Zusmmenfassung
Nach einigen allgemeinen und statistischen Vorbemerkungen über die Verletzungen des Mediastinums werden zunächst Durchschüsse des Mediastinums, Fremdkörper im Mediastinum, isolierte Verletzungen des Mittelfelles sowie das traumatische Hämatomediastinum besprochen. Es folgen Ausführungen über die Verletzungen des Herzens, der Gefäßstämme des Mediastinums, der Trachea und Bronchien, des intrathorakalen Oesophagus sowie des Ductus thoracicus. Dabei wird eine Gliederung in offene und geschlossene Verletzungen eingehalten. Bei jedem Organ werden die Verletzungsursachen, der Verletzungsmechanismus, die Symptome der jeweiligen Verletzung sowie die chirurgische Therapie abgehandelt. Den Abschluß bilden zussammenfassende klinische Betrachtungen über Diagnostik und Behandlung der Verletzungen des Mediastinums.
Literatur
Abbott, O. A., W. E. Van Fleit andA. E. Roberto Experiences with extending the indications for the use of tracheal and bronchial grafts. J. thorac. Surg.29, 217 (1955).
Adam, A.: Über die traumatischen Veränderungen gesunder Klappen des Herzens. Z. Kreisl.-Forsch.19, 313 (1927).
Adkins, P. C.: The diagnosis and management of esophageal perforations. Amer. Surg.21, 759 (1955).
Adler, D., andD. Fuller: Traumatic perforation of oesophagus: review illustrated by 18 cases. S. Afr. med. J.1953, 173.
: Ref. Zentr.-Org. ges. Chir.131, 74 (1953).
Aldrich, C. A., andW. E. Anspach: Rupture of esophagus from blow on abdomen. Radiology32, 93–95 (1939).
Arenberg, H.: Traumatic heart disease; clinicals study of 250 cases of non-penetrating chest injuries and their relation to cardiac disability. Ann. intern. Med.19, 326–346 (1943).
Arx, M. v.: Zur Diagnostik der akuten Mediastinalerkrankungen. Dtsch. Z. Chir.82 554–563 (1906).
Aschoff, L.: Zit. nach.J. Urbach, Beitr. gerichtl. Med.4, 104 (1922).
Bailey, H.: Surgery of Modern Warfare, vol. I. Edinburgh 1942.
Baldridge, R. R., andR. V. Lewis: Traumatic chylothorax. Ann. Surg.128, 1056 (1948).
Barthel, H.: Berstungsruptur des Oesophagus durch Kesselexplosion. Thoraxchirurgie2, 314–320 (1954/55).
Bates, M., andH. J. Beard: Six cases of traumatic rupture of the bronchus. Thorax11, 312–323 (1956).
Battie jr., E. J., andD. Greer: Lacaration of the aorta. Case report of successful repair forty-eight hours after injurie. J. thorac. Surg.23, 293 (1952).
Bätzner, K.: Zur Frage der Behandlung der Aneurysmen. Bruns' Beitr. klin. Chir.177, 301 (1948).
Bayer, O.: Kranzaderverchluß nach Unfall. Z. Kreisl.-Forsch.35, 12–18 (1943).
Beck, C. S.: Contusions of the heart. J. Amer. Med. Ass.104, 109 (1935).
Belsey, R.: Resection and reconstruction of intrathoracictrachea. Brit. J. Surg.38, 200 (1950).
Beneke: Zit. nach V. v.Hacker u.G. Lotheissen, Chirurgie der Speiseröhre. Stuttgart 1926.
Berblinger, W.: Rupturen der Brustorgane als Folge stumpfer Gewlteinwirkung. Vjschr. gerichtl. Med.52, 189–206 (1916).
Bigger, I. A.: Diagnosis of heart wounds. Sth. med. J. (Bgham, Ala.)29, 18–23 (1936).
Bigger, I. A., andB. W. Wilkinsons: Wound of the superior vena cava treated by suture. Arch. Surg. (Chicago)27, 392 (1933).
Bikfalvi, A., andS. Dubecz: Resection and anastomosis of the bronchus carried out in a case of benign tumor. J. thorac. Surg.29, 488 (1955).
Billroth, T.: Chirurgische Erfahrungen. Arch. klin. Chir.10, 453 (1869).
Bisgard, J. D., andH. H. Kerr: Surgical management of instrumental perforation of the esophagus. Arch. Surg. (Chicago)58, 739 (1949).
Blalock, A.: Successful suture of a wound of the ascending aorta. J. Amer. med. Ass.103, 1617 (1934).
Blalock, A., R. S. Cunningham andC. S. Robinson: Experimental production of chylothorax by occlusion of superior vena cava. Ann. Surg.104, 359–364 (1936).
Blalock, A., andM. M. Ravitch: Consideration of nonoperative treatment of cardiac tamponade resulting from wounds of heart Surgery14, 157–162 (1943).
Böhmig, R.: Pathologisch-anatomische Befunde bei drei Todesfällen nach Commotio cordis. Z. Kreisl.-Forsch.33, 73–84 (1941).
Borchard, A., u.V. Schmieden: Kriegschirurgie, 3. Aufl. Leipzig 1937.
Bosher, L.: J. thorac. Surg.22, 582 (1951). Diskussion zuP. W. Gebauer, J. thorac. Surg.22, 568 (1951).
Bradford Jr., B., andF. L. Johnston: Traumatic rupture of the aorta. Surgery28, 893 (1950).
Brantigan, O. C.: J. thorac. Surg.29, 255 (1955). Diskussion zuD. L. Paulson andR. R. Shaw, J. thorac. Surg.29, 238 (1955).
Brewer III, L. A.: Surgical management of lesions of the thoracic duct; the technic and indications for retroperitoneal anastomosis of the thoracic duct to the hemiazygos vein. Amer. J. Surg.90, 210 (1955).
. J. thorac. Surg.32, 328 (1956). Diskussion zuD. E. Mahaffey, O. Creech jr., H. G. Boren andM. E. De Bakey, J. thorac. Surg.32, 312 (1956).
Briel, R.: Über traumatische Herzklappenrupturen. Diss Tübingen 1937.
Bright, E. F., andC. S. Beck: Nonpenetrating wounds of the heart. Amer. Heart. J.10, 293 (1935).
Brosch, A.: Die spontane Ruptur der Speiseröhre auf Grund neuer Untersuchungen. Virchows Arch. path. Anat.162, 114–162 (1900).
Brücke, H.: Traumatische Zerreißung des Ductus thoracicus mit Chylothorax; operative Heilung durch Unterbindung des Milchbrustganges. Wien. klin. Wschr.1951, 763–764. Ref. Zentr.-Org. ges. Chir.129, 209 (1953).
Bucher, R. M., W. E. Burnett andG. P. Rosemond: Experimental reconstruction of tracheal and bronchial defects with stainless steel wire mesh. J. thorac. Surg.21, 572 (1951).
Burbank, C. B., W. H. Falor andH. W. Jones: Three hundred seventy-four acute war wounds of the thorax. Surgery21, 730 (1947).
Burke, J., andT. T. Jacobs: Penetrating wounds of the chest. Ann. Surg.123, 363 (1946).
Bushong, B. B.: Traumatic rupture of the aortic valve: Report of two cases, one a proved and the other a probable example of this condition. Ann. intern. Med.26, 125 (1947).
Cahan, W.: J. thorac. Surg.22, 583 (1951). Diskussion zuP. W. Gebauer, J. thorac. Surg.22, 568 (1951).
Carlson, H. E.: Obstruction of superior vena cava; experimental study. Arch. Surg. (Chicago)29, 669–677 (1934).
Carter, M. G., andJ. W. Strieder: Resection of trachea and bronchi; an experimental study. J. thorac. Surg.20, 613 (1950).
Cazals, F., etA. Roy: Communication aorte-artère pulmonaire consécutive à une plaie pénétrante de la pointrine par arme blanche. Arch. Mal. Coeur45, 522–527 (1952). Ref. Zentr.-Org. ges. Chir.131, 100 (1953).
Coleman, F. P., andG. H. Bunche jr.: Acquired nonmalignant esophagotracheobronchial fistula. J. thorac. Surg.19, 542 (1950).
Collins, J. O., andC. M. D'Alessio: Traumatic rupture of the thoracic aorta. New Engl. J. Med.219, 229 (1938).
Cooper jr., F. W., A. E. Stead jr. andJ. V. Warren: The benefical effect of intravenous infusions in acute pericardial tamponade. Ann. Surg.120, 822–825 (1944).
Craig, R. L., G. W. Holmes andE. J. Shabart: Tracheal resection and replacement with a prosthesis. J. thorac. Surg.25, 384 (1953).
D'Abreu, A. L. Zit. nachG. Gordon-Taylor, Second thoughts on abdominal surgery of “total” war-review of over 1300 cases (Hunterian lecture). Brit. J. Surg.32, 247–258 (1944).
Dalyleish, H. D., G. M. T. Hazen andW. S. Kinnear: Traumatic rupture of bronchus in six year old boy treated by pneumonectomy: Canad. med. Ass. J.70, 45 (1954).
Daniel jr., R. A.: The regeneration of defects of the trachea and bronchi; an experimental study. J. thorac. Surg.17, 335 (1948).
Daniel jr., R. A., R. M. Taliaferro andW. R. Schaffarzik: Experimental studies on repair of wounds and defects of the trachea and bronchi. Dis. Chest17, 426 (1950).
Dark, J., andP. Jewsbury: Fracture of the trachea and bronchus. Thorax10, 62 (1955).
Daughtry, D. C.: J. thorac. Surg.32, 329 (1956). Diskussion zuD. E. Mahaffey, O. Creech jr., H. G. Boren andM. E. de Bakey, J. thorac. Surg.32, 312 (1956).
Davies, O. G. J. M. Edmiston andH. J. McCorkle: The repair of experimental tracheal defects with fresh and preserved homologous tracheal grafts. J. thorac. Surg.23, 367 (1952).
Deanesly, E.: Zit. nachG. B. Hodge andH. Bridges, Surgical management of thoracic duct injuries; experimental study with clinical application. Surgery24, 805–810 (1948).
De Bakey, M. E., andJ. P. Heaney: Tracheo-esophageal fistula due to nonpenetrating injury. Amer. Surg.19, 97–106 (1953).
De Bakey, M. E., andJ. P. Simeone: Battle injuries of arteries in world war II; analysis of 2471 cases. Ann. Surg.123, 534–579 (1946).
De Marchi, C., P. Mondini eA. Gamba: Moderni orientamenti nella chirurgia del dotto toracico (ricerche sperimentali). Chirurgia (Milano)6, 81 (1951). Ref. Zentr.-Org. ges. Chir.122, 191 (1952).
Derra, E.: Die Traumatologie des Herzens im Gesichtswinkel der Chirurgie. Langenbecks Arch. klin. Chir.282 313–329 (1955).
Handbuch der gesamten Unfallheilkunde, Bd. 2. Stuttgart 1955.
Dorsey, J. M.: Perforations and ruptures of esophagus. Surg. Clin. N. Amer.31, 117–134 (1951). Ref. Zentr.-Org. ges. Chir.125, 222 (1952).
Drey, L.: Fall von Chylothorax traumaticus. Mschr. Unfallheilk.27, 241 (1920).
Dshanelidze, I.: Ein Fall von Naht einer Stichverletzung der Aorta ascendens. Zentr.-Org. ges. Chir.19, 139 (1923).
Efskind, L.: Two cases of foreign body (tooth plate) in the thoracic part of the oesophagus with perforation. Acta chir. scand. (Stockh.)99, 379 (1950). Ref. Zentr.-Org. ges. Chir.117, 310 (1951).
Ehrenhaft, J. L.: J. thorac. Surg.32, 330 (1956). Diskussion zuD. E. Mahaffey, O. Creech jr., H. G. Boren andM. E. De Bakey: J. thorac. Surg.32, 312 (1956).
Eiselsberg, A. v.: Über einen Fall von Verletzung der Vena pulmonalis. Verh. dtsch. Ges. Chir.1 (1909).
Eiselsberg, A. v., u.E. Gold: Über das paravertebrale intramediastinale Hämatom bei Wirbelbrüchen. Dtsch. Z. Chir.233, 329 (1931).
Elkin, D. C.: The diagnosis and treatment of cardiac trauma. Ann. Surg.114, 169 (1941).
Wounds of the heart. Ann. Surg.120, 817 (1944).
Elkin, D. C., andR. E. Campbell: Cardiac tamponade; treatment by aspiration. Ann. Surg.133, 623–630 (1951).
Elkin, D. C., andM. E. De Bakey: Surgery in World War II. Vascular Surgery. Washington, D. C. 1955.
Ellis jr., F. H., H. A. Andersen andA. B. Hayles: Complete traumatic rupture of the bronchus with successful repair: Report of a case in a 3-year-old child. Proc. Mayo Clin.30, 268 (1955).
Endress, Z. F.: Traumatic mediastinal hematoma; report of 2 cases. Amer. J. Roentgenol.70, 576–580 (1953).
Farringer jr., J. L., andD. Carr: Cardiac tamponade. Ann. Surg.141, 437 (1955).
Ferguson, D. J., J. J. Wild andO. H. Wangensteen: Experimental resection of the trachea. Surgery28, 597 (1950).
Fish, J. E.: Gunshot wound of hte thoracic esophagus. Report of a case. Arch. Surg.52, 172 (1946).
Forsee, J. H.: Symposium on Treatment of Trauma in the Armed Forces (March 1952). Army Medical Service Graduate School, Walter Reed Army Medical Center. Washington, D. C.
Fraenkel, P.: Spontane und traumatische Aortenzerreißungen. Vjschr. gerichtl. Med.43, 324 (1912).
Franz, C.: Lehrbuch der Kriegschirurgie, 4. Aufl. Berlin 1944.Freysz, H. Die traumatische Ruptur des hinteren Mittelfells. Bruns' Beitr. klin. Chir.90, 399–409 (1914).
Gage, M.: Ann. Surg.133, 629 (1951). Diskusion zuElkin u.Campbell.
Gandin, S.: Pathogenese und Klassifikation der milchartigen Ergüsse. Ergebn. inn. Med. Kinderheilk.12, 218 (1913).
Gatscher, S.: Zur Kasuistik der Steckschüsse im Mediastinum mit Beziehung zum Oesophagus. Mschr. Ohrenheilk.51, 377–385 (1917).
Gebauer, P. W.: Plastic reconstruction of tuberculous bronchostenosis with dermal grafts. J. thorac. Surg.19, 604 (1950).
: Further experiences with dermal grafts for healed tuberculous stenosis of the bronchi and trachea. J. thorac. Surg.20, 628 (1950).
: Reconstructive surgery of the trachea and bronchi: Late results with dermal grafts. J. thorac. Surg.22, 568 (1951).
: Pulmonary surgery salvage by bronchial resection. Surg. Gynec. Obstet.94, 347 (1952).
: Bronchial resection and anastomosis. J. thorac. Surg.26, 241 (1953).
Gerbode, F.: Surgical treatment of emergencies of the heart and vessels in the thorax. J. Amer. med. Ass.154, 898 (1954).
Gierke, H. W.: Veröffentlichungen aus der Kriegs- und Konstitutionspathologie, Bd. 2. Jena 1921.
Goorwitch, J.: Traumatic chylothorax and thoracic duct ligation. J. thorac. Surg.29, 467 (1955).
Gordon-Taylor, G.: Second thoughts on abdominal surgery of “total” war-review of over 1300 cases (Hunterian lecture), Brit. J. Surg.32, 247–258 (1944).
Graham, E. A., J. J. Singer andH. C. Ballon: Surgical Diseases of the Chest. London 1935.
Griffith, J. L.: Fracture of the bronchus. Thorax4, 105 (1949).
Grindlay, J. H., O. T. Clagett andH. J. Moersch: Resection and anastomosis of trachea; an experimental study. Ann. Otol. (St. Louis)58, 1225 (1949).
Griswold, R. A.: Injuries to the mediastinum. Amer. J. Surg.78, 684 (1949).
Griswold, R. A. andJ. C. Drye: Cardiac wounds. Ann. Surg.139, 783–785 (1954).
Grosse-Brockhoff, F.: Herztraumen durch stumpfe Gewalteinwirkung. Langenbecks Arch. klin. Chir.282, 300–313 (1955).
Gruber, G. B.: Über Verletzungen bei Sturz aus großer Höhe (Fliegerverletzungen). Zbl. allg. Path. path. Anat.27, 34–41 (1916).
Guilfoil, P. H., andJ. T. Doyle: Traumatic cardiac septal defect: Report of a case in which the diagnosis is established by cardiac catheterisation. J. thorac. Surg.26, 510 (1953).
Hacker, V. v.: Zur operativen Behandlung der perioesophagealen und mediastinalen Phlegmone nebst Bemerkungen zur Technik der collaren und dorsalen Mediastinotomie. Langenbecks Arch. klin. Chir.64, 478 (1901).
Hacker, V. v., u.G. Lotheissen: Chirurgie der Speiseröhre. Stuttgart 1926.
Hadda, S.: Stichverletzung der Lunge und der Vena anonyma. Zbl. Chir.37, 1045 (1910).
Zwei Fälle von Stichverletzung großer Gefäße. Berl. klin. Wschr.47, 1649 (1910).
Hadorn, W., u.A. Tillmann: Über Contusio cordis. Z. Kreisl.-Forsch.28, 185–190 (1936).
Haenisch, F.: Über die röntgenologische Lagebestimmung von Geschossen zwecks operativer Entfernung. (Interessante Steckschußbefunde.) Bruns' Beitr. klin. Chir.101, 491 (1916).
Hallermann, W.: Verletzungen des Herzens und der großen Gefäße durch stumpfe Gewalt. Dtsch. Z. ges. gerichtl. Med.24, 176–187 (1935).
Hanner, J. M., andS. H. Cohen: Repair by full thickness skin graft of penetrating wounds of intrathoracic trachea. J. thorac. Surg.25, 380 (1953).
Hansen, J.: Traumatische Aortenrupturen. Arch. orthop. Unfall-Chir.28, 521 (1930).
Hardy, J. D.: J. thorac. Surg.32, 327 (1956). Diskussion zuD. E. Mahaffey, O. Creech jr., H. G. Boren andM. E. DeBakey, J. thorac. Surg.32, 321 (1956).
Harken, D. E.: A review of the activities of the thoracic center for the III and IV hospital groups, 160th general hospital european theater of operations. J. thorac. Surg.15, 31 (1946).
Harken, D. E., andA. C. Williams: Foreign bodies in and in relation to the thoracic blood vessels and heart. Migratory foreign bodies within the blood vascular system. Amer. J. Surg.72, 80 (1946).
Harrison, E.: Brit. J. Surg.4, 304 (1916).
Hasche, E.: Die traumatische Bronchusruptur. Thoraxchirurgie1, 357–365 (1953/54).
—: Bronchusanastomose nach Bronchusruptur. Thoraxchirurgie,5, 439–447 (1958).
Hass, G. M.: Typus of internal injuries of personnal involved in aircraft accidents. Aviation Med.15, 77 (1944). Zit. nachW. H. Kastl, Ann. Surg.137, 111 (1953).
Haubrich, R., u.E. Versen: Über Rupturen und Perforationen der Speiseröhre. Gastroenterologia (Basel)79/80, 364 (1953).
Heidrich, L.: Über Ursache und Häufigkeit der Nekrose bei Ligaturen großer Gefäßstämme. Bruns' Beitr. klin. Chir.124, 607 (1921).
Heile: Über Schußverletzung der Vena pulmonalis des linken Unterlappens und Heilung durch Unterbindung. Berl. klin. Wschr.48, 2336–2337 (1911).
Henning, B. H., andA. R. Agmar: Traumatic rupture of thoracic aorta. Milit. Surg.103, 260 (1948).
Henry, G. A.: Traumatic rupture of the lower trachea with stenosis. Canad., med. Ass. J.64, 134 (1951).
Hernandez, A. R.: Un cas de ligature du tronc inominé suive de guérison. Ref. Zbl. Chir.27, 1214 (1900).
Herrmann, A.: Über Berstungsrupturen der Speiseröhre durch Einwirkung starker Detonationswellen. Z. Laryng. Rhinol.29, 34–38 (1950).
—: Die Mediastinitis einst und jetzt. Arch. Ohr.-, Nas.- u. Kehlk.-Heilk.163, 336–340 (1953).
Hetzar, W.: Beitrag zu Schußverletzungen der Speiseröhre. Zbl. Chir.68, 763–768 (1944).
Hochrein, M.: Entstehung und Beurteilung der traumatischen Koronarinsuffizienz. Dtsch. med. Wschr.75, 490–495 (1950).
Handbuch der gesamten Unfallheilkunde, Bd. II. Stuttgart 1955.
Hodes, P. J., J. Johnson andJ. P. Atkins: Traumatic bronchial rupture with occlusion. Amer. J. Roentgenol.60, 448 (1948).
Hodge, G. B., andH. Bridges: Surgical management of thoracic duct injuries. Surgery24, 805 (1948).
Hoffmann, A.: Über einen Fall von Stichverletzung der linken Vena pulmonalis. Zbl. Chir.48, 704 (1921).
Hohlweg, E.: Operativ geheiltes traumatisches Aneurysma einer Lungenarterie. Chirurg19, 373–376 (1948).
Holinger, P. H., A. R. Zoss andK. C. Johnston: Rupture of bronchus due to external chest trauma: report of three cases with recovery. Laryngoscope (St. Louis)58, 817 (1948).
Holle, F.: Über die Verwendung und Einheilung freier Transplantate am Tracheobronchialbaum. Langenbecks Arch. klin. Chir.273, 346 (1952).
Holle, F., H. J. Viereck, R. Schautz u.H. Otte: Grenzen und Möglichkeiten der Trachealplastik. Langenbecks Arch. klin. Chir.283, 540 (1956).
Horn, H.: Bemerkenswerter Fall einer Stichverletzung der A. mammaria intern. sin. mit großem Mediastinalhämatom. Ausgang in völlige Heilung. Zbl. Chir.57, 2550–2552 (1930).
Howard, C. P.: Zit. nachJ. J. Leonard, Rupture of aortic valve; therapeutic approach. New Engl. J. Med.252, 208–212 (1955).
Hudson, T. R.: Wound of the superior vena cava with survival. J. thorac. Surg.24, 101 (1952).
—: J. thorac. Surg.32, 329 (1956).Diskussion zuD. E. Mahaffey, O. Creech jr., H. G. Boren andM. E. De Bakey. J. thorac. Surg.32, 312 (1956).
Hufnagel, C. A., W. P. Harvey, P. J. Rabil andT. F. McDermott: Surgical correction of aortic insufficiency. Surgery35, 673–683 (1954).
Hunt, C. J.: Arch. Surg. (Chicago)58, 739 (1949). Diskussion zuJ. D. Bisgard andH. H. Kerr: Arch. Surg. (Chicago)58, 739 (1949).
Husten, K.: Perforierender Defekt des Septum ventriculorum auf traumatischer Grundlage. Verh. dtsch. path. Ges.21, 249–259 (1926).
Jackson, T. L., E. J. O'Brien, W. Tuttle andJ. Meyer: The experimental use of homogenous tracheal transplants in the restoration of continuity of the tracheo-bronchial tree. J. thorac. Surg.20, 598 (1950).
Jaffé, R. H., u.H. Sternberg: Der Fliegertod. Ein Beitrag zur Frage der traumatischen Aortenrupturen. Vjschr. gerichtl. Med.58, 74 (1919).
Jarvis, F. J.: J. thorac. Surg.20, 649 (1950). Diskussion zuP. W. Gebauer, J. thorac. Surg.20 628 (1950).
Jay, J. B., andS. W. French III: Traumatic rupture of thoracic aorta; review of literature and case report. Arch. Surg. (Chicago)68, 657–662 (1954).
Jehn, W., u.K. Mayer: Über Thoraxsteckschüsse. Dtsch. Z. Chir.162, 398–423 (1921).
Jemerin, E. J.: Results of treatment of perforation of the esophagus. Ann. Surg.128, 971 (1948).
Jordan, H., u.M. Schädlich: Klinisch stumm verlaufene Fremdkörperperforation des Oesophagus (Bericht über einen Fall) Z. ärztl. Fortbild.47, 132 (1953). Ref. Zentr.-Org. ges. Chir.129, 335 (1953).
Joussement, R.: Les médiastinites aïgues postérieures par plaies endo-oesophagiennes. J. Chir. (Paris)64, 180 (1948).
Kastl, W. H.: Traumatic rupture of the thoracic aorta. Ann. Surg.137, 111 (1953).
Kaunitz, V. H.: J. thorac. Surg.32, 328 (1956). Diskussion zuD. E. Mahaffey, O. Creech jr., H. G. Boren andM. E. de Bakey, J. thorac. Surg.32, 312 (1956).
Kellert, E.: J. Lab. clin. Med.2, 726 (1917). Zit. nachE. F. Bright andC. S. Beck, Amer. Heart J.10, 293 (1935).
Kergin, F. G.: Carcinoma of the trachea. J. thorac. Surg.23, 164 (1952).
—: J. thorac. Surg.26, 258 (1953). Diskussion zuP. W. Gebauer. J. thorac. Surg.26, 241 (1953).
Kerr, H. H., H. Sloan andCh. E. O'Brien: Rupture of the esophagus by compressed air. Case report. Surgery33, 417 (1953).
Keutner: Über Oesophagusruptur durch stumpfes Bauchtrauma. Chirurg20, 88 (1949).
Kinsellla T. J., andL. W. Johnsrud: Traumatic rupture of bronchus. J. thorac. Surg.16, 571–583 (1947).
Kinsella, T. J., R. W. Morse andA. J. Hertzog: Spontaneous rupture of the esophagus. J. thorac. Surg.17, 613 (1948).
Kirkpatrik, E. R. G.: Case of traumatic avulsion of main-stem bronchus from its lung, treated by immediate pneumonectomy. Brit. J. Surg.37, 362 (1949/50).
Kleinert, H. E.: Homograft patch repair of bullet wounds of the aorta. Arch. Surg. (Chicago)76, 811–820 (1958).
Kleinsasser, J.: Traumatic rupture of thoracic aorta; case report. Ann. Surg.118, 1071–1075 (1943).
Klepser, R. G.: J. thorac. Surg.19, 722 (1950). Diskussion zuR. H. Meade jr., J. R. Head andC. W. Moen, J. thorac. Surg.19, 709 (1950).
Kluge, W.: Über die Unterbindung der Vena anonyma. Dtsch. Z. Chir.111, 607 (1911).
Körner, O.: Ein traumatisches Hämatom im Mediastinum mit starker Verdrängung der Speise-und Luftröhre, aber ohne Rekurrenslähmung. Z. Ohrenheilk.73, 33–36 (1916).
Krauss, H.: Die transthorakale Chirurgie der Speiseröhre. Arch. Ohr.-, Nas.- u. Kehlk.-Heilk.163, 205–224 (1953).
—: Zur Wiederherstellung der Funktion rupturierter Bronchien. Langenbecks Arch. klin. Chir.282, 524–527 (1955).
—: Die Bronchusruptur: klinisches Bild und Behandlung. Dtsch. med. Wschr.81, 429–431 (1956).
—: Wiederherstellung des Bronchus nach Bronchusruptur. Langenbecks Arch. klin. Chir.287, 790–791 (1957).
Krinitzki, S. I.: Zur Kasuistik einer vollständigen Zerreißung des rechten Luftröhrenastes. Virchows Arch. path. Anat.226, 815 (1927).
Laforet, E. G.: Traumatic hemomediastinum. J. thorac. Surg.29, 597 (1955).
Lampson, R. S.: Traumatic chylothorax. J. thorac. Surg.17, 778 (1948).
Langenbeck, B.: Beiträge zur chirurgischen Pathologie der Venen. Langenbecks Arch. klin. Chir.1, 1 (1861).
Langley, G. F.: Gunshot wound of innominate artery. Brit. med. J.1943 II, 711.
La Roque, G. P.: Penetrating bullet-wound of thoracic aorta followed by lodgement of the bullet in the femoral artery. Ann. Surg.83, 827 (1926).
Latarjet, M.: J. thorac. Surg.29, 258 (1955). Diskussion zuPaulson u.Shaw, J. thorac. Surg.29, 238–259 (1955).
Learmonth, J. R.: The surgery of blood vessels. Edinb. med. J.47, 225 (1940).
Lejars, F.: Die Chirurgie der großen Venenstämme. Ref. Zbl. Chir.34, 440 (1907).
Lell, W. A.: Safety pin in the esophagus with perforation of the pericardium. Surgery16, 471 (1944).
Leonard, J. J., W. P. Harvey andC. H. Hufnagel: Rupture of the aortic valve: a therapeutic approach. New Engl. J. Med.252, 208 (1955).
Leppmann, F.: Wann sind Zerreißungen der großen Körperschlagader als Unfallfolgen zu betrachten. Ärztl. Sachverst.ztg (Berlin)6, 277 (1900).
Liebow, A. A., M. R. Hales, W. E. Bloomer, W. Harrison andG. E. Lindskog: Studies on the lung after ligation of the pulmonary artery: anatomical changes. Amer. J. Path.26, 177 (1950).
Lillehei, C. W.: Unveröffentlichte Mitteilung anE. C. Peirce II u. Mitarb. Arch. Surg. (Chicago)77 87 (1958).
Little, J. M., C. Harrison andA. Blalock: Chylothorax and chyloperitoneum. Surgery11, 392 (1942).
Löffler, W. u.F. Nager: Über traumatische Bronchusstenose und ihre Behandlung. Schweiz. med. Wschr.71, 293 (1941).
Lomax, H. E.: Rupture of the oesophagus resulting from external traumatism. Ref. Zbl. Chir.33, 409 (1906).
Mackenzie u.Taylor: Zit. nachV. v. Hacker u.G. Lotheissen: Chirurgie der Speiseröhre. Stuttgart 1926.
Mackler, S. A.: Experience with thoracic and thoracoabdominal wounds in an evacuation hospital. J. thorac. Surg.16, 538 (1947).
Maguire, C. H.: Ann. Surg.133, 629 (1951). Diskussion zuElkin u.Campbell, Ann. Surg.133, 623 (1951).
Mahaffey, D. E., O. Creech Jr., H. G. Boren andM. E. De Bakey: Traumatic rupture of left main bronchus successfully repaired 11 years after injury. J. thorac. Surg.32, 312–331 (1956).
Marrangoni, A. G.: Homotransplantation of tracheal segments preserved by lyophilisation; an experimental study. J. thorac. Surg.22, 568 (1951).
Martin, G.: Ein Fall von Naht einer Schußwunde der Lungenschlagader. Med. Korresp. bl. Württembg. Ärztl. Ld.ver83, 333 (1913).
Martorell, F.: Ligadura terapeutica de la vena cava superior. J. int. Chir.12, 32–38 (1952). Ref. Zentr.-Org. ges. Chir.126, 235 (1952/53).
Mathey, J., andG. Oustrieres: End-to-end bronchial anastomosis after accidental division of stem bronchus. Thorax,6, 71–74 (1951).
Matthes, Th.: Über Möglichkeiten und Grenzen bronchuschirurgischer Eingriffe nach traumatischen Bronchusverletzungen. Chirurg26, 455–460 (1955).
Maynard, A. De L., J. W. V. Cordice Jr. andE. A. Naclerio: Penetrating wounds of heart; report of 81 cases. Surg. Gynec. Obstet.94, 605–618 (1952).
McKusick, V. A., J. H. Kay andJ. P. Isaacs: Constrictive pericarditis following traumatic hemopericardium. Ann. Surg.142, 97–103 (1955).
Meade Jr., R. H., andJ. B. Graham: Rupture of a primary bronchus from compression of the thorax without bone injury. Ann. Surg.92, 154 (1930).
Meade jr., R. H., J. R. Head andC. W. Moen: The management of chylothorax. J. thorac. Surg.19, 709 (1950).
Meessen, H.: Pathologisch-anatomische Befunde bei Herztrauma. Langenbecks Arch. klin. Chir.282, 288–300 (1955).
Metras, H., M. Grégoire, H. Longefait etL. Hartung: Reconstruction plastique trachéobronchique a propos de 19 cas. J. franç. Méd. Chir. thor.9, 121 (1955).
Moynihan, N. H.: Pressure perforation and rupture of the esophagus. Lancet1954 II, 728.
Muller jr., W. H., F. X. Byron andH. W. Power: Delayed traumatic rupture of the esophagus. J. thorac. Surg.25, 371 (1953).
Müller-Hess u.Panning: Zit. nachH. Peter, Dtsch. Z. Chir.250, 295 (1938).
Murdoch, J. R.: Case of rupture of esophagus by indirect violence. Lancet1928 II, 1292.
Nicod, J. L., etE. Urech: Rupture guérie d'une bronche principale. Ann. anat. path. (Paris)13, 485 (1936).
Nissen, R.: Die Exstirpation eines ganzen Lungenflügels. Zbl. Chir.58, 3003–3006 (1931).
—: Die operative Indikation bei Verletzungen von Lungen und Bronchen. Langenbecks Arch. klin. Chir.173, 464–474 (1932).
Operationen am Ösophagus. Stuttgart 1954.
Nordmann, M.: Zur Praxis und Theorie der Commotio cordis. Z. Kreisl.-Forsch.34, 361–380 (1942).
Norlin, A. T.: Traumatic rupture of main bronchi. Acta radiol. (Stockh.)43, 305–309 (1955).
Nowak, S. J. G., andP. N. Barton: Chylothorax: report of case arrested by phrenicotomy. J. thorac. Surg.10, 628–634 (1941).
Oeken: Ein Fall von Zerreißung des Ductus thoracicus infolge Brustquetschung. Münch. med. Wschr.55, 1182–1183 (1908).
Olsen, A. M., andG. T. Wilson: Chylothorax. J. thorac. Surg.13, 53–62 (1944).
Oppenheim, F.: Gibt es eine Spontanruptur der gesunden Aorta und wie kommt sie zustande? Münch. med. Wschr.65, 1234 (1918).
Overstreet, J. W., andA. Ochsner: Traumatic rupture of the esophagus. J. thorac. Surg.30, 164 (1955).
Paulin, C., andI. L. Rubin: Complete heart block with perforated interventricular septum following contusion of chest. Amer. Heart J.52, 940–943 (1956).
Paulson, D. L.: J. thorac. Surg.22, 582 (1951). Diskussion zuP. W. Gebauer, J. thorac. Surg.22, 568 (1951).
— Traumatic bronchial rupture with plastic repair. J. thorac. Surg.22, 636 (1951).
Paulson, D. L., andR. R. Shaw: Bronchial anastomosis and bronchoplastic procedures in the interest of preservation of lung tissue. J. thorac. Surg.29, 238 (1955).
Peet, M. M., andK. N. Campbell: Zit. nach.H. R. Meade jr.,J. R. Head andC. W. Moen, J. thorac. Surg.19, 709 (1950).
Peirce II, E. C., C. H. Dabbs andF. L. Rawson: Isolated rupture of the ventricular septum due to nonpenetrating trauma. Arch. Surg. (Chicago)77, 87 (1958).
Penton, R. S., andO. C. Brantigan: The use of a viable pedicle graft for repairing an extensive tracheobronchial defect. Ann. Surg.135, 709 (1952).
Perrotin, J., etC. Frileux: Perloration traumatique de l'oesophage inférieur. Thoracotomie d'urgence. Suture Guérison. Mém. Acad. Chir.75, 237–242 (1949). Ref. Zentr.-Org. ges. Chir.115, 376 (1950).
Perthes, G.: Schußverletzung der Arteria pulmonalis und Aorta. Bruns' Beitr. klin. Chir.19, 414–428 (1897).
Peter, H.: Über traumatische Herzbeutelruptur. Dtsch. Z. Chir.250, 295–309 (1938).
Petrén, G. Ein Fall von traumatischer Oesophagusruptur, nebst Bemerkungen über die Entstehung der Oesophagusrupturen. Bruns' Beitr. klin. Chir.61, 265 (1909).
Pilz, C.: Zur Ligatur der Arteria carotis communis. Langenbecks Arch. klin. Chir.9, 257 (1868).
Pollock, B. E., R. A. Markelz andH. E. Shuey: Isolated traumatic rupture of interventricular septum due to blunt force. Amer. Heart J.43, 273–285 (1952).
Poma, A.: Cintributo allo studio delle lesioni miocardiche da traumi non penetranti del torace. Folia cardiol. (Milano)8, 257–279 (1949). Ref. Zentr.-Org. ges. Chir.119, 47 (1951).
Pribram, B. O.: Schußverletzung der rechten oberen Lungenvene, Operation, Heilung. Dtsch. Z. Chir.153, 70–74 (1920).
Priest, R. E.: Unusual conditions simulating pulmonary atelectasis. Ann. Otol. (St. Louis)59, 889 (1950).
Raimondi, C.: Rottura dell'esofago da trauma all'epigastrio. Ref. Zbl. Chir.15, 557 (1888).
Randerath, E.: Frühveränderungen des Herzens nach Commotio. Zbl. allg. Path. path. Anat.68, 163 (1937).
Rauber-Kobsch: Lehrbuch und Atlas der Anatomie des Menschen, 17. Aufl., Bd. II. Leipzig 1948.
Ravitch, M. M., andA. Blalock: Aspiration of blood from pericardium in treatment of acute cardiac tamponade after injury. Arch. Surg. (Chicago)58, 463 (1949).
Razemon, P.: Rupture de la bronche souche gauche datant de quinze mois. Résection anastomose suivie de récupération fonctionelle du poumon. Mém. Acad. Chir.82, 724 (1956). Ref. Zentr.-Org. ges. Chir.135, 168 (1947).
Rehn, L.: Die Chirurgie des Herzens und des Herzbeutels. Berl. klin. Wschr.50, 241–246 (1913).
Reid: Zit. nachE. Warburg, Subacute and chronic pricardial and myocardial lesions due to non-penetrating traumatic injuries. Copenhagen u. London 1938.
Resano, J. H.: Traitement chirurgical des perforations de l'oesophage. Rev. Chir. (Paris)68, 1–11 (1949). Ref. Zentr.-Org. ges. Chir.117, 57 (1951).
Revenstorf: Über traumatische Rupturen des Hernzes mit besonderer Berücksichtigung des Mechanismus ihrer Entstehung. Mitt. Grenzgeb. Med. Chir.11, 603–624 (1903).
:Über traumatische Aortenwandrupturen, mit besonderer Berücksichtigung des Mechanismus ihrer Entstehung. Mitt. Grenzgeb. Med. Chir.14, 425–450 (1905).
Rice, G. W., andK. P. Wittstruck: Acute hypertension and delayed traumatic rupture of the aorta. J. Amer. med. Ass.147, 915 (1951).
Richards, V., andR. B. Cohn: Rupture of the thoracic trachea and major bronchi following closed injury to the chest. Amer. J. Surg.90, 253 (1955).
Rindfleisch, E.: Zur Entstehung und Heilung des Aneurysma dissecans aortae. Virchows Arch. path. Anat.131, 374 (1893).
Rodda, R.: Case surviving 6 months after traumatic rupture of aorta. J. clin. Path.6, 145–148 (1953). Ref. Zentr.-Org. ges. Chir.132, 94 (1954).
Rosenauer, F.: Ductus thoracicus — Vena jugularis interna — Seit-zu-Seit-Anastomose. Chirurg24, 476–477 (1953).
Royster, H. P., andL. H. Bosher jr.: Aspiration treatment of cardiac tamponade. Arch. Surg. (Chicago)77, 117 (1958).
Rumel, W. R.: J. thorac. Surg.19, 721 (1950). Diskussion zuR. H. Meade jr.,J. R. Head andC. W. Moen, J. thorac. Surg.19, 709 (1950).
Sale, T. A.: Fracture of the bronchus. Brit. J. Surg.41, 625 (1953/54).
Samson, P. C.: Battle wounds and injuries of the heart and pericardium. Experiences in forward hospitals. Ann. Surg.127, 1127 (1948).
:Postemetic rupture of the esophagus. Surg. Gynec. Obstet.93, 221 (1951).
: Amer. J. Surg.90, 259 (1955). Diskussion zuV. Richards andR. B. Cohn, Amer. J. Surg.90, 253 (1955).
: J. thorac. Surg.32, 331 (1956). Diskussion zuD. E. Mahaffey, O. Creech jr.,H. G. Boren andM. E. De Bakey, J. thorac. Surg.32, 312 (1956).
Sanger, P. W.: Evacuation hospital experiences with war wounds and injuries of the chest. Ann. Surg.122, 147 (1945).
Saphir, O.: Rupture of heart by indirect trauma in 4-year-old boy. Amer. J. med. Sci.173, 353–357 (1927). Zit. nachE. F. Bright andC. S. Beck, Amer. Heart J.10, 293 (1935).
Sauerbruch, F.: Die Chirurgie der Brustorgane. Berlin 1925.
Saxer: Riß des Herzbeutels. Münch. med. Wschr.48, 365 (1901).
Scannel, J. G.: J. thorac. Surg.19, 720 (1950). Diskussion zuR. H. Meade jr.,J. R. Head andC. W. Moen, J. thorac. Surg.19, 709 (1950).
: Rupture of the bronchus following closed injury to the chest. Ann. Surg.133, 127 (1951).
: Emergencies of the lungs and esophagus. J. Amer. med. Ass.154, 903 (1954).
Schaefer, R.: Beiträge zur Kenntnis des Chylothorax. Dtsch. Arch. klin. Med.157, 69–75 (1927).
Schilling: Ein Fall von Oesophagusschuß. Münch. med. Wschr.92, 1100 (1915).
Schinz, H. R., W. E. Baensch, E. Friedl u.E. Uehlinger: Lehrbuch der Röntgendiagnostik, Bd. III, Teil II. Stuttgart 1952.
Schlomka, G.: Commotio cordis. Klin. Wschr.12, 1677–1683 (1933).
: Commotio cordis und ihre Folgen. (Die Einwirkung stumpfer Brustwandtraumen auf das Herz.) Ergebn. inn. Med. Kinderheilk.47, 1–91 (1934).
Schmidt, M. B.: Über traumatische Herzklappen- und Aortenzerreißung. Münch. med. Wschr.49, 1565–1566 (1902).
Schönberg, S.: Bronchialrupturen bei Thoraxkompression. Berl. klin. Wschr.49, 2218 (1912).
Schorre, E.: Über Herzrupturen nach Brusttraumen. Z. Kreisl.-Forsch.27, 577 (1935). Zit. nachE. Warburg.
Schröder, G.: Traumatische Bronchusruptur. Fortschr. Röntgenstr.81, 680 (1954).
Schum, H.: Verletzungen der Aorta durch stumpfe Gewalt. Bruns' Beitr. klin. Chir.113, 411 (1918).
Seiffert, A.: Oesophagoskopie und endoskopische Oesophagusbehandlung. Arch. Ohr.-, Nas.-u. Kehlk.-Heilk.163, 140–171 (1953).
Sencert: Zit. nachV. v. Hacker u.G. Lotheissen, Chirurgie der Speiseröhre. Stuttgart 1926.
Seybold, W. D., M. A. Johnson III andW. V. Leary: Perforation of the esophagus. An analysis of 50 cases and an account of experimental studies. Surg. Clin. N. Amer.30, 1155 (1950).
Shackelford, R. T., andA. M. Fisher: Traumatic chylothorax. Sth. med. J. (Bgham, Ala.)31, 766–775 (1938).
Sheehy, J. L., andA. R. Hopeman: Rupture of bronchus. Laryngoscope (St. Louis)65, 973–981 (1955).
Shumacker jr.,H. B.: Operative exposure of the blood vessels in superior anterior mediastinum. Ann. Surg.127, 464–475 (1948).
Simpson, R. J.: Mediastinal foreign bodies; their treatment. An analysis of 32 cases. Ann. Surg.138, 51 (1953).
Skinner, H. L., andK. F. Farr: Decortication of heart; report of case. J. Amer. med. Ass.152, 234–235 (1953).
Slesser, B. V.: Rupture of the oesophagus. Thorax6, 389 (1951). Ref. Zentr.-Org. ges. Chir.127, 93 (1953).
Smith, D. D., andE. M. Woliver: Traumatic chylothorax. Arch. Surg. (Chicago)43, 627–632 (1941).
Snyder, H. E.: The management of intrathoracic and thoracoabdomial wounds in the combat zone. Ann. Surg.122, 333 (1945).
Sommer Jr.,G. N. J., andC. E. O'Brien: War wounds of the esophagus. J. thorac. Surg.17, 393 (1948).
Spühler, O.: Zur Frage der Commotio cordis. Schweiz. med. Wschr.67, 571 (1937).
Staemmler, M.: Die Bedeutung des Traumas für die Entstehung und Verschlimmerung von Herzkrankheiten und deren Begutachtung. Münch. med. Wschr.94, 1793–1800, 1863–1869 (1952).
Stark, H.: Die Krankheiten der Speiseröhre. Darmstadt 1952.
Steinitz, E.: Traumatische Zerreißung der Aortenklappe, zugleich ein Beitrag zur Anpassungsfähigkeit des Herzmuskels. Dtsch. Arch. klin. Med.99, 139–147 (1910).
Stern, R.: Über traumatische Entstehung innerer Krankheiten, 3. Aufl. Jena 1930.
Strahberger, E.: Die Ligatur der Vena cava superior. Wien. klin. Wschr.62, 462–466 (1950).
Strassmann, G.: Spontane oder traumatische Aortenruptur. Mschr. Unfallheilk.36, 509 (1929).
: Traumatic rupture of the aorta. Amer. Heart J.33, 508 (1947).
Strong, G. F., R. Wilson andH. E. Taylor: Rupture of esophagus. Canad. med. Ass. J.65, 455–462 (1951). Ref. Zentr.-Org. ges. Chir.126, 210 (1952/53).
Taffel, M.: The repair of tracheal and bronchial defects with free fascia grafts. Surgery8, 56 (1940).
Tannenbaum, I., andJ. A. Ferguson: Rapid deceleration and rupture of the aorta. Arch. Path. (Chicago)45, 503 (1948).
Tannenberg, J., andM. Pinner: Atelectasis and bronchiectasis; experimental study concerning their relationship. J. thorac. Surg.11, 571–616 (1942).
Tegeler: Schußverletzung der Aorta mit eingeheilter Kugel in der Herzklappe. Münch. med. Wschr.56, 1740–1741 (1909).
Thalheim, E.: Zit. nach.V. v. Hacker u.G. Lotheissen, Chirurgie der Speiseröhre. Stuttgart 1926.
Thöle: Zwei operierte Fälle von Leberruptur. Zugleich ein Beitrag zur Ätiologie der Ösophagusruptur. Dtsch. Z. Chir.80, 1–18 (1905).
Thoman, N.: Ligatur der Arteria subclavia dextra unterhalb des Schlüsselbeines nach Stichverletzung: Heilung. Wien. med. Wschr.48, 7 (1898).
Thompson, J. V., andE. R. Eaton: Intrathoracic rupture of the trachea and major bronchi due to crushing injury. J. thorac. Surg.29, 260 (1955).
Tiegel, M.: Die quere Zerreißung des Bronchus, nebst experimentellen Versuchen über zirkuläre Bronchusnaht. Bruns' Beitr. klin. Chir.71, 528–569 (1911).
Touhy, E. L., andG. Berdez: Two instances of perforation of the heart following non-penetrating chest-injury. Minn.9, 144 (1926). Zit. nach.E. Warburg, Subacute and chronic pericardial and myocardial lesions due to non-penetrating traumatic injuries. Copenhagen u. London 1938.
Touroff, A. S. W.: J. thorac. Surg.19, 723 (1950). Diskussion zuR. H. Meade jr.J. R. Head andC. W. Moen, J. thorac. Surg.19, 709 (1950).
Trüb, C. L. P.: Aortenwanderkrankung (Medianecrosis aortae idiopathica), Aortenzerreißung und Arbeitsunfall. Mschr. Unfallheilk.54, 321 (1951).
Turner, G. G.: On foreign bodies in the bladder resulting from gunshot wounds. Lancet1916 I, 958–959.
Tyson, M. D., andJ. S. Lyle: Traumatic obstruction of main bronchus: report of case. New Engl. J. Med.228, 192–195 (1942).
Ungerecht, K.: Die Narbenstenosen der Speiseröhre. (Ihre Entstehung, Verhütung und Behandlung.). Arch. Ohr.-, Nas.- u. Kehlk.-Heilk.163, 172–204 (1953).
Urbach, J.: Die Verletzungen des Herzens durch stumpfe Gewalt. Beitr. gerichtl. Med.4, 104 (1922).
Valle, A. R.: Management of war wounds of the chest. J. thorac. Surg.24, 457 (1952).
: An analysis of 2811 chest casualties of the Korean conflict. Dis. Chest.26, 623 (1954).
: War injuries of heart and mediastinum. Arch. Surg. (Chicago)70, 398 (1955).
Vandewer, H. W., F. H. Ellis andA. B. Hayles: Suppurative medastinitis secondary to traumatic perforation of the esophagus. Proc. Myao Clin.30, 288 (1955).
Vierheilig, J.: Die subkutane Bronchuszerreißung. Bruns' Beitr. klin. Chir.93, 201–221 (1914).
Villinger, R.: Verletzungen des Ductus thoracicus bei Eingriffen am Sympathicus. Chirurg24, 224–226 (1953).
Vogel, R.: Über Fremdkörper in der Speiseröhre. Langenbecks Arch. klin. Chir.115, 910–966 (1921).
Warburg, E.: Subacute and chronic pericardial and myocardial lesions due to non-penetrating traumatic injuries. Copenhagen u. London 1938.
Warschauer, O.: Ein Beitrag zur Chirurgie des Ductus thoracicus. Dtsch. Z. Chir.119, 422 (1912).
Weisel, W., andR. J. Jake: Anastomosis of right bronchus to trachea forty-six days following complete bronchial rupture from external injury. Ann. Surg.137, 220 (1953).
Weisel, W., andF. Raine: Surgical treatment of traumatic esophageal perforation. Surg. Gynec. Obstet.94, 337 (1952).
Whitcomb, B. B., andW. B. Scoville: Postoperative chylothorax; sudden death following infusion of aspirated chyle. Arch. Surg. (Chicago)45, 747–753 (1942).
Wolf, E.: Die Häufigkeit der Extremitätennekrose nach Unterbindung großer Gefäßstämme. Bruns' Beitr. klin. Chir.58, 762 (1908).
Zehbe u.Stammler: Ein Beitrag zur Diagnose und Therapie der Steckschüsse im Mittelfellraum und der traumatischen Aortenaneurysmen. Bruns' Beitr. klin. Chir.109, 732–740 (1918).
Zesas, D. G.: Die nicht operativ entstandenen Verletzungen des Ductus thoracicus. Dtsch. Z. Chir.115, 49 (1912).
Zimmermann, W.: Über die Gehirnerweichung nach Unterbindung der Carotis communis. Bruns' Beitr. klin. Chir.8, 364 (1892).
Author information
Authors and Affiliations
Additional information
Mit 6 Textabbildungen in 10 Einzeldarstellungen
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Weber, W. Die Verletzungen des Mediastinums. Arch. f. klin. Chir 293, 167–224 (1959). https://doi.org/10.1007/BF01440459
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01440459