Summary
Hemorrhage through the pancreatic duct is a form of upper gastrointestinal bleeding that is rarely described in the literature. Since 1981, we have observed ten cases of “hemosuccus pancreaticus” due to pancreatitis and one as a complication of an islet-cell carcinoma. The diagnosis of hemosuccus was made ten times preoperatively: eight times by checking the ERP; six times blood was seen coming out of the papilla of Vater/papilla minor; in five cases there were typical findings in the pancreatogram. Angiography showed extravasation in five cases. In our opinion, partial pancreatectomy should be the treatment of choice for pancreatitis in combination with “hemosuccus pancreaticus.”
Zusammenfassung
Blutungen über den Ductus Wirsungianus gehören zu den selten beschriebenen Blutungsursachen im oberen Gastrointestinaltrakt. Seit 1981 konnten wir insgesamt 11 Fälle von Pankreasgangblutungen, 10 davon bei Pankreatitiden, beobachten. Achtmal konnte die Diagnose „Haemosuccus pancreaticus” mittels ERP gestellt werden: Blutaustritt bei der Duodenoskopie sechsmal, typische Kontrastmittelaussparungen im Röntgenbild fünfmal. In der Angiographie zeigten sich bei fünf Patienten Extravasate. (Keine präoperative Diagnose in einem Fall.) Die Teilresektion des Pankreas halten wir für die Therapiemethode der Wahl bei Pankreatitiden mit dieser Komplikation.
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Remmel, E., Zirngibl, H. & Gebhardt, C. 245. „Haemosuccus pancreaticus” bei chronischer Pankreatitis: Differentialdiagnostik und Kontroversen in der Therapie. Langenbecks Arch Chiv 372, 878 (1987). https://doi.org/10.1007/BF01298029
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01298029