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Programmierte kontinuierliche Insulininfusion zur Diabeteseinstellung

Pre-programmed continuous insulin infusion for the control of diabetes mellitus

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Summary

Two groups of insulin-dependent diabetics were controlled with the help of a pre-programmed continuous intravenous insulin infusion during 2–4 days. Blood glucose concentration was measured either continuously by the Autoanalyzer or at 1 to 2 h intervals. Mean blood glucose (MBG) and mean amplitude of glycemic excursions (MAGE) served as indices of metabolic control during a pre-infusion period at which optimal clinical control was sought, during the infusion and a post-infusion period, again under conventional therapy. In stable (N=7) as well as unstable (N=10) diabetics continuous intravenous therapy led to a significantly better control as judged by MBG and MAGE, in a number of cases within a physiological range. In the unstable group, the mean i.v. dose was significantly higher as compared to the pre- and postinfusion period, whereas there was no change in the stable patients. In contrast to the control periods, no significant hypoglycemic reactions were observed during insulin infusion.

In a diabetic with hyperlipoproteinemia type IV a fall of free fatty acids, triglycerides and cholesterol was found during four days of intravenous insulin therapy.

The results show that by imitation of physiological secretion profiles diabetics can be better controlled than by conventional methods.

Controlled intravenous insulin therapy (after miniaturization) appears to be a feasible intermediary step on the way to the implantable ‘artificial B-cell’.

Zusammenfassung

Mit Hilfe eines programmierbaren Infusionsgerätes wurden zwei Gruppen von insulinpflichtigen Diabetikern über zwei bis vier Tage kontinuierlich mit Insulin eingestellt. Gleichzeitig wurde die Blutglucosekonzentration entweder laufend mit dem Autoanalyzer registriert oder intermittierend in 1–2stündigen Intervallen gemessen. Als Index für die Stoffwechseleinstellung wurde die mittlere Blutglucose (MBG) und die mittlere Amplitude der Blutzuckerausschläge (MAGE) während einer Vorperiode nach optimaler klinischer Einstellung, der Infusions-periode und einer Nachperiode, wiederum unter konventioneller Injektionstherapie, bestimmt. Bei stabilen (N=7) wie instabilen (N=10) Diabetikern kam es unter der kontinuierlichen intravenösen Therapie, gemessen an den Werten für MBG und MAGE, zu einer signifikanten Verbesserung der Einstellung, die in einer Reihe von Fällen einem physiologischen Schwankungsbereich entsprach. Bei der Gruppe der instabilen lag die mittlere Insulindosis bei i.v. Applikation signifikant über dem der Vor- und Nachperiode, während bei den stabilen Patienten kein Unterschied bestand; dabei wurden im Gegensatz zu den Kontrollperioden keine deutlichen hypoglykämischen Reaktionen registriert. Bei einer weiteren Diabetikerin mit Hyperlipoproteinämie Typ IV kam es während einer viertägigen intravenösen Insulintherapie zu einem Abfall der freien Fettsäuren, der Triglyceride und des Cholesterins. Die Ergebnisse zeigen, daß es durch die Imitation natürlicher Sekretionsprofile gelingt, unter kontrollierten Bedingungen Diabetiker besser als mit den üblichen Methoden einzustellen. Die gesteuerte intravenöse Insulinzufuhr scheint (nach Miniaturisierung) eine realisierbare Zwischenlösung auf dem Weg zu einem regulierten System, der „künstlichen B-Zelle“, darzustellen.

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Literatur

  1. Albisser, A. M., Leibel, B. S., Ewart, T. G., Davidovac, Z., Botz, C. K., Zingg, W., Schipper, H., Gander, R.: Clinical control of diabetes by the artifical pancreas. Diabetes23, 397–404 (1974)

    Google Scholar 

  2. Berger, M., Halban, P., Müller, W. A., Renold, A. E., Vranic, M.: Mobilization and distribution of subcutaneously injected 3H-insulin: effects of exercise (Abs.) Diabetes (Suppl.)26, 357 (1977)

    Google Scholar 

  3. Bergmeyer, H. U., Berndt, E., Schmidt, F., Stork, H.: D-Glucose. In: Methoden der enzymatischen Analyse, H. U. Bergmeyer Hrsg., 2. Aufl., Bd. II, Weinheim/Bergstraße: Chemie Verlag 1970, S. 1163

    Google Scholar 

  4. Da Fonaseca-Wollheim, F.: Fluorometrische Hexokinasemethode für routinemäßige Glukosebestimmungen mit dem Autoanalyzer. Z. Klin. Chem. Biochem.11, 24–30 (1973)

    Google Scholar 

  5. Deckert, T., Lörup, B.: Regulation of brittle diabetics by a pre-planned insulin infusion programme. Diabetologia12, 573–579 (1976)

    Google Scholar 

  6. Duncombe, W. G.: The colorimetric microdetermination of long-chain fatty acids. Biochem. J.88, 7–18 (1963)

    Google Scholar 

  7. Eggstein, M., Kuhlmann, E.: Triglyceride and Glycerin. In: Methoden der enzymatischen Analyse, H. U. Bergmeyer, Hrsg., Band II, Weinheim/Bergstraße: Verlag Chemie, 1970, S. 1764

    Google Scholar 

  8. Gough, D. A., Aisenberg, S., Colton, C. K., Giner, J., Soeldner, J. S.: The status of electrochemical sensors for in vivo glucose monitoring. In: Blood Glucose Monitoring, J. D. Kruse-Jarres, G. D. Molnar, Hrsg. Stuttgart: G. Thieme 1977, S. 10.

    Google Scholar 

  9. Hepp, K. D., Renner, R., Funcke, H. J. v., Mehnert, H., Haerten, R., Kresse, H.: Intravenous insulin therapy under conditions imitating physiological profiles. (Abs.) Diabetologia11, 349 (1975)

    Google Scholar 

  10. Herbert, V., Lau, K. S., Gottlieb, C. W., Bleicher, S.: Coated charcoal immunoassay of insulin. J. Clin. Endocr.25, 1375–1384 (1965)

    Google Scholar 

  11. Kadish, A. H.: Automatic control of blood sugar. I. A servo mechanism for glucose monitoring and control. Amer. J. Med. Electronics3, 82–86 (1964)

    Google Scholar 

  12. Malherbe, C., De Gasparo, M., De Hertogh, R., Hoet, J. J.: Circadian variations of blood sugar and plasma insulin levels in man. Diabetologia5, 397–404 (1969)

    Google Scholar 

  13. Maugh, T. H.: Diabetes therapy: Can new techniques halt complications? Science190, 1281–1284 (1975)

    Google Scholar 

  14. Mehnert, H.: Zur Pathogenese und Prophylaxe der diabetischen Mikroangiopathie. Dtsch. Med. Wschr.99, 2418–2421 (1974)

    Google Scholar 

  15. Pfeiffer, E. F., Thum, Ch., Clemens, A. H.: The artifical Betacell. A continuous control of blood sugar by external regulation of insulin infusion (glucose controlled insulin infusion system). Horm. Metab. Res.6, 339–342 (1974)

    Google Scholar 

  16. Rao, J. R., Richter, G. J., v. Sturm, F., Weidlich, E.: The performance of glucose electrodes and the characteristics of different biofuel cell constructions. Bioelectrochemistry and Bioenergetics3, 139–150 (1976)

    Google Scholar 

  17. Röschlau, P., Berndt, E., Gruber, W.: Enzymatische Bestimmung des Gesamt-Cholesterins im Serum. Z. Klin. Chem. Klin. Biochem.12, 403–407 (1974)

    Google Scholar 

  18. Service, M. J., Molnar, G. D., Rosevear, J. W., Ackerman, E., Gatewood, L. C., Taylor, W. F.: Mean amplitude of glycemic excursions, a measure of diabetic instability. Diabetes19, 644–655 (1970)

    Google Scholar 

  19. Service, F. J., Jiang, N.: Normalization of plasma glucose in ambulatory fed unstable diabetics for 48 h by intravenous insulin pumped continuously at varied but specific rates (Abs.) Diabetes (Suppl.)25, 329 (1976)

    Google Scholar 

  20. Slama, G., Hautecouverture, M., Assan, R., Tchobroutsky, G.: One to five days of continuous intravenous insulin infusion on seven diabetic patients. Diabetes23, 732–738 (1974)

    Google Scholar 

  21. Spiro, R. G.: Search for a biochemical basis of diabetic microangiopathy. Diabetologia12, 1–14 (1976)

    Google Scholar 

  22. Williamson, J. R., Kilo, Ch.: Current status of capillary basement-membrane disease in diabetes mellitus. Diabetes26, 65–73 (1977)

    Google Scholar 

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Hepp, K.D., Buchholz, E., Renner, R. et al. Programmierte kontinuierliche Insulininfusion zur Diabeteseinstellung. Klin Wochenschr 57, 117–124 (1979). https://doi.org/10.1007/BF01476051

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01476051

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