Summary
Controversial aspects in prospective controlled trials in surgery can be detected at various stages in the course of this research work, such as in motivation, planning and performance as well as in assessment and evaluation of the results. Especially the introduction of control groups, randomization and “blindness” of patients, operators and doctors running the follow-up are subjects of a controversial discussion. Subthreshold arguments for defenders and deniers of the trial are taken from different theories of science, such as empirism and rationalism which are more effective in the daily routine work than expected.
Provided that convincingly only therapeutic and diagnostic procedures are compared which were considered as equi-effective and reliable to the same extent according to the best and most complete knowledge available it is ethically justified to perform controlled randomized trials. It should, however, not be expected that they (always) produce differences between treatments of high degree of difference. The aim of the controlled trials is not the introduction of sensational novelties into medicine, but the abolition and prevention of unnecessary and unworthy modes.
Zusammenfassung
Kontroverse Standpunkte zu prospektiven, kontrollierten Studien in der Chirurgie gibt es bei der Motivierung, Planung und Durchführung sowie bei der Auswertung dieser klinischen Forschungsarbeiten. Im besonderen werden die Bildung von Vergleichsgruppen, die Randomisierung und die Blindheit von Patient, Operateur und Untersucher diskutiert. Unterschwellig spielen bei Befürwortern und Gegnern erkenntnistheoretische Gesichtspunkte eine Rolle, die mehr die ärztliche Praxis beeinflussen, als im Alltag offenkundig wird.
Unter der Voraussetzung, daß in überzeugender Weise nur therapeutische oder diagnostische Verfahren miteinander verglichen werden, die nach bestem Wissen und Gewissen als gleich wirksam oder gleich zuverlässig angesehen werden, sind prospektive kontrollierte, randomisierte Studien als ethisch voll gerechtfertigt anzusehen. Man darf aber auch dann von ihnen nicht erwarten, daß sie hochgradige Unterschiede zwischen den Verfahren zutage fördern. Ihr Ziel ist es nicht, sensationelle Neuheiten in die Medizin einzuführen, sondern in erster Linie unnötige und wertlose Moden auszumerzen und zu verhindern.
Similar content being viewed by others
Literatur
Atkins, H.J.B.: Conduct of a controlled clinical trial. Brit. Med. J.1966II, 377
Atkins, H.J.B., Falconer, M.A., Hayward, J.L., Mac Lean, K.S.: Adrenalectomy and hypophysectomy for advanced cancer of the breast. A comparative study, Lancet1957I, 489
Barth, H.: Planung und Datenanalyse bei prospektiven kontrollierten klinischen Studien. Kongreßband der 95. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie 1978, Langenbecks Arch. klin. Chir. (in Druck)
Blum, A.L.: Vortrag auf dem Göttinger Symposium über Cimetidin, Nov. 1977
Burdette, W.J., Gehan, E.A.: Planning and analysis of clinical studies. Springfield, Illinois: C.C. Thomas 1970
Burland, W.L., Simkins, M.A.: Cimetidine. Proc. 2nd Intern. Symp. on histamine H2-receptor antagonists. Amsterdam: Excerpta Medica 1977
Byar, D.P., Simon, R.M., Friedewald, W.T., Schlesselman, J.J., DeMets, D.L., Ellenberg, J.H., Gail, M.H., Ware, J.H.: Randomized clinical trials. Perspectives on some recent ideas. New Engl. J. Med.295, 74 (1976)
Cay, E.L., Philip, A.E., Small, W.P., Neilson, J., Henderson, M.A.: Patient's assessment of the result of surgery for peptic ulcer. Lancet1975I, 29
Chalmers, T.C.: Randomization of the first patient. Med. Clin. North America59, 1035 (1975)
Christensen, E., Juhl, E., Tygstrup, N.: Treatment of duodenal ulcer. Randomized clinical trials of a decade (1964 to 1974). Gastroenterology73, 1170 (1977)
Colton, Th.: Statistics in medicine. p. 255. Boston: Little, Brown and Comp., 1974
Crocetti, A.: Volunteering in medical research. Dissertation, John Hopkins Univ., Baltimore 1970
Ederer, F.: Why do we need controls? Why do we need to randomize? Amer. J. Ophthalmol.79, 759 (1975)
Feinstein, A.R.: Clinical biostatistics. St. Louis: C.V. Mosby Company 1977
Fincke, M.: Arzneimittelprüfung. Strafbare Versuchsmethoden. Heidelberg, Karlsruhe: C.F. Müller Juristischer Verlag, 1977
Fischer, M., Hamelmann, H.: Dehnung oder Sphincterotomie als Behandlung der primär-chronischen Analfissur. Chirurg49, 215 (1978)
Fisher, R.A.: Statistical methods for research workers. Edinburgh: Oliver and Boyd 1950
Forrest, A.P.M.: The treatment of duodenal ulcer by gastroenterostomy, gastroenterostomy and vagotomy and partial gastrectomy. Gastroenterologia (Basel)89, 307 (1958)
Galen, R.S., Gambino, S.R.: Beyond normality: The predictive value and efficiency of medical diagnoses. p. 5, 6. New York: J. Wiley & Sons 1975
Gehan, E.A., Freireich, E.J.: Non-randomized controls in cancer clinical trials. New Engl. J. Med.290, 198 (1974)
Gesetz zur Neuordnung des Arzneimittelrechts, BGBL I 2445 (1976)
Gill, P.W., Leaper, D.J., Stainland, J.R., Horrocks, J.C., De Dombal, F.T.: Observer variation in clinical diagnosis. A computer-aided assessment of its abdominal pain. Methods of Information in Medicine12, 108 (1973)
Goligher, J.C., Pulvertaft, C.N., Watkinson, G.: Controlled trial of vagotomy and gastroenterostomy, vagotomy and antrectomy and subtotal gastrectomy in elective treatment of duodenal ulcer:interim report. Brit. med. J.1964I, 455
Greenberg, B.G.: Why randomize? Biometrics7, 309 (1951)
Hall, R., Horrocks, J.C., Clamp, S.E., DeDombal, F.T.: Observer variation in assessment of results of surgery for peptic ulceration. Brit. med. J.1976I, 814
Hill, A.B.: Principles of medical statistics. p. 34. London: The Lancet LTD 1966
Immich, H.: Medizinische Statistik. Eine Einführungsvorlesung. S. 38. Stuttgart, New York: F.K. Schattauer 1974
Immich, H.: Grundsätzliches zur Planung und Durchführung klinischer Versuche. Med. Welt27, 1517 (1969)
Johnston, D.: Persönliche Mitteilung
Koller, S.: Angriff auf den Fortschritt der Medizin. Behauptung der Strafbarkeit kontrollierter klinischer Therapieversuche. Fortschr. Med.95, 2570 (1977)
Kusche, J., Stahlknecht, C.D., Lorenz, W., Reichert, G., Richter, H.: Diamine oxidase activity and histamine release in dogs following acute mesenteric artery occlusion. Agents Actions7, 81 (1977)
Largiadèr, F., Säuberli, H.: The role of gastrin in duodenal ulcer surgery. Klin. Wschr.54, 957 (1976)
Lasagna, L.: Randomized clinical trials. New Engl. J. Med.295, 1086 (1976)
Liedberg, G., Oscarson, J.: Selective proximal vagotomy — short-term follow-up of 80 patients. Scand. J. Gastroent.8, Suppl. 20, 12 (1973)
Lorenz, W., Hamelmann, H., Troidl, H.: Marburg experiment on surgical research: A five-year's experience on the cooperation between clinical and theoretical surgeons. Klin. Wschr.54, 927 (1976)
Lorenz, W., Doenicke, A., Dittmann, I., Hug, P., Schwarz, B.: Anaphylactoide Reaktionen von Blutersatzmitteln beim Menschen. Anaesthesist26, 644 (1977)
Lorenz, W., Rohde, H.: Probleme bei der Durchführung einer prospektiven kontrollierten Studie über chirurgische Behand-lungsmethoden. Klin. Wschr.51, 457 (1973)
Lorenz, W., Doenicke, A.: Histamine release in clinical conditions. Mount Sinai J. Med.45, 297 (1978)
Mainland, D.: Some statistical problems in the planning and performance of clinical trials. In: Pharmacologic techniques in drug evaluation. Modine, J.H. and Siegler, P.E. (eds.), p. 27. Chicago 1964
Martini, P., Oberhofer, G., Welte, E.: Methodenlehre der therapeutisch klinischen Forschung. Berlin, Heidelberg, New York: Springer 1968
Mc Kneally, M.F., Maver, C., Kausel, H.W.: Regional immunotherapy of lung cancer with intrapleural B.C.G., Lancet1976I, 377
M.R.C. Multicentre trial of glucagon and aprotinin. Lancet1977II, 632
Peto, R., Pike, M.C., Armitage, P., Breslow, N.E., Cox, D.R., Howard, S.V., Mantel, N., Mc Pherson, K., Peto, J., Smith, P.G.: Design and analysis of randomized clinical trials requiring prolonged observation of each patient. Brit. J. Cancer34, 585 (1976)
Pflanz, M.: Versuchspersonen und Kontrollgruppen — psychologische und epidemiologische Gesichtspunkte. Med. Welt11, 682 (1968)
Popper, K.R.: Von den Quellen unseres Wissens und unserer Unwissenheit. In: Mannheimer Forum 1975/76. H. v. Ditfurth (Hrsg.), S. 9. Mannheim: Boehringer
Popper, K.R.: Objektive Erkenntnis. Ein evolutionärer Entwurf. S. 44. Hamburg: Hoffmann und Campe: 1973
Price, W.E., Guzzle, J.E., Postlethwait, R.W., Johnson, W.D., Grabichi, P.: Results of operation for duodenal ulcer. Surg. Gynec. Obstet.131, 233 (1970)
Rahlfs, V.R.: Über die Beurteilung klinisch-therapeutischer Untersuchungen. Med. Welt21, 2135 (1970)
Rahlfs, V.R.: Biometrie und klinisch-pharmakologische Forschung. Intern. J. clin. Pharmakol.5, 1 (1971)
Reichenbach, H.: Der Aufstieg der wissenschaftlichen Philosophie. S. 45. Berlin: F.A. Herbig 1955
Rohde, H., Troidl, H., Lorenz, W.: Systematic follow-up: A concept for evaluation of operative results in duodenal ulcer patients. Klin. Wschr.55, 925 (1977)
Rohde, H., Troidl, H., Lorenz, W.: Reproduzierbarkeit und Spezifität des Insulininjektions- und Insulinfusionstestes zur Prüfung einer kompletten Vagotomie. Langenbecks Arch. Chir. Suppl., 192 (1976)
Rundtischgespräch (Leiter: W. Lorenz): Die prospektive Studie, Methode zur Ermittlung des Therapieerfolges. Kongreßband der 95. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Arch. klin. Chir. (in Druck)
Sachs, L.: Angewandte Statistik. Planung und Auswertung — Methoden und Modelle. S. 26. Berlin, Heidelberg, New York: Springer 1974
Schöning, B., Koch, H.: Pathergiequote verschiedener Plasmasubstitute an Haut und Respirationstrakt orthopädischer Patienten. Anaesthesist24, 507 (1975)
Schreiber, H.W.: Chirurgische Perspektiven. Langenbecks Arch. Chir.345, 477 (1977)
Seidel, W., Troidl, H., Lorenz, W., Rohde, H., Richter, H., Drews, H., Hamelmann, H.: Eine prospektive, kontrollierte Studie zur selektiven Vagotomie beim chronischen Duodenalulkus: Frühergebnisse mit einer standardisierten Operationsauswahl und Operationstechnik. Klin. Wschr.51, 477 (1973)
Snedecor, G.W., Cochran, W.G.: Statistical methods. 6. Ausgabe. The Iowa State University Press, Ames, Iowa 1967
Sturdevant, R.A.L.: How should results of controlled trials affect clinical practice? Gastroenterology73, 1179 (1977)
Taves, D.R.: Minimization: A new method of assigning patients to treatment and control groups. Clin. Pharmacol. Ther.15, 433 (1974)
Trapnell, J.E., Rigby, C.C., Talbot, C.H., Duncan, E.H.L.: A controlled trial of Trasylol in the treatment of acute pancreatitis. Brit. J. Surg.61, 177 (1974)
Troidl, H., Lorenz, W., Hegewald, C., Rohde, H., Acker, G., Seidel, W.: Präzision von Magensekretionstesten bei der chirurgischen Therapie des Ulkusleidens. Langenbecks Arch. Chir., Suppl. Chir. Forum 235 (1973)
Troidl, H., Lorenz, W., Rohde, H., Fischer, M., Hamelmann, H.: Was ist gesichert in der Behandlung der Ulkuskrankheit durch Vagotomie? Internist16, 575 (1975)
Troidl, H., Lorenz, W., Rohde, H., Häfner, G., Ronzheimer, M.: Histamine and peptic ulcer: a prospective study of mucosal histamine concentration in duodenal ulcer patients and in control subjects suffering from various gastrointestinal diseases. Klin. Wschr.54, 947 (1976)
Troidl, H., Rohde, H., Lorenz, W., Häfner, G., Hamelmann, H.: Effect of selective gastric vagotomy on histamine concentration in gastric mucosa of patients with duodenal ulcer. Brit. J. Surg.65, 10 (1978)
Troidl, H., Lorenz, W., Rohde, H., Fischer, M., Vestweber, K.H., Hamelmann, H.: Pathophysiologie, Diagnostik und Operationsvorbereitung bei der benignen Magenausgangsstenose: Eine prospektive Studie an 209 Patienten mit peptischem Ulkus. In: Komplikationen beim chronischen peptischen Ulkus (Ed. Häring). Stuttgart: Georg Thieme (in Druck)
Troidl, H.: Einrichtung einer systematischen Kontrolluntersuchungsklinik. Kongreßband der 95. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie 1978, Langenbecks Arch. klin. Chir. (in Druck)
Warren, W.D.: Controlled clinical research. Opportunities and problems for the surgeon. Amer. J. Surg.127, 3 (1974)
Weinstein, M.C.: Allocation of subjects in medical experiments. New Engl. J. Med.291, 1278 (1974)
Yates, F.: Som examples of biased sampling. Annals of Eugenics6, 202 (1935)
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Lorenz, W., Rohde, H. Prospektive, kontrollierte Studien in der Chirurgie. Kontroverse Standpunkte zur Motivierung und Durchführung. Klin Wochenschr 57, 301–310 (1979). https://doi.org/10.1007/BF01476560
Received:
Accepted:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01476560