin test results and RAST results was 61%. The correlations between the different tests depended on the degree of hypersensitivty, on the tested allergen and on whether the results of skin test and RAST, respectively, were positive or negative. There existed a good correlation between the results of all three test methods and case history only for pollen allergens and animal dander. Noticeably often negative RAST results with house dust and mould spores, as well as positive skin tests with house dust mite and mould spores could not be confirmed by the provocation test.

Important indications for a bronchial provocation test in asthmatics are doubtful case history, doubtful skin test or RAST results with the problem-allergens house dust, house dust mite and mould spores; the bronchial provocation test is especially commendable when drastic or cumbersome therapeutic measures (immunotherapy, change of home, change of job) are to follow or if late asthmatic reactions are expected.

Key words

Bronchial asthma Respiratory allergy Allergy test Bronchial provocation test Radioallergosorbent test Skin test 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Aas, K.: Hyposensitization in house dust allergy asthma. A double-blind-study with evaluation of the effect on the bronchial sensitivity to house dust allergens; Acta Paediat. Scand.60, 264 (1971)Google Scholar
  2. 2.
    Aas, K., Johansson, S.G.O.: The radioallergosorbent test in the in vitro diagnosis of multiple reaginic allergy; J. Allergy Clin. Immunol.48, 134 (1971)Google Scholar
  3. 3.
    Aas, K.: The bronchial provocation test; Thomas Springfield, Ill. 1975Google Scholar
  4. 4.
    Ahlstedt, S., Eriksson, N., Lindgren, S., Roth, A.: Specific IgE determination by RAST compared with skin and provocation tests in allergy diagnosis with birch pollen, timothy pollen and dog epithelium allergens; Clin. Allergy4, 131 (1974)Google Scholar
  5. 5.
    Apold, J., Havnen, J., Hvatum, M., Oseid, S., Aas, K.: The radioallergosorbent test (RAST) in the diagnosis of reaginic allergy. A comparison between provocation tests, skin tests and RAST employing allergosorbents which were arbitrarily prepared with commercial allergen extracts; Clin. Allergy4, 401 (1974)Google Scholar
  6. 6.
    Assem, E.S.K., McAllen, M.: Serum reagins and leukocyte response in patients with house dust mite allergy; Br. Med. J.2, 504 (1970)Google Scholar
  7. 7.
    Assem, E.S.K., McAllen, M.K.: Changes in challenge tests following hyposensitization with mite extract; Clin. Allergy3, 161 (1973)Google Scholar
  8. 8.
    Berg, T., Bennich, H., Johansson, S.G.O.: In vitro diagnosis of atopic allergy. I. A comparison between provocation tests and the radioallergosorbent test; Int. Arch. Allergy Appl. Immunol.40, 770 (1971)Google Scholar
  9. 9.
    Berg, T., Johansson, S.G.O.: Allergy diagnosis with the radioallergosorbent test. A comparison with the results of skin and provocation tests in an unselected group of children with asthma and hay fever; J. Allergy Clin. Immunol.54, 209 (1974)Google Scholar
  10. 10.
    Berg, T.: Klinische Signifikanz der zirkulierenden IgE-Antikörper bei Kindern. Vortrag, Jahrestagung der Verein. Südwestdtsch. Dermatologen, Nürnberg, 1975Google Scholar
  11. 11.
    Bergstermann, H., Emslander, H.-P.: Bestimmung des CO-Transferfaktors der menschlichen Lunge mit einem stabilen C18O-Isotop. Vortrag, Verh. Dtsch. Ges. Inn. Med.83 (1977)Google Scholar
  12. 12.
    Booij-Noord, H., de Vries, K., Sluiter, H.J., Orie, N.G.M.: Late bronchial obstructive reaction to experimental inhalation of house dust extract; Clin. Allergy2, 43 (1972)Google Scholar
  13. 13.
    Bryant, D.H., Burns, M.W., Lazarus, L.: New type of allergic asthma due to IgG „reaginic“ antibody; Br. Med. J.4, 589 (1975)Google Scholar
  14. 14.
    Dolovich, J., Hargraeve, F.E., Chalmers, R., Shier, K.J., Gouldie, J., Bienenstock, J.: Late cutaneous allergic responses in isolated IgE-dependent reactions; J. Allergy Clin. Immunol.52, 38 (1973)Google Scholar
  15. 15.
    Evans, R.: Advances in diagnosis of Allergy; in: RAST; S. 29, Stratton Intercont. Med. Book Corp., New York, 1975Google Scholar
  16. 16.
    Fagerberg, E., Wide, L.: Diagnosis of hypersensitivity to dog epithelium in patients with asthma bronchiale. Int. Arch. Allergy Appl. Immunol.39, 301 (1970)Google Scholar
  17. 17.
    Frick, O.L.: Immediate hypersensitivity. In: Basic and clinical immunology; Hrsg. Fudenberg, H.H., Lange Medical Publication, Los Altos Calif., 1976, S. 223Google Scholar
  18. 18.
    Gell, P.G.H., Coombs, R.R.A.: Clinical aspects of immunology; Blackwell Scientific Publications, Oxford 1975Google Scholar
  19. 19.
    Gerber, M.A., Paronetto, F., Kochwa, S.: Immunohistochemical localisation of IgE in asthmatic lungs; Am. J. Pathology62, 339 (1971)Google Scholar
  20. 20.
    Gonsior, E., Meier-Sydow, J., Thiel, Cl.: Die Weiterentwicklung der inhalativen Provokationsprobe durch Benutzung der Ganzkörperplethysmographie. In: Arzneimittelallergie, Z. Immunitätsforschung, Suppl., 1; Werner, M., Gronemeyer, W. (Hrsg.), S. 221, Stuttgart: G. Fischer 1974Google Scholar
  21. 21.
    Gonsior, E., Krüger, M., Meier-Sydow, J.: Die Durchführung inhalativer Antigenprovokationsproben mit Hilfe der Ganzkörperplethysmographie; Acta Allergol.31, 283 (1976)Google Scholar
  22. 22.
    Gronemeyer, W., Fuchs, E.: Der inhalative Antigen-Pneumometrie-Test als Standardmethode in der Diagnose allergischer Krankheiten; Int. Arch. Allergy14, 217 (1959)Google Scholar
  23. 23.
    Haeseler, K., Debelic, M.: Inhalative Provokationstests mit spirographischer Registrierung; 2. Allergopharmasymposium, Bad Soden, März 1975Google Scholar
  24. 24.
    Hargreave, F.E., Dolovich, J., Robertson, D.C., Kerigan, A.T.: The late asthmatic responses; Canad. Med. Assoc. J.110, 415 (1974)Google Scholar
  25. 25.
    Havnen, J., Apold, J., Hvatum, M., Oseid, S., Aas, K.: The radioallergosorbent test in the in vitro diagnosis of multiple reaginic allergy. Comparison of two different extract preparations from timothy pollen, birch pollen and dogs's hair, respectively as used for tests in vivo and in vitro; Clin. Allergy4, 411 (1974)Google Scholar
  26. 26.
    Hendrick, D.J., Davies, R., Pepys, J.: Baker's asthma; Clin. Allergy6, 241 (1976)Google Scholar
  27. 27.
    Herxheimer, H.: The late bronchial reaction in induced asthma; Int. Arch. Allergy Appl. Immunol.3, 323 (1952)Google Scholar
  28. 28.
    Huggins, K.G., Brostoff, J.: Local production of specific IgE antibodies in allergic rhinitis patients with negative skin tests; Lancet6, 148 (1975)Google Scholar
  29. 29.
    Johansson, S.G.O.: Comparison of in vivo and in vitro tests for diagnosis of immediate hypersensitivity; in: Laboratory diagnosis of immunol. disorders, Hersg.: Vyas, G.N. New York: Grune and Stratton, Inc. 1975Google Scholar
  30. 30.
    Kerigan, A.T., Robertson, D., Chalmers, R., Hargreave, F.E., Dolovich, J.: Late asthmatic reactions (LAR) in ragweed pollen sensitivity; J. Allergy Clin. Immunol.51, 95 (1973)Google Scholar
  31. 31.
    Kleinhans, D.: Allergenspezifisches Immunglobulin E im Serum (RAST), Hauttests und Schleimhautprovokationstests mit Hausstaub- und Hausstaubmilben-Extrakt bei Rinopathie und Asthma bronchiale; Fortschr. Med.14, 815 (1976)Google Scholar
  32. 32.
    Ksoll, M., Häseler, K.: Die diagnostische Bedeutung des RAST bei Bronchialasthma; Prax. Pneumol.31, 549 (1977)Google Scholar
  33. 33.
    Levy, D.A., Lichtenstein, L.M., Goldstein, E.O., Ishizaka, K.: Immunologic and cellular changes accompanying the treatment of pollen allergy; J. Clin. Invest.50, 360 (1971)Google Scholar
  34. 34.
    Marcelle, R., Bottin, R., Juchmes, J., Lecomte, J.: Reactions bronchomotorices de l'homme sain après blocage des recepteurs beta-adrenergiques; Acta Allergol. (Kbh)23, 11 (1968)Google Scholar
  35. 35.
    Merrett, T.G., Houri, M., Mayer, A.L.R., Merrett, J.: Measurement of specific IgE antibodies in nasal secretion—evidence for local production; Clin. Allergy6, 69 (1976)Google Scholar
  36. 36.
    Miyamoto, T., Johansson, S.G.O., Ito, K., Horiuchi, Y.: Atopic allergy in japanese subjects: Studies primarily with radioallergosorbent test; J. Allergy Clin. Immunol.53, 9 (1974)Google Scholar
  37. 37.
    Nadel, J.A.: Airway's autonomic regulation and airway responsivness. In: Bronchial asthma; Hrsg.: Weiss, E.B., Segal, S., S. 155. Boston: Little, Brown and Company 1976Google Scholar
  38. 38.
    Nielsson, D., Aas, K.: Immunological specifity and correlation of diagnosis tests for bronchial allergy to Cladosporium herbarum; Acta Paediat. Scand.65, 33 (1976)Google Scholar
  39. 39.
    Paintal, A.S.: Mechanism of stimulation of type J pulmonary receptors; J. Physiol.203, 511 (1969)Google Scholar
  40. 40.
    Parish, W.E.: Short-term anaphylactic IgG antibodies in human sera; Lancet2, 591 (1970)Google Scholar
  41. 41.
    Parish, W.E.: A human heat-stable anaphylactoid antibody which may participate in pulmonary disorders. In: Asthma; Hrsg.: Austen, K.F., Lichtenstein, L.M., S. 72, New York: Academic Press Inc. 1973Google Scholar
  42. 42.
    Pepys, J., Roth, A., Carroll, K.B.: RAST, skin and nasal tests and the history in graspollen allergy; Clin. Allergy5, 431 (1975)Google Scholar
  43. 43.
    Pepys, J.: Non-immediate type of hypersensitivity in bronchial asthma. In: Allergology. Proc. of the VIII Int. Congr. of Allergology, S. 84. Amsterdam: Excerpta medica 1974Google Scholar
  44. 44.
    Pepys, J., Hutchroft, B.J.: Bronchial provocation tests in etiologic diagnosis and analysis of asthma; Amer. Rev. Resp. Dis112, 829 (1975)Google Scholar
  45. 45.
    Pepys, J.: Non-immediate asthmatic reactions; in: Bronchial asthma; Hrsg.: Weiss, B., Segal, M.S., S. 231. Boston: Little Brown and Comapny 1976Google Scholar
  46. 46.
    Simonsson, G., Anderson, R., Bergh, N.P., Skoogh, B.E., Svedmyr, N.: In: Bronchitis III; Hrsg.: Orie, N.G.M., van der Lende, R.: Third internat. symposium on bronchitis. S. 334. Assen Niederlande: Royal van Gorcum 1970Google Scholar
  47. 47.
    Soutor, C.A.: Distribution of plasma cells and other cells containing immunoglobulin in the respiratory tract of normal man and class of immunoglobulin contained therein; Thorax31, 158 (1976)Google Scholar
  48. 48.
    Spector, S.L., Farr, R.: Bronchial inhalation procedures in asthmatics; Med. Clin. N. Amer.,58, 71 (1974)Google Scholar
  49. 49.
    Stenius, B., Wide, L.: Reaginic antibody (IgE) skin and provocation tests to Dermatophagoides culinae and house dust in respiratory allergy; Lancet2, 445 (1969)Google Scholar
  50. 50.
    Stenius, B., Wide, L., Seymour, W.M., Holford-Strevens, V., Pepys, J.: Clinical significance of specific IgE to common allergens. I. Relationships of specific IgE against Dermatophagoides spp. and grass pollen to skin test and history; Clin. Allergy1, 37 (1971)Google Scholar
  51. 51.
    Stenius, B., Wide, L., Seymour, W.M.: Clinical significance of specific IgE to Dermatophagoides species, grass pollen and other common allergens. II. Relationship to clinical manifestation; Clin. Allergy2, 303 (1972)Google Scholar
  52. 52.
    Szentivanyi, A.: The beta-adrenergic theory of the atopic abnormality of bronchial asthma; J. Allergy42, 203 (1968)Google Scholar
  53. 53.
    Tada, T., Ishizaka, K.: Distribution of Gamma-E-forming cells in lymphoid tissues of the human and monkey; J. Immunol.104, 377 (1970)Google Scholar
  54. 54.
    Thiel, Cl.: Häufigkeit von Sofort- und Spätreaktionen bei inhalativen Antigen-Provokationsproben mit ubiquitären Inhalationsantigenen; Vortrag, Tagung der Gesellschaft für Allergie und Immunitätsforschung, München, Oktober 1974Google Scholar
  55. 55.
    Ulmer, W.T., Islam, M.S., Zimmermann, J.: Das überempfindliche Bronchialsystem; Med. Klin.72, 1049 (1977)Google Scholar
  56. 56.
    Virchow, C., Roth, A., Debelic, M., Möller, E.: Radio-Allergo-Sorbent-Test (RAST) bei Schimmelpilzsporen-Sensibilisierung; Prax. Pneumol.29, 555 (1975)Google Scholar
  57. 57.
    Werner, M., Rupert, V.: Praktische Allergiediagnostik; Stuttgart: Thieme 1974Google Scholar
  58. 58.
    Wettengel, R.: Diagnostik und Differentialdiagnose der allergischen Bronchial- und Lungenkrankheiten; Vortrag 10. Bad Reichenhaller Colloquium, Juni 1977Google Scholar
  59. 59.
    Wide, L., Bennich, H., Johansson, S.G.O.: Diagnosis of allergy by an in-vitro test for allergen antibodies; Lancet2, 1105 (1967)Google Scholar
  60. 60.
    Wide, L.: Clinical significance of measurement of reaginic (IgE) antibody by RAST; Clin. Allergy3, 583 (1973)Google Scholar
  61. 61.
    Widdicombe, J.G.: Reflex control of airways smooth muscle; Postgraduate Med. J.51, 36 (1975)Google Scholar
  62. 62.
    Woitowitz, H.J., Woitowitz, R., Schäcke, G.: Arbeitsmedizinische Aspekte des allergischen Asthma bronchiale durch Mehlberufe; Dtsch. Med. Wschr.96, 276 (1971)Google Scholar
  63. 63.
    Wüthrich, B., Kooper, E.: Nachweis von spezifischen IgE-Serumantikörpern mit dem Radio-Allergo-Sorbent-Test (RAST) und seine Bedeutung für die Diagnostik der atopischen Allergie; Schweiz. med. Wschr.105, 1337 (1975)Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 1978

Authors and Affiliations

  • X. Baur
    • 1
  • G. Fruhmann
    • 1
  • V. v. Liebe
    • 1
  1. 1.Pulmonologische Abteilung der Medizinischen Klinik I des Klinikums Großhadern, und Allergieabteilung der Dermatologischen Klinik und Poliklinik der Ludwig-Maximilians-Universität MünchenGermany

Personalised recommendations