Summary
Parenchyma-preserving resection techniques are grouped into two categories: (1) Broncho- and angioplastic resections that help avoid pneumonectomy and (2) Wedge or segment resections that help avoid lobectomy. The indications are: (a) Elderly patients (70 years); (b) Impaired respiratory reserve; (c) Palliative surgery; (d) Limited tumour growth. The analysis of 288 relevant cases yielded follow-up data in 232 cases: Survival and mortality of group I operations are comparable to those after (extended) pneumonectomy; higher tumour stages prevailed in the combined plastic surgery subgroup. The data of group II are similar to those with lobectomy; the relatively high local recurrence rates render group II operation techniques unreliable until more data are available.
Zusammenfassung
Die organsparenden Operationen an der Lunge können in zwei Kategorien eingeteilt werden: I. Bronchus- und gefäßplastische Operationen zur Vermeidung einer Pneumonektomie und II. Keil-/ Segmentresektionen zur Vermeidung einer Lobektomie. Die Indikationen hierfür sind: 1. Patienten in háherem Lebensalter (70J.). 2. Eingeschränktes Tumorwachstum. Die Analyse der Nachsorgeergebnisse von 288 so operierten Patienten zeigte Überlebenszeit und Operationsletalität in Gruppe I ist vergleichbar mit Angaben bei der (erweiterten) Pneumonektomie. Die kombinierten plastischen Operationen an Arterie und Bronchus wurden bei höheren Tumorstadien durchgeführt. Die Raten bei Gruppe II ähneln denen bei Lobektomie. Die relativ hohe Lokalrezidivrate läßt jedoch die Operationstechniken der Gruppe II zum gegenwärtigen Zeitpunkt noch nicht als Wahlverfahren empfehlen.
Similar content being viewed by others
Literatur
Bennett FW, Smith RA (1978) A twenty-year analysis of the results of sleeve resection for primary bronchogenic carcinoma. J Thorac Cardiovasc Surg 76:841
Hoffmann TH, Ransdell HT (1980) Comparison of lobectomy and wedge resection for carcinoma of the lung. J Thorac Cardiovasc Surg 79:211
Jensik RJ, Faber PL, Milloy FJ (1972) Sleeve lobectomy for carcinoma. J Thorac Cardiovasc Surg 64:400
Jensik RJ, Faber PL, Kittle FC (1979) Segmental resection for bronchogenic carcinoma. Ann Thorac Surg 28:475
Kurpat D, Bredel P, Metzger B (1980) Keilresektion beim Bronchialkarzinom. Z Erkrank Atm Org 155:41
Thomsen P (1978) Überlebenschancen beim ökonomisch resezierten Karzinom der Lunge anhand von 88 FÄllen des Krankenhauses Großhansdorf in den Jahren 1967–1972. Prax Pneumol 32:665
Weisel RD, Cooper JD, Delarue NC, Theman TE, Todd TRJ, Pearson GF (1979) Sleeve lobectomy for carcinoma of the lung. J Thorac Cardiovasc Surg 78:839
Vogt-Moykopf I (1974) GefäsBplastiken bei Bronchusmanschetten-Resektion. Prax Pneumol 28:1030
Vogt-Moykopf I, Lüllig H, Toomes H, Weidauer H (1980) Tracheaersatz am Menschen, kombinierte Eingriffe an Bronchien und Gefäßen der Lunge. Langenbecks Arch Chir 352:285
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Vogt-Moykopf, I., Abel, U., Heinrich, S. et al. 15. Organsparende Operationsverfahren beim Bronchialcarcinom, Ergebnisse. Langenbecks Arch Chiv 355, 117–122 (1981). https://doi.org/10.1007/BF01286824
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01286824