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Die Behandlung des kardianahen Ulcus ventriculi

The treatment of the high gastric ulcer

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Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

This is a report on 64 patients, who were operated on because of gastric ulcers situated near the cardia. We found the best results after the so-called step like resection, which is preferable to selective vagotomy with excision of the ulcer and pyloroplasty because of the special conditions of the secretion of gastric juice in the case of high ulcers. Because of the danger of the development of a cancer in a B-II-stomach we prefer the B-I-anastomosis. For ulcers with stenosis of the esophagus a cardiofundectomy should be performed. Ulcers high on the greater curvature and in the fundus should be excised and a distal gastrectomy (B-I) should follow. The sole excision of the ulcer or the operation according to Kelling-Madlener are not recommended.

Zusammenfassung

Es wird über 64 Patienten berichtet, die wegen eines hochsitzenden Ulcus ventriculi operiert wurden. Die besten Ergebnisse fanden sich nach treppenförmiger Resektion, die auch wegen des besonderen Magensekretionsverhaltens des hohen Geschwürs der selektiven Vagotomie mit Ulcusresektion und Pyloroplastik vorzuziehen ist. Wegen der Gefahr der Ausbildung eines Stumpfcarcinoms im B II-Magen sollte die Anastomose als B I angelegt werden. Juxtakardiale Geschwüre, die zu Oesophagusstenosen geführt haben, sollten im Sinne einer Kardiofundektomie operiert werden. Bei Geschwüren hoch an der großen Kurvatur oder im Fundus kommt die Ulcusexcision mit distaler Magenresektion in Betracht. Die alleinige Ulcusexcision und die Operation nach Kelling-Madlener sind gemeinsam mit anderen, älteren Operationsverfahren abzuehnen.

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Gebhardt, C., Moschinski, D. & Usmiani, J. Die Behandlung des kardianahen Ulcus ventriculi. Langenbecks Arch Chiv 343, 313–318 (1976). https://doi.org/10.1007/BF01300578

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