Summary
Incidence of bronchogenic cancer has increased steadily over the past three decades. In spite of many advances in diagnostic and therapeutic procedures, unselected groups have a 5-year survival rate of about 5 % compared to 2 % previously. The most valuable methods are related to the flexible fiberoptic bronchoscope and the mediastinoscope along with a variety of biopsy techniques for the preoperative assessment (staging, grading, typing). Our present diagnostic techniques do not permit the early detection of lung cancer. This may become possible with the discovery of new tumor markers, tumor-specific fluorescence and ra dioisotopes combined with fiberoptic bronchoscopy.
Zusammenfassung
In den letzten drei Dekaden hat das Bronchialcarcinom ständig zugenommen. Ungeachtet diagnostischer und therapeutischer Fortschritte beträgt die Fünf-Jahres Überlebensrate in unselektierten Gruppen nur ungefähr 5 % gegenüber früher 2 %. Als sehr wertvolle Methoden haben sich die Bronchoskopie mit dem flexiblen Fiberskop und die Mediastinoskopie zusammen mit vielfältiger Biopsietechnik für die präoperative Beurteilung („staging, grading, typing”) erwiesen. Mit der derzeitigen Diagnostik sind sehr frühe Krebsstadien nicht zu erfassen. Das kann möglich werden durch Entdeckung besserer Tumormarker, tumorspezifischer Fluorescenz- und Radioisotopen-Technik zusammen mit Fiberbronchoskopie.
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Hamm, J. 12. Klinik und endoskopische Diagnostik. Langenbecks Arch Chiv 355, 103–106 (1981). https://doi.org/10.1007/BF01286821
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01286821