Skip to main content

Advertisement

Log in

Analyse von 87 Oesophagusatresien

Clinical evaluation of 87 cases of oesophageal atresia

  • Published:
Langenbecks Archiv für klinische Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

It is reported on the 87 children with a congenital atresia of the oesophagus who came for treatment between 1952 to 1966. An operation was performed in 78 children. The average lethality amounts to 50%. It shows a decrease from year to year and was 27,3% in the last years.

According toWaterston the children can be divided in three groups with the three following factors as the important aspects of the different groups: Maturity, pneumonia and additional malformations. The group A is composed of mature children without a pneumonia or other malformations, group B children with a birthweight up to 2500 g with an average pneumonia and slight malformations, and group C children with a birthweight under 1800 g, with serious pneumonia and severe malformations. The lethality in group A is 0 to 6% and in group C between 80 to 95%. Our figures correspond to those given in the literature. The above mentioned factors which influence the results are discussed and references to improvement are also mentioned e.g. the staged-procedure by the American paediatric surgeons.

Zusammenfassung

Es wird über 87 Kinder mit einer kongenitalen Oesophagusatresie berichtet, die in den Jahren 1952 bis 1966 zur stationären Aufnahme kamen. 78 Kinder wurden operiert. Die durchschnittliche Letalität beträgt 50%. Eine Jahreseinteilung läßt erkennen, daß die Sterblichkeit kontinuierlich abfällt. In den letzten Jahren betrug sie 27,3%.

Unter Berücksichtigung dreier wesentlicher Faktoren—Reifezustand, Pneumonie und zusätzliche Mißbildungen—wird nach dem VorschlagWaterstons eine Gruppeneinteilung getroffen, wonach ausgetragene Kinder ohne Pneumonie und ohne zusätzliche Mißbildungen in Gruppe A, Kinder mit einem Geburtsgewicht bis 2500 g, mit mittelschwerer Pneumonie und leichten Mißbildungen in Gruppe B und Kinder unter 1800 g mit schwerer Pneumonie und schweren Begleitmißbildungen in Gruppe C kommen. Es ergibt sich, daß die Sterblichkeit in Gruppe A bei 0 bis 6% liegt, in Gruppe C zwischen 80 und 95%. Die eigenen Zahlenangaben stimmen mit denen der Literatur weitgehend überein. Die genannten Faktoren, die die Ergebnisse wesentlich beeinflussen, werden der Reihe nach besprochen und Ansätze zur Verbesserung angedeutet, wie z. B. das mehrzeitige Operationsverfahren amerikanischer Kinderchirurgen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Audet-Lapointe, P.: L'atrésie de l'oesophage: Diagnostic et soins pré-opératoires, revue des publications récentes. Un méd. Can.93, 296 (1964).

    Google Scholar 

  • Beaujeu de, M. J.: La chirurgie des atrésies oesophagiennes. Lyon chir.60, 312 (1964).

    PubMed  Google Scholar 

  • Bechtold, R., u.H. Hamelmann: Über die chirurgische Behandlung der kongenitalen oesophagusatresie. Schweiz. med. Wschr.86, 1386 (1956).

    PubMed  Google Scholar 

  • Bettex, M., u.H. Stilhart: Der heutige Stand der Chirurgie der Oesophagusatresie. Schweiz. med. Wschr.90, 671 (1960).

    PubMed  Google Scholar 

  • Bigger, I. A.: The treatment of congenital atresia of the esophagus with tracheoesophageal fistula. Ann. Surg.129, 572 (1949).

    Google Scholar 

  • Boureau, M., etG. Anglade: Diagnostic et prognostic de l'atrésie congénitale de l'oesophage. Rev. Prat. (Paris)12, 3291 (1962).

    Google Scholar 

  • Buchs, S.: Über die Mißbildungen des Herzens und der Gefäße bei den Stenosen und Atresien des Verdauungstraktes. Ann. paediat. (Basel)203, 256 (1964).

    Google Scholar 

  • Cieters, P., etR. de Rom: Contribution au diagnostic précoce de l'atrésie oesophagienne. Brux.-méd.35, 1978 (1955).

    Google Scholar 

  • Clatworthy, W. H.: Esophageal atresia, importance of early diagnosis and adequate treatment, illustrated by a series of patients. Pediatrics16, 122 (1955).

    PubMed  Google Scholar 

  • Connar, R. G., andW. C. Sealey: Gastrostomy and its complications. Ann. Surg.143, 245 (1956)

    PubMed  Google Scholar 

  • Czaika, F.: Komplikationen bei der Nachbehandlung von Säuglingen mit operierter Oesophagusatresie. Vortr. 78. Tag. dtsch. Gesell. Chirurgie, München 1961. Langenbecks Arch. klin. Chir.298, 578 (1961).

    Google Scholar 

  • Czermak, H., u.H. Hansluwka: Eine Analyse der Säuglingssterblichkeit in Österreich nach Todesursachen. Münch. med. Wschr.104, 1441 (1962).

    Google Scholar 

  • Ehrhardt, K.: Der trinkende Fetus (eine röntgenologische Studie). Münch. med. Wschr.84, 1699 (1937).

    Google Scholar 

  • Fèvre, M., etB. Duhamel: Atresia de l'oesophage. Arch. frane. Pédiat8, 615 (1957).

    Google Scholar 

  • Forshall, I.: Esophageal atresia and tracheo-esophageal fistula. Brit. J. clin. Pract.11, 842 (1957).

    PubMed  Google Scholar 

  • : Prognosis for children undergoing operation during the first few weeks of life. Proc. roy. Soc. Med.53, 954 (1960).

    Google Scholar 

  • Gertz, T. C. C.: Atresia of the oesophagus. Acta paediat. (Uppsala)37, 391 (1949).

    Google Scholar 

  • : Operative treatment of atresia of the oesophagus. Dan. med. Bull.5, 18 (1958).

    PubMed  Google Scholar 

  • andC. C. Winkel-Smith: Operative treatment of the atresia of the esophagus, results and complications. Dan. med. Bull.5, 18 (1958).

    PubMed  Google Scholar 

  • Goerttler, K.: Normale und pathologische Entwicklung des menschlichen Herzens. Stuttgart: Thieme 1958.

    Google Scholar 

  • Gough, M. H.: Temperature changes during neonatal surgery. Surgeons, Liverpool 1959 (Vortr. Brit. Ass. Paediat.).

  • Grob, M.: Congenitale Oesophagusatresie. Lehrbuch der Kinderchirurgie. Stuttgart: Thieme 1957.

    Google Scholar 

  • Gross, R. E.: The surgery of infancy and childhood. Philadelphia-London: W. B. Saunders Comp. 1953.

    Google Scholar 

  • Gryboski, J. D.: The swallowing mechanism of the neonate. I. Esophageal and gastric motility. Pediatrics35, 445 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  • ,W. R. Thayer, andH. M. Spiro: Esophageal motility in infants and children. Pediatrics31, 382 (1963).

    PubMed  Google Scholar 

  • Haight, C.: The management of congenital esophageal atresia and trachoesophageal fistula. Surg. Clin. N. Amer.41, 1281 (1961).

    PubMed  Google Scholar 

  • Hays, D. M.: An analysis of the mortality in esophageal atresia. Amer. J. Dis. Child.103, 765 (1962).

    PubMed  Google Scholar 

  • , andW. H. Snyder: Results of conventional operative procedures for esophageal atresia in premature infants. Amer. J. Surg.106, 19 (1963).

    PubMed  Google Scholar 

  • ,M. M. Woolley, andW. H. Snyder: Changing techniques in the management of esophageal atresia. Arch. Surg.92, 611 (1966).

    PubMed  Google Scholar 

  • Hecker, W. Ch.: Problematik und Klinik der kongenitalen Atrasien des Digestionstraktes. Ergebn. Chir. Orthop.44, 248 (1962).

    Google Scholar 

  • ,R. Daum undE. Rüter: Bedeutsame prognostische Faktoren in der Behandlung der Oesophagusmißbildungen. Mschr. Kinderheilk.114, 225 (1966).

    PubMed  Google Scholar 

  • Holder, T. M., D. T. Cloud, J. E. Lewis, andG. P. Pilling: Esophageal Atresia and tracheo-esophageal fistula. Pediatrics34, 542 (1964).

    PubMed  Google Scholar 

  • ,V. G. McDonald Jr., andM. M. Woolley: The premature or critically ill infant with esophageal atresia: increased success with staged approach. J. thorac. cardiovasc. Surg.44, 344 (1962).

    PubMed  Google Scholar 

  • Hope, J. W., andJ. F. Gibbons: Dnodenal obstruction due to annular pancreas with a differential diagnosis of other congenital lesions producing duodenal obstruction. Radiology63, 473 (1954).

    PubMed  Google Scholar 

  • Howard, R., andN. A. Myers: Esophageal atresia: a technique for elongating the upper pouch. Surgery27, 126 (1950).

    PubMed  Google Scholar 

  • Humphreys, G. H.: The surgical treatment of congenital atresia of the esophagus. J. thorac. Surg.15, 801 (1944).

    Google Scholar 

  • Johnston, P. W.: Elongation of the upper segment in esophageal atresia, report of a case. Surgery58, 741 (1965).

    Google Scholar 

  • Kafka, V., B. Hucin, J. Kontecky undE. Kolihová: Oesophagusatresie: Bemerkungen zur Diagnostik und prä- und postoperativen Behandlung. Z. Kinderchir.3, 460 (1966).

    Google Scholar 

  • Kiesewetter, W. B., andC. E. Koop: Annular pancreas in infancy (recent advances in surgery). Surgery36, 146 (1954).

    PubMed  Google Scholar 

  • Köllermann, M. W., u.F. Gall: Ein Beitrag zur Behandlung der Oesophagusatresie. Z. Kinderchir.3, 472 (1966).

    Google Scholar 

  • Kolb, E.: Kombination von Oesophagusatresie, Duodenalstenose, Anusatresie mit multicystischer Niere. Bericht über einen erfolgreich operierten Fall. Helv. paediat. Acta18, 240 (1963).

    PubMed  Google Scholar 

  • Korad, R. M., u.F. Rotthoff: Kritische Gedanken zum Problem der Oesophagusatresie, Überblick über 120 Beobachtungen. Zbl. Chir.83, 1902 (1958).

    PubMed  Google Scholar 

  • Koop, C. E., andJ. P. Hamilton: Atresia of the esophagus. Increased survival with staged procedures in poor-risk infant. Ann. Surg.162, 389 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  • Ladd, W. E.: The surgical treatment of esophageal atresia and tracheo-esophageal fistulas. New Engl. J. Med.230, 625 (1944).

    Google Scholar 

  • Leven, N. L.: Congenital atresia of the esophagus with tracheo-esophageal fistula: report of sucessful extrapleural ligation of fistulous communication and cervical esophagostomy. J. thorac. Surg.10, 648 (1941).

    Google Scholar 

  • Lloyd, J. R., andH. W. Clatworthy Jr.: Hydramnions as an aid to the early diagnosis of congenital obstruction of the alimental tract: A study of the maternal and fetal factors. Pediatrics21, 903 (1958).

    PubMed  Google Scholar 

  • Longmire, W. P., Jr.: Congenital atresia and tracheo-esophageal fistula. Arch. Surg.55, 330 (1947).

    Google Scholar 

  • Mellins, R. B., andS. Blumenthal: Cardiovascular anomalies and esophageal atresia. Amer. J. Dis. Childh.107, 160 (1964).

    Google Scholar 

  • Morris, L. E.: Experiences with dilatation of the esophagus following surgery for esophageal atresia. Ann. Otol. (St. Louis)68, 580 (1959).

    Google Scholar 

  • Noordijk, J. A., andD. Vervat: Postoperative treatment of esophageal atresia. International Congress of Paediatrics, Lissabon 1962, Summeries of communications 233.

  • Pellerin, D., J. Bienayme, J. Aicardis, etE. Dolsa: Traltement de l'atrésie de l'oesophage et résultats. Etude de 140 cas. Arch. franç. Pédiat.20, 821 (1963).

    Google Scholar 

  • Prèvot, J., etM. Renard: Malformations digestives graves associées à l'atrésie de l'oesophage. Ann. Chir. Infant7, 5 (1966).

    PubMed  Google Scholar 

  • , etM. Renard: Un cas d'atrésie de l'oesophage compliqué de sténose duodénale par pancréas annulaire-Guérison. Ann. Chir. infant4, 161 (1963).

    Google Scholar 

  • Rehbein, F.: Stellungnahme zu der Arbeit vonKöllermann, W. M., u.F. Gall: Ein Beitrag zur Behandlung der Oesophagusatresie.

  • Rehbein, F.: Über die Dilatation des proximalen Speiseröhrensegmentes. Pers. Mitteilung.

  • : Oesophagusatresie mit oberer und unterer Oesophago-Trachealfistel. Thoraxchirurgie12, 1 (1964).

    Google Scholar 

  • , u.G. Fritze: Ergebnisse der Chirurgie der Oesophagusatresie. Mschr. Kinderheilk.108, 123 (1960).

    PubMed  Google Scholar 

  • , u.S. Hofmann: Oesophagusatresie mit Duodenalverschluß und Analatresie, zugleich ein Beitrag zur primären Colonersatzplastik. Z. Kinderchir.1, 57 (1964).

    Google Scholar 

  • Replogle, R. L.: Esophageal atresia: plastic sump catheter for drainage of the proximal pouch. Surgery54, 296 (1963).

    PubMed  Google Scholar 

  • Rhaney, K., andA. R. MacGregor: Pneumonia in newborn resulting from inhalation of gastric contents. Arch. Dis. Child.23, 254 (1948).

    Google Scholar 

  • Richards, M. R., K. K. Merritt, M. D. Samuels, andA. G. Langman: Congenital malformations of the cardiovascular system in a series of 6053 infants. Pediatrics15, 12 (1955).

    PubMed  Google Scholar 

  • Richardson, W. R., I. H. Browin, andG. R. Williams: Congenital atresia of the esophagus. Amer. J. Surg.29, 166 (1963).

    Google Scholar 

  • Rickham, P. P.: Surgery of the newborn infants. Brit. J. clin. Pract.11, 816 (1954).

    Google Scholar 

  • Rosa, P.: Circulation du liquide amnotique humain. Gynéc. et Obstét.50, 463 (1954).

    Google Scholar 

  • Rosenquist, G. C.: Congenital atresia of the esophagus and tracheo-esophageal fistula. Calif. Med.99, 308 (1963).

    PubMed  Google Scholar 

  • Rossier, A.: L'excès de liquide amnotique signe prénatal d'atrésie oesophagienne. Arch. franç. Pédiat.12, 190 (1955).

    Google Scholar 

  • Rutten, A. P. M.: Oesophageal atresia. A critical study of the literature and report on 16 cases. Amsterdam: H. J. Koersen en Zonen 1962.

    Google Scholar 

  • Schwartz, S. I., andW. A. Dale: Unusual tracheo-esophageal fistulas with membranous obstruction of the esophagus and postoperative pyloric stenosis. Ann. Surg.142, 1002 (1955).

    PubMed  Google Scholar 

  • Scott, J. S., andJ. K. Wilson: Hydramnions as an early sign of esophageal atresia. Lancet1957 II, 569.

  • Snoo, K. de: Das trinkende Kind im Uterus. Mschr. Geburtsh. Gynäk.105, 88 (1937).

    Google Scholar 

  • Spohn, K.: Die kongenitale Oesophagusatresie. Indikation, Methodik und Leistungsfähigkeit der primären Radikaloperation. Langenbecks Arch. klin. Chir.288, 526 (1958).

    Google Scholar 

  • Stephen, C. R., andH. M. Slater: Basis prineiples of paediatrics anaesthesia. Canad. med. Ass. J.60, 566 (1949).

    Google Scholar 

  • Stephens, C. A., W. T. Mustard, andJ. S. Simpson: Congenital atresia of the esophagus with tracheo-esophageal fistula. Surg. Clin. N. Amer.36, 1465 (1965).

    Google Scholar 

  • Stolowsky, H. J.: Kongenitale Oesophagusatresie und Oesophagotrachealfistel beim Neugeborenen. Z. Geburtsh. Gynäk.151, 21 (1958).

    Google Scholar 

  • Strowczynski, H., I. T. Beck, R. D. McKenna, andG. H. Nickerson: The behavior of the lower esophageal sphineter in infants and its relationship to gastroesophageal regurgitation. J. Pediat.64, 17 (1964).

    PubMed  Google Scholar 

  • Sulamaa, M., L. Grippenberg, andE. K. Akvenainen: Prognosis and treatment of congenital atresia of the esophagus. Acta chir. scand.102, 141 (1951).

    PubMed  Google Scholar 

  • Swenson, O., andH. W. Clatworthy: Partial esophagectomy with end-to-end anstomosis in the posterior mediastinum. Surgery25, 839 (1949).

    Google Scholar 

  • Talbert, J. L., andJ. A. Haller: Temporary tube pharyngostomy in the staged repair of congenital tracheo-esophageal fistula. Surgery58, 737 (1965).

    Google Scholar 

  • Waterston, D. J., R. E. Bonham-Carter, andE. Aberdeen: Oesophageal atresia: Tracheo-esophageal fistula. A study of survival in 218 infants. Lancet1962 I, 819.

  • Wayson, E. E., W. Garnjobst, J. Chandler, andC. G. Peterson: Esophageal atresia with tracheo-esophageal fistula. Amer. J. Surg.110, 162 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  • Würtenberger, H.: Diagnostische Aufgaben und therapeutische Möglichkeiten bei Fehlbildungen der Speiseröhre. Therapiewoche14, 609 (1964).

    Google Scholar 

  • Young, D. G.: Dilatation of the upper pouch in esophageal atresia. British Association of Paediatric Surgeons 13th Annual international Congress, London 1966.

  • Zenker, R.: Zur Erkennung und Behandlung der angeborenen Oesophagusatresie. Geburtsh. und Frauenheilk.14, 1 (1954).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Daum, R., Hecker, W.C. & Rüter, E. Analyse von 87 Oesophagusatresien. Arch. f. klin. Chir 323, 292–307 (1969). https://doi.org/10.1007/BF01440060

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01440060

Navigation