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Zur Histopathologie der Niere beim Pseudo-Bartter-Syndrom durch chronischen Diuretikaabusus

Histopathology of the kidney in pseudo-bartter's syndrome induced by chronic abuse of diuretics

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Summary

A 38-year-old female patient developed a Pseudo-Bartter's-Syndrome with hypokalemic alkalosis, hyponatremia and hyperrenism as the result of the abuse of diuretics (furosemide, spironolactone, thiabutacide) for a period of more than 10 years. The needle biopsy specimen from the kidney showed a hyperplasia of the juxtaglomerular apparatus and of the mesangium cells as the morphologic basis of hyperrenism, a focal vacuolisation of the proximal tubular epithelium and a focal atrophy of the distal tubules. The pathogenesis of the tubular alterations and their possible relation to hypokalemia, hypoxemia or drug-toxicity is discussed, a satisfactory interpretation, however, cannot be given. The encroachment of proximal tubular epithelium on the parietal layer of Bowman's capsule is another striking patho-anatomical finding, and considered a compensatory mechanism under the continuous loss of water.

Zusammenfassung

Bei einer 38jährigen Patientin entwickelte sich ein Pseudo-Bartter-Syndrom mit hypokaliämischer Alkalose, Hyponatriämie und Hyperreninämie infolge eines mehr als 10jährigen Abusus von Diuretika (Furosemid, Spironolacton, Thiabutazid). Als nierenbioptische Befunde werden eine Hyperplasie des iuxtaglomerulären Apparates und der Mesangiumzellen als morphologisches Substrat des Hyperreninismus sowie eine herdförmige Vakuolisierung von proximalen Tubuluszellen und eine herdförmige Atrophie der distalen Tubuli beschrieben. Die Genese der tubulären Veränderungen und ihre mögliche Beziehung zu kaliopenischen, hypoxischen oder medikamententoxischen Einflüssen wird diskutiert, kann jedoch nicht befriedigend erklärt werden. Ein weiterer auffälliger pathologisch-anatomischer Befund ist das Übergreifen des proximalen Tubulusepithels auf das parietale Blatt der Bowmannschen Kapsel, was als Kompensationsmechanismus im Rahmen des lang-jährigen Flüssigkeitsverlustes angesehen wird.

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Wagner, P.K., Pippig, L. & Thoenes, W. Zur Histopathologie der Niere beim Pseudo-Bartter-Syndrom durch chronischen Diuretikaabusus. Klin Wochenschr 57, 135–142 (1979). https://doi.org/10.1007/BF01476054

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