Summary
Between 1964 and 1979 a total of 1206 reconstructive operations for aortoiliac obstructions were performed: the retroperitoneal approach (R.P.A.) in 561 patients (47%), the intraperitoneal approach in 428 cases (35%), and extra-anatomical techniques in 217 cases (18%). During the last fifteen years the percentage of R.P.A. has remained approximately the same (range of 50%). In our practice the R.P.A. is the procedure of choice to carry out safely endarterectomy of the aortoiliac toboggan. The review of our first 100 cases operated on before 1970 over 10 years follow-up demonstrated good results: the permeability rate over 10 years is 90% for stage 11, 70% for stage 111, 50% for stage IV. The results of this series seem to justify our confidence in endarterectomy by R.P.A. as a routine technique in aortoiliac occlusions. liac occlusions.
Zusammenfassung
Von 1964–1979 wurden 1206 rekonstruktive Eingriffe wegen aortoiliacaler Verschlußprozesse durchgeführt. Bei 561 Patienten (47%) verwandten wir einen retroperitonealen, bei 428 Patienten (35%) einen transperitonealen und bei 217 Patienten (18%) einen nten (18%) einen extraanatomischen Zugang. Während der letzten 15 Jahre blieb der prozentuale Anteil ozentuale Anteil retroperitonealer Eingriffe unverändert bei etwa 50%. Nach unserer Erfahrung ist das rfahrung ist das retroperitoneale Vorgehen Technik der Wahl zur sicheren Thrombendarteriektomie der rteriektomie der Beckenstrombahn. Die Nachuntersuchung unserer ersten 100 Fälle, die vor 1970 operiert or 1970 operiert wurden (Nachbeobachtungszeit über 10 Jahre) zeigte gute Ergebnisse: Die Permeabilitätsrate liegt nach 10 Jahren bei 90% für das Stadium Il, 70% für das Stadium III und 50% für das Stadium IV. Diese Resultate bestätigen unser Vertrauen in die retroperitoneale Thrombendarteriektomie als Routinetechnik bei aortoilicalen Verschlußprozessen.
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Descotes, J. 37. Bewertung des retroperitonealen Zuganges bei der Thrombendarteriektomie der Beckenarterien. Langenbecks Arch Chiv 352, 169 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01291998
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01291998