Skip to main content

Advertisement

Log in

Zur Frage der längeren Überlebenszeit bei Glioblastomen

  • Published:
Acta Neurochirurgica Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

31 Hirngeschwülste, die bei der routinemäßigen Untersuchung des Operationsmaterials zunächst als Glioblastome aufgefaßt worden waren und deren postoperative Überlebenszeit zwischen 14 Monate und 11 Jahre lag, wurden einer ausgedehnten histologischen Überprüfung unterzogen. Nur 7 Fälle waren wirklich als Glioblastome zu klassifizieren und nur bei 2 von ihnen überschritt die postoperative Überlebenszeit 2 Jahre.

Bei den übrigen 24 Fällen handelte es sich um eine Gruppe von 14 „malignen“ oder regressiv veränderten Gliomen (Astrozytome, Oligodendrogliome) und eine zweite Gruppe von 10 primären Hirnsarkomen.

Es wird die Vermutung geäußert, daß viele der „umschriebenen“ Glioblastome resp. der Glioblastome mit langer Überlebenszeit der Literatur, keine Glioblastome sind, sondern zu den zwei letztgenannten Gruppen gehören.

Summary

The operation specimens of thirty one patients which had been initially classified on routine study as Glioblastomas were submitted to an extensive histological review because the patients' postoperative survival lay between fourteen months and eleven years. Only seven cases should really have been classified as Glioblastoma and only in two of them did the postoperative survival exceed two years.

The other twentyfour cases were divided into one group of fourteen “malignant” or regressively altering gliomas (Astrocytoma or Oligodendroglioma) and another group of ten primary brain sarcomas.

The suggestion is made that many of the so-called circumscribed Glioblastomas, especially the Glioblastomas recorded in the literature with a long survival time, are not Glioblastomas at all but belong to one of the two above mentioned groups.

Résumé

Trente et une tumeurs cérébrales primitivement étiquettées glioblastomes ont été subdivisées en plusieurs groupes, car la survie post-opératoire varie de 14 mois à 11 ans.

Sept cas étaient de véritables glioblastomes, seuls deux cas parmi eux avaient une survie de plus de 2 ans.

Les 24 cas restants se composent de deux séries:

  • une série de 14 cas de gliomes dégénérés ou «malignisants» (astrocytome ou oligodendrocytomes).

  • et une série de 10 sarcomes primitifs du cerveau.

Selon les auteurs, beaucoup des glioblastomes „circonscripts“ et des cas opérés avec une longue survie, trouvés dans la littérature, ne sont pas de vrais glioblastomes et doivent être classés dans une des deux autres groupes.

Riassunto

31 tumori cerebrali, la cui sopravvivenza postoperatoria oscillava tra 14 mesi ed 11 anni, e che all'indagine istologica routinaria erano stati in un primo tempo diagnosticati quali glioblastomi, sono stati sottoposti ad un'ampia revisione istologica. Solo sette casi risultano classificabili effettivamente quali glioblastomi, e solo in due di questi la sopravvivenza postoperatoria oltrepassa i due anni.

Nei rimanenti 24 casi si tratta di un gruppo comprendente 14 gliomi (astrocitomi, oligondendrogliomi) «maligni» o sede di intensi fenomeni regressivi, ed un gruppo di 10 sarcomi primitivi dell'encefalo.

Gli AA. ritengono pertanto che molti dei cosidetti glioblastomi circoscritti e dei glioblastomi a lunga sopravvivenza delle letteratura, non siano tali, bensi tumori da inquadrare in uno dei due ultimi gruppi su elencati.

Resumen

Treinta y un tumores cerebrales que fueron primitivamente clasificados como glioblastomas se han subdividido en varios grupos, ya que la supervivencia operatoria oscila entre 14 meses 11 años.

  • Siete casos eran verdaderos glioblastomas, entre ellos solamente 2 alcanzaron una supervivencia de más de 2 años.

  • Los 24 casos restantes se dividen en dos series:

  • una série de 14 casos de gliomas degenerados o „malignizados“ (astrocitomas ú oligodendrogliomas)

  • y una serie de 10 sarcomas primitivos del cerebro.

Según los autores los glioblastomas operados con una larga supervivencia y especialmente los casos hallados en la literatura, no son verdaderos glioblastomas y deben ser clasificados nuevamente.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  • Bailey, P., andH. Cushing, A classification of the tumors of the glioma group on a histogenic basis with a correlated study of prognosis. J. B. Lippincott Company, Philadelphia 1926.

    Google Scholar 

  • Bettag, W., Über das Glioblastoma multiforme. Fortschr. Neurol.27 (1959), 623–631.

    Google Scholar 

  • Bettag, W., Lebenserwartung und soziales Schicksal der Glioblastomoperierten. Acta Neurochir.13 (1965), 319–320.

    Google Scholar 

  • Bigelow, N. H., andR. Campbell, Glioblastoma multiforme and long survival. An analysis of its significans. Excerpta med. Neurol. a. Psychiatry8 (1955), 789.

    Google Scholar 

  • Davidoff, L. M., andE. N. Feiring, Circumscribed glioblastoma multiforme. J. Neuropath. Clin. Neurol.1 (1951), 161–167.

    Google Scholar 

  • Davis, A. D., J. Martin, St. L. Goldstein, andA. Ashkenazy, A study of 211 patients with verified glioblastoma multiforme. J. of Neurosurg.6 (1949), 33–44.

    Google Scholar 

  • Escalona Zapata, J., yJ. Gomez Bueno, Glioblastomas nodulares. Rev. Cl. Española84 (1962), 316–321.

    Google Scholar 

  • Finkemeyer, H., W. Krämer, E. Pfingst undT. Tzonos, Malignität und Rezidiv bei den hirneigenen Tumoren. Zbl. Neurochir.25 (1965), 281–299.

    Google Scholar 

  • Gullotta, F., Zur in vitro-Diagnostik gliös-mesenchymaler Mischgeschwülste. Dtsch. Z. Nervenheilk.186 (1964), 323–335.

    Google Scholar 

  • Gullotta, F., eG. Kersting, Sul Gliosarcoma. Ricerche in vitro. Riv. Pat. Cl. Sper. (Padova)5 (1964), 205–222.

    Google Scholar 

  • Gullotta, F., Vergleichende Untersuchungen zur Morphologie und Genese der sogenannten Medulloblastome. World Fed. of Neurol., Symposium on Medulloblastoma, Bern 4. 9. 1965. Acta Neuropath. (Wien)8 (1967), 76–83.

    Google Scholar 

  • Gullotta, F., Il medulloblastoma: un sarcoma embrionale a localizzazione specifica. Riv. Pat. Cl. Sper. (Padova), im Druck.

  • Hacohen, H., Über einen Fall von Glioblastoma multiforme mit achtjähriger postoperativer Rrezidivfreiheit. Schweiz. Arch. Neurol. Neurochir. Psychiat.95 (1965), 39–50.

    Google Scholar 

  • Kautzky, R., Das gefäßreiche pariétale Glioblastom. Dtsch. Z. Nervenheilk.159 (1948), 57–74.

    Google Scholar 

  • Kernohan, J. W., undA. Uihlein, Sarcomas of the brain. Charles C. Thomas, Springfield 1962.

    Google Scholar 

  • Kothe, W., undH. H. Richter, Zur Prognose und. Therapie des Glioblastoma multiformes. Psych., Neurol., med. Psychol. (Leipzig)15 (1963), 276–282.

    Google Scholar 

  • Loew, F., undG. Weber, Das Glioblastoma multiforme. Acta Neurochir., Suppl. VI, 1959.

  • Lund, O. E., Histologische Veränderungen an Gliomen nach Einwirkung von radioaktiven Isotopen. Vortrag: Kolloquium d. Dtsch. Gesellschaft f. Neurochirurgie Bonn, 1958, Ref. Zbl. Neurochirurgie18 (1958), 21.

    Google Scholar 

  • Matsukado, Y., C. S. MacCarty, andJ. W. Kernohan, The growth of glioblastoma multiforme (astrocytoma grade 3 a. 4) in neurosurgical practice. J. Neurosurgery18 (1961), 636–644.

    Google Scholar 

  • Muratorio, A., L. Perria eU. Sacchi, Glioblastomi diffusi e glioblastomi „circoseritti“. Sistema Nerv. VII (1955), 1–10.

    Google Scholar 

  • Muratorio, A., L. Perria, andU. Sacchi, Morphological-functional aspects and malignancy of glioblastoma multiforme. Proc. 2. Internat. Congr. of Neuropathol., London, 1955,1 (1957), 255–256.

    Google Scholar 

  • Netzky, M. G., B. August, andW. Fowler, The longevity of patients with glioblastoma multiforme. J. of Neurosurg.7 (1950), 261–269.

    Google Scholar 

  • Roth, J. G., andA. B. Elvidge, Glioblastoma multiforme: a clinical survey. J. of Neurosurgery17 (1960), 736–750.

    Google Scholar 

  • Tooth, H. H., Some observations of the growth and survival-period of intracranial tumours, based on the records of 500 cases, with special reference to the pathology of gliomata. Brain35 (1912), 61–108.

    Google Scholar 

  • Van Dam, B., Über die Pathogenese der Gliome und das Problem der Malignität. Folia Psychiatr. Neerl.58 (1953), 648–662.

    Google Scholar 

  • Weickmann, F., undK. Frühauf, Zur Frage der operativen Behandlung des Glioblastoma multiforme (Verlaufskontrolle an 92 operierten Fällen der Jahre 1954–1959). Psych., Neurol., med. Psychologie (Leipzig)15 (1963), 13–20.

    Google Scholar 

  • Zülch, K. J., Pathologische Anatomie der raumbeengenden mtrakraniellen Prozesse. Handbuch d. Neurochirurgie, Bd. III. Springer, Berlin 1956.

    Google Scholar 

  • Zülch, K. J., Das Glioblastom, morphologisch und histologisch gesehen. In „Das Glioblastoma multiforme“. Acta Neurochir., Suppl. VI, 1959.

  • Zülch, K. J., On the definition of the polymorphous oligodendroglioma. In „Classification of brain tumours“. Acta Neurochir., Suppl. X, 1964.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Gullotta, F., Bettag, W. Zur Frage der längeren Überlebenszeit bei Glioblastomen. Acta neurochir 16, 122–128 (1967). https://doi.org/10.1007/BF01401905

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01401905

Navigation