Skip to main content
Log in

Die vasculär und kardial dekompensierte Form der arterio-venösen Fistel traumatischer Genese

Teil I Pathophysiologie und Symptomatik

  • Published:
Langenbecks Archiv für klinische Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Auf Grund wesentlicher pathophysiologischer Besonderheiten wird einakutes Stadium von einemchronischen Stadium der arterio-venösen Fistel unterschieden. Für das akute Stadium ist ein relativer Volumenmangel mit seinen Folgen bezeichnend. Im chronischen Stadium treten die Auswirkungen der langfristigen Druck-und Volumenbelastung einzelner Kreislaufabschnitte in den Vordergrund. Sowohl am Herzen wie an den Gefäßen läßt sich eineerste Phase reversibler, funktioneller und struktureller Adaptationsvorgänge von einerzweiten Phase irreversibler degenerativer Schädigungen trennen, die schließlich zu der vasculären und kardialen Dekompensation führen. Die pathophysiologischen Zusammenhänge der venösen und der arteriellen Durchblutungsstörungen werden besprochen und die Voraussetzungen für die Bildung eines Kollateral-kreislaufes im Bereiche der Fistel diskutiert.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Aschenbrenner, R.: Operative Behandlung schwerer Herz-und Kreislauf-dekompensation. Ein Beitrag zur Klinik der Spätfolgen arteriovenöser Aneurysmen. Klin. Wschr.13, 689 (1934).

    Google Scholar 

  2. Bayer, O., S. Effert u.R. Schunk: Über die Wirkung von Peripherin „Homburg” auf den großen und kleinen Kreislauf. Naunyn-Schmiedeberg's Arch. exp. Path. Pharmak.217, 351 (1953).

    Google Scholar 

  3. Bigger, I. A.: Treatment of traumatic aneurysms and arteriovenous fistulas. A.M.A. Arch. Surg.49, 170 (1944).

    Google Scholar 

  4. Bosher, L. W., F. Harper andI. A. Bigger: A study of the collateral circulation after excision of arteriovenous fistulas. Surgery26, 918 (1949).

    PubMed  Google Scholar 

  5. —,D. E. Smith, R. A. Lemmer andI. A. Bigger: Experimental arteriovenous fistula: histologic changes in the small collateral arteries. Surgery29, 560 (1951).

    PubMed  Google Scholar 

  6. Branham, H. H.: Aneurysmal varix of the femoral artery and vein following a gunshot wound. Int. J. Surg.3, 250 (1890).

    Google Scholar 

  7. Breschet, G.: Mémoire sur les anevrysmes. Mém. Acad. Méd. (Paris)3, 101 (1833).

    Google Scholar 

  8. Bruns, D. S.: Experimental observations on poststenotic dilatation. J. thorac. cardiovasc. Surg.38, 662 (1959).

    PubMed  Google Scholar 

  9. Callander, C. L.: Study of arteriovenous fistula with analysis of 447 cases. Bull. Johns Hopk. Hosp.19, 259 (1920).

    Google Scholar 

  10. Cohen, S. M., O. G. Edholm, S. Howarth, J. McMichael andE. P. Sharpey-Schafer: Cardiac output and peripheral blood flow in arteriovenous aneurysm. Clin. Sci.7, 35 (1948).

    Google Scholar 

  11. Ellis, L. B., andS. Weiss: The local and systemic effects of arteriovenous fistula on the circulation in man. Amer. Heart J.5, 635 (1929).

    Google Scholar 

  12. Epstein, F. H., andT. B. Ferguson: The effect of the formation of an arteriovenous fistula upon blood volume. J. clin. Invest.34, 434 (1955).

    PubMed  Google Scholar 

  13. O. W. Shadle, T. B. Ferguson andM. E. McDowell: Cardiac output and intracardiac pressures in patients with arteriovenous fistulas. J. clin. Invest.32, 543 (1953).

    PubMed  Google Scholar 

  14. Fick, W.: Kreislaufwirkung arteriovenöser Aneurysmen. Langenbecks Arch. klin. Chir.173, 773 (1932).

    Google Scholar 

  15. —: Kreislaufwirkung arteriovenöser Aneurysmen. Dtsch. Z. Chir.240, 113 (1933).

    Google Scholar 

  16. Frank, Ch. W., H. H. Wang, J. Lammerant, R. Miller andR. Wégria: An experimental study of the immediate hemodynamic adjustments to acute arteriovenous fistulae of various sites. J. clin. Invest.34, 722 (1955).

    PubMed  Google Scholar 

  17. Franklin, R. B., andB. E. Pollock: Thoracic aorto-caval aneurysm. A review and the addition of 3 cases. Medicine (Baltimore)34, 97 (1955).

    Google Scholar 

  18. Franz, D.: Klinische und experimentelle Beiträge betreffend das Aneurysma arteriovenosum. Langenbecks Arch. klin. Chir.75, 572 (1905).

    Google Scholar 

  19. Freeman, L. W., H. B. Shumacker, I. C. Finneram andL. R. Radigan: Studies with arteriovenous fistulas. II. Influence of posture upon volume flow. Surgery31, 180 (1952).

    PubMed  Google Scholar 

  20. Gauer, O., u.F. Linder: Kreislaufdynamik und vegetativer Tonus des Menschen bei arteriovenösen Fisteln. Klin. Wschr.26, 1 (1948).

    Google Scholar 

  21. Gerlach, F., u.W. Harke: Ein Beitrag zur Frage der Entstehung der Blutdrucksteigerung und Pulsverlangsamung bei Kompression arteriovenöser Aneurysmen. Klin. Wschr.3, 980 (1924).

    Google Scholar 

  22. Grosse-Brockhoff, F., G. Neuhaus u.A. Schaede: Herzbelastung bei arteriovenösen Fisteln und veno-venösen Anastomosen im großen bzw. im kleinen Kreislauf. Z. Kreisl.-Forsch.43, 388 (1954).

    Google Scholar 

  23. Gundermann, W.: Kriegschirurgischer Bericht aus der Gießener Klinik. Beitr. klin. Chir.97, 515 (1915).

    Google Scholar 

  24. Holman, E.: Experimental studies in arteriovenous fistulas. I. Blood volume variations. Arch. Surg. (Chicago)9, 822 (1924).

    Google Scholar 

  25. — Experimental studies in arteriovenous fistulas. III. Cardiac dilatation and blood vessel changes. Arch. Surg. (Chicago)9, 856 (1924).

    Google Scholar 

  26. Holman, E. Arteriovenous Aneurysm. New York 1937.

  27. — Roentgenologic kymographic studies of the heart in the presence of an arteriovenous fistula and their interpretation. Ann. Surg.124, 920 (1946).

    Google Scholar 

  28. — Problems in the dynamics of blood flow. I. Conditions controlling collateral circulation in the presence of an arteriovenous fistula, following ligature of an artery. Surgery26, 889 (1949).

    PubMed  Google Scholar 

  29. Holman, E. New concepts in surgery of the vascular system. Springfield, Ill. 1955.

  30. Holman, E., andG. Taylor: Problems in the dynamics of blood flow. II. Pressure rela-tions at site of an arteriovenous fistula. Angiology3, 415 (1952).

    PubMed  Google Scholar 

  31. Hughes, A. F. W.: Studies on the area vasculosa of the embryo chick. I. J. Anat. (Lond.)70, 76 (1935/36).

    Google Scholar 

  32. — Studies on the area vasculosa of the embryo chick. II. J. Anat. (Lond.)72, 1 (1937/38).

    Google Scholar 

  33. Hunter, W.: The history of an aneurysm of the aorta, with some remares on aneurysms in general. Med. Observations and Inquiries1, 323 (1757).

    Google Scholar 

  34. — Further observations upon a particular species of aneurysm. Med. Observation and Inquiries2, 390 (1762).

    Google Scholar 

  35. Ingebrigtsen, R., K. Johansen, O. Müller andP. Wehn: Blood pressure of the proximal artery in experimental arteriovenous fistulas of long standing. Acta chir. scand. Suppl.253, 134 (1960).

    PubMed  Google Scholar 

  36. —, andP. S. Wehn: Local blood pressure and direction of flow in experimental arteriovenous fistula. Acta chir. scand.120, 142 (1960).

    PubMed  Google Scholar 

  37. Israel, A.: Veränderungen der Kreislauforgane bei arteriovenösen Aneurysmen. Langenbecks Arch. klin. Chir.157, 109 (1929).

    Google Scholar 

  38. — Über einige Spätfolgen von Aneurysmen. Dtsch. Z. Chir.234, 211 (1931).

    Google Scholar 

  39. Jahan, J.: Reffex modulation of heart rate on closure and opening of an arteriovenous fistula. Proc. Soc. exp. Biol. (N.Y.)71, 60 (1949).

    Google Scholar 

  40. Katzenstein, M.: Über Entstehung und Wesen des arteriellen Kollateralkreis laufs. Dtsch. Z. Chir.77, 189 (1905).

    Google Scholar 

  41. Kennedy, J. A., andC. S. Burwell: Measurements of the circulation in a patient with multiple arteriovenous connections. Amer. Heart J28, 133 (1944).

    Google Scholar 

  42. Killian, H.: Ein neues hämodynamisches Gesetz der arteriovenösen Aneurysmen und die „Dilatationskrankheit der Arterien”. Dtsch. Z. Chir.270, 368 (1951).

    Google Scholar 

  43. Klensch, H., H. W. Hohnen u.W. Richter: Das Schlagvolumen des Herzens vor und nach Operation traumatischer arteriovenöser Fisteln der unteren Extremität. Z. Kreisl.-Forsch.48, 153 (1959).

    Google Scholar 

  44. Kremer, K., u.H. Mohr: Traumatische arteriovenöse Fisteln und Aneurysmen. Bruns' Beitr. klin. Chir.198, 484 (1959).

    Google Scholar 

  45. Laplace, L. B.: Observations on the effect of an arteriovenous fistula on the human circulation. Amer. J. med. Sci.189, 497 (1935).

    Google Scholar 

  46. Leriche, R.: Anévrysmes artériels et fistules artérioveineuses. Paris 1949.

  47. Lewis, Th.: The adjustement of bloodflow to the affected limb in arteriovenous fistula. Clin. Sci.4, 277 (1939/42).

    Google Scholar 

  48. — andA. N. Drury: Observations relating to arteriovenous aneurysm. Heart10, 301 (1923).

    Google Scholar 

  49. — Observations reting to arteriovenous aneurysm. Heart10, 365 (1923).

    Google Scholar 

  50. Lillehei, C. W., J. R. R. Bobb andM. B. Visscher: Effect of arteriovenous fistulas upon pulmonary arterial pressure, cardiac index, blood volume, and the extracellular fluid space. Surg. Forum36, 275 (1950).

    Google Scholar 

  51. Linzbach, A. J.: Die pathologische Anatomie der röntgenologisch feststellbaren Form-und Größenveränderungen des menschlichen Herzens. Fortschr. Röntgenstr.77, 51 (1952).

    Google Scholar 

  52. — Handbuch der allgemeinen Pathologie, Bd. VI/1, S. 180. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1955.

    Google Scholar 

  53. — Die pathologische Anatomie der Herzinsuffizienz. In Handbuch der inneren Medizin, Bd. IX/1, S. 706. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1960.

    Google Scholar 

  54. Loo, A. van, andE. C. Heringman: Circulatory changes in the dog produced by acute arteriovenous fistula. Amer. J. Physiol.158, 103 (1949).

    Google Scholar 

  55. Lynn, R. B.: Arterio-venous fistulae. In:P. Martin, R. B. Lynn, J. H. Dible andI. Aird, Peripheral vascular disorders. Edinburgh and London 1956.

  56. Mörl, F.: Beitrag zu den Spätkreislaufstörungen nach arteriovenösem Aneurysma und zu deren Rückbildungsfähigkeit. Zbl. Chir.72, 1044 (1947).

    Google Scholar 

  57. — Herzveränderungen durch arteriovenöse Aneurysmen. Dtsch. med. Wschr.76, 296 (1951).

    PubMed  Google Scholar 

  58. — Studie über die Dilatation der zum Aneurysma arteriovenosum führenden Arterie. Bruns' Beitr. klin. Chir.181, 109 (1951).

    Google Scholar 

  59. — Zur Grundlagenforschung der Arteriendilatation beim arteriovenösen Aneurysma. Langenbecks Arch. klin. Chir.277, 586 (1954).

    Google Scholar 

  60. Moritz, F.: Handbuch der normalen und pathologischen Physiologie. Berlin 1926.

  61. Musshoff, K., H. Reindell u.H. Klepzig: Zur Frage des systolischen Restblutes beim Menschen. Fortschr. Röntgenstr.88, 611 (1958).

    Google Scholar 

  62. Nanu, J., C. Alexandrescu-Dersca etE. Lazeanu: Les troubles cardiaques consécutifs aux anévrismes artério-veineuses. Arch. Mal. Coeur15, 829 (1922).

    Google Scholar 

  63. Nickerson, J. L., F. W. Cooper, R. Robertson andJ. V. Warren: Arterial, atrial and venous pressure changes in the pressence of an arterio-venous fistula. Amer. J. Physiol.167, 426 (1951).

    PubMed  Google Scholar 

  64. D. C. Elkin andJ. V. Warren: The effect of temporary occlusion of arteriovenous fistulas on heart rate, stroke volume, and cardiac output. J. clin. Invest.30, 215 (1951).

    PubMed  Google Scholar 

  65. Nicoladoni, C.: Phlebarteriektasie der rechten oberen Extremität. Langenbecks Arch. klin. Chir.18, 252 (1875).

    Google Scholar 

  66. Nusselt, H.: Über einige bemerkenswerte Beobachtungen bei 224 Aneurysmen. Langenbecks Arch. klin. Chir.261, 557 (1949).

    Google Scholar 

  67. Osler, W.: An arterio-venous aneurysm of the axillary vessels of 31 years duration. Lancet1913, II, 1248.

  68. Osler, W. Remarks on arterio-venous aneurysm. Lancet1915, I, 949.

  69. Pemberton, J. De J., andJ. H. Saint: Congenital arterio-venous communications. Collected Papers Mayo Clin.19, 778 (1927).

    Google Scholar 

  70. Pinotti, O., eA. Puglionisi: Modificationi emodinamiche nei vasi affluenti ed effluenti di anastomosi artero-venose sperimentali. Boll. Soc. ital. Biol. sper.31, 1255 (1955).

    PubMed  Google Scholar 

  71. —— eF. Bruno: Modificationi emodinamiche nei vasi affluenti ed effluenti di anastomosi artero-venose femorali chroniche sperimentali. Boll. Soc. ital. Biol. sper.32, 417 (1956).

    PubMed  Google Scholar 

  72. —— Direzione e velocita del flusso sanguino nell'arteria distale di fistole artero-venose femorale sperimentali acute e chroniche. Boll. Soc. ital. Biol. sper.32, 419 (1956).

    PubMed  Google Scholar 

  73. Porter, W. B., andJ. B. Baker: The significance of cardiac enlargement caused by arterio-venous fistula. Ann. intern. Med.11, 370 (1937).

    Google Scholar 

  74. Rau, G., u.W. Schoop: Entwicklung des Kollateralkreislaufs. Ärzt. Forsch.14, 192 (1960).

    Google Scholar 

  75. Reid, M. R.: The effect of arteriovenous fistula upon the heart and blood vessels. An experimental and clinical study. Bull. Johns Hopk. Hosp.31, 43 (1920).

    Google Scholar 

  76. — Studies on abnormal arterio-venous communications, acquired and congenital. I. Report of a series of cases. Arch. Surg. (Chicago)10, 601 (1925).

    Google Scholar 

  77. — Studies on abnormal arterio-venous communications, acquired and congenital. III. The effects of abnormal arterio-venous communications on the heart, blood vessels and other structures. Arch. Surg. (Chicago)11, 25 (1925).

    Google Scholar 

  78. Reid, M. R.: The effect of arteriovenous aneurysm upon the heart. Ann. Surg.95, 578 (1932).

    Google Scholar 

  79. Reindell, H., u.L. Delius: Klinische Beobachtungen über die Herzdynamik beim gesunden Menschen. Dtsch. Arch. klin. Med.193, 639 (1948).

    Google Scholar 

  80. W. Gebhardt u.H. Steim: Ein Beitrag der Klinik zur Dynamik des gesunden und kranken Herzens. Arch. Kreisl.-Forsch.34, 145 (1961).

    Google Scholar 

  81. —, u.H. Klepzig: Das Sportherz. In Handbuch der inneren Medizin, Bd. IX/1, S. 913. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1960.

    Google Scholar 

  82. K. Musshoff u.H. Klepzig: Physiologische und pathophysiologische Grundlagen der Größen-und Formänderungen des Herzens. In Handbuch der inneren Medizin, Bd. IX/1, S. 801. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1960.

    Google Scholar 

  83. Rieder, W.: Herzschädigung infolge arteriovenöser Aneurysmas. Langenbecks Arch. klin. Chir.139, 597 (1926).

    Google Scholar 

  84. Robertson, R. L., E. W. Dennis andD. C. Elkin: Collateral circulation in the presence of experimental arteriovenous fistula; determination by direct measurement of extremity blood flow. Surgery27, 1 (1950).

    PubMed  Google Scholar 

  85. Robicsek, F.: The poststenotic dilatation of great vessels. Acta med. scand.151, 481 (1955).

    PubMed  Google Scholar 

  86. P. W. Sanger, F. H. Taylor, R. Magistro andE. Foti: Pathogenesis and significance of poststenotic dilatation in great vessels. Ann. Surg.147, 835 (1958).

    PubMed  Google Scholar 

  87. Roscoe, M. H., andG. M. M. Donaldson: The effect of arteriovenous aneurysm on blood volume and blood picture. Edinb. med. J.53, 391 (1946).

    Google Scholar 

  88. Rowntree, L. G., andG. E. Brown: The volume of the blood and plasma in health and disease. Philadelphia 1929.

  89. Sabiston, D. C., E. O. Theilen andD. E. Gregg: Physiologic studies in experimental high output cardiac failure produced by aortic-caval fistula. Surg. Forum6, 233 (1956).

    PubMed  Google Scholar 

  90. Schenk, W. G., J. W. Martin, M. B. Leslie andB. A. Portin: The regional hemodynamics of chronic experimental arteriovenous fistulas. Surg. Gynec. Obstet.110, 44 (1960).

    PubMed  Google Scholar 

  91. Schoop, W.: Die Entwicklungsbedingungen des arteriellen Kollateralkreislaufes. Ärztl. Wschr.15, 45 (1960).

    Google Scholar 

  92. —, u.K. Jahn: Entwicklungsstadien arterieller Kollateralen und ihre begriffliche Definition. Z. Kreisl.-Forsch.50, 249 (1961).

    Google Scholar 

  93. —, u.G. Rau: Über die Ursachen des Arterienveränderungen bei arteriovenösen Fisteln. Z. Kreisl.-Forsch.47, 503 (1958).

    Google Scholar 

  94. Schreiner, G. E., N. Freinkel, J. W. Athens andW. Stone: Cardiac output, central volume and dye injection curves in traumatic arteriovenous fistulas in man. Circulation7, 718 (1958).

    Google Scholar 

  95. Shumacker, H., andN. M. Stahl: A study of the carciac frontal area in patients with arteriovenous fistulas. Surgery26, 928 (1949).

    PubMed  Google Scholar 

  96. L. W. Freeman andL. R. Radigan: Studies with arteriovenous fistulas. I. Response of the normaly innervated and denervated heart to occlusion of the fistula. J. thorac. Surg.20, 505 (1950).

    PubMed  Google Scholar 

  97. Thoma, R.: Untersuchungen über die Histogenese und Histomechanik des Gefäßsystems. Stuttgart 1893.

  98. Vollmar, J.: Zentrale Gefäßektasie bei lange bestehenden arteriovenösen Fisteln. Langenbecks Arch. klin. Chir.294, 627 (1960).

    Google Scholar 

  99. Warren, J. V., D. C. Elkin andJ. L. Nickerson: The blood volume in patients with arteriovenous fistulas. J. clin. Invest.30, 220 (1961).

    Google Scholar 

  100. J. L. Nickerson andD. C. Elkin: The cardiac output in patients with arteriovenous fistulas. J. clin. Invest.30, 210 (1951).

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Mit 6 Textabbildungen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Rau, G., Heberer, G. Die vasculär und kardial dekompensierte Form der arterio-venösen Fistel traumatischer Genese. Arch. f. klin. Chir 297, 424–444 (1961). https://doi.org/10.1007/BF01440485

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01440485

Navigation