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29. Chirurgische Gesichtspunkte

Surgical aspects

  • B. Wissenschaftliches Programm
  • I. Hauptthemen mit Rundgesprächen C. Gastrointestinale Chirugie - postoperative Syndrome. Pathogenese, Diagnostik, Therapie c)Postoperative Syndrome an Leber un Pfortader
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Summary

Postoperative syndromes in the early phase following liver resection are liver insufficiency, hepatorenal failure, lack of regeneration, bleeding, and subphrenic abscess; in the late phase liver abscess, biliary fistula, AV fistula, hematobilia, and cholangitis occur. Liver failure, ascites, encephalopathy, recurrent bleeding, and shunt thrombosis occur early; encephalopathy, progression of liver cirrhosis, shunt thrombosis, recurrent bleeding, and the gastroduodenal ulcer are also late syndromes following the portosystemic shunt operation.

Zusammenfassung

Postoperative Syndrome nach Leberresektionen sind Leberinsuffizienz, hepatorenales Versagen, Regenerationsausfall, Blutung, subphrenischer Abscess in der Frühphase; Leberabscess, Gallefistel, a.v. Fistel, Hämobilie und Cholangitis in der Spätphase. Leberversagen, Ascites, Encephalopathie, Rezidivblutung und Shunt-Thrombose kommen als Frühsyndrome; Encephalopathie, fortschreitende Lebercirrhose, Shunt-Thrombose, Rezidivblutung und Gastroduodenalulcus auch als Spätsyndrome nach portosystemischen Shunt-Operationen vor.

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Literatur

  • Conn, H. O.: Trailmaking and Numberconnection Tests in the assessment of mental state in PSE. Am. J. Dig. Dis.22, 541 (1977)

    Google Scholar 

  • Hoyumpa, A. M., Schenker, St. v., Desmond, P. U., Avant, G. R., Roberts, R. K.: Hepatic encephalopathy. Gastroenterology76, 184 (1979)

    Google Scholar 

  • Martini, G. A., Stelzner, F., Dölle, W.: Enzephalopathie nach operativ angelegter portocavaler Anastomose. Dtsch. Med. Wochenschr.86, 461 (1961)

    Google Scholar 

  • Mutchnick, M. G., Lerner, E., Conn, H. O.: Portal-systemic encephalopathy and portacaval anastomosis: a prospective controlled investigation. Gastroenterology66, 1005 (1974)

    Google Scholar 

  • Rikkers, L., Jenko, P., Rudman, D., Freides, D.: Subclinical hepatic encephalopathy: detection, prevalence and relationship to nitrogen metabolism. Gastroenterology75, 462 (1978)

    Google Scholar 

  • Wong, P. Y.: The hepatorenal syndrome. Gastroenterology77, 1326 (1979)

    Google Scholar 

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Berchtold, R. 29. Chirurgische Gesichtspunkte. Langenbecks Arch Chiv 352, 149–151 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01291990

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01291990

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