Summary
Pulmonary complications are among the key factors responsible for the postoperative morbidity and mortality after esophagectomy. The thoracotomy by itself as well as the duration of the operation do not seem to increase the frequency of pulmonary complications. Preoperative poor respiratory function and especially a high perioperative blood loss significantly increase the risk for postoperative pneumonia. The postoperative pulmonary risk after esophagectomy seems to be closely correlated to the AaDO2 quotient in the early postoperative period.
Zusammenfassung
Pulmonale Komplikationen sind für einen wesentlichen Teil der postoperativen Morbidität und Letalität nach Oesophagusresektionen verantwortlich. Die Thoracotomie per se und die Operationsdauer stellen keinen wesentlichen Risikofaktor dar. Die bereits präoperativ bestehende pulmonale Vorschädigung und vor allem auch der perioperative Blutbedarf haben dagegen entscheidenden Einfluss auf die postoperative Pneumoniefrequenz. Eine verlässliche Quantifizierung der pulmonalen Gefährdung nach Oesophagusresektion scheint mit Hilfe des frühpostoperativen AaDO2-Quotienten möglich.
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Hopt, U.T., Klös, T. & Bockhorn, H. 25. Wertigkeit und Ursache pulmonaler Komplikationen nach Oesophagusresektion. Langenbecks Arch Chiv 372, 165–168 (1987). https://doi.org/10.1007/BF01297809
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01297809