Summary
1) The summary done for perioperative risk factors should be jointly calculated by surgeons and anaesthetists. 2) Risk classification has to be accepted by both partners. 3) Preoperative screening has to be checked for relevance. 4) Known risk factors have to be eliminated by adequate pretreatment. 5) The operative procedure, anaesthesia and monitoring should be planned well ahead in risk patients. 6) Postoperative monitoring and postoperative treatment should be subject to joint discussions.
Zusammenfassung
1. Das perioperative Risiko muss als Gesamtrisiko von Anaesthesisten und Chirurgen gemeinsam erfasst werden. 2. Gemeinsame Risikoklassen sind dringend erforderlich. 3. Art und Umfang von Screeninguntersuchungen bedürfen einheitlicher Festlegungen. 4. Jedes Risiko muss durch geeignete Vorbehandlungsmassnahmen gemindert werden. 5. Intraoperatives Vorgehen sowie intra- und postoperatives Monitoring sollten gemeinsam diskutiert werden. 6. Die postoperative Phase sollte Gegenstand prospektiver Untersuchungen werden.
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Dick, W. 37. Perioperatives Risiko — Kontroversen zur Pathogenese -Integration der Standpunkte. Langenbecks Arch Chiv 372, 237–239 (1987). https://doi.org/10.1007/BF01297821
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01297821