Summary
While Dick was Director of the Tübingen Surgical Clinic, operations on the bile duct were approached by a Kocher incision along the edge of the rib cage between 1955–1961, whereas after 1961 the Kausch incision was used in almost all these operations.
A follow-up examination of patients subjected to surgery on the bile ducts over a period of six years showed that rupture of the scar had occurred after the Kauach incision in 1.4% and after the Kocher incision in 3.8% of all cases.
The reason for the low percentage of ruptures after the oblique Kausch incision lies in its intersegmental course, which avoids injury to any of the intercostal nerves.
Zusammenfassung
An der Tübinger Chirurgischen Klinik wurden unter dem Direktorat von Dick zwischen 1955 und 1961 Gallenwegseingriffe vorwiegend vom Kocherschen Rippenrandschnitt aus vorgenommen, ab 1961 fast ausschließlich vom sog. Kausch-Schnitt.
Eine Nachuntersuchung des Materials von 6 Jahrgängen hat ergeben, daß Narbenbrüche nach Kausch-Incisionen in 1,4%, nach Rippenrandschnitten in 3,8% aller Fälle aufgetreten sind.
Die Erklärung für die geringe Narbenbruchfrequenz des Kauschschen Schrägschnittes ist in der intersegmentalen Schnittrichtung zu sehen, bei der keine Intercostalnerven verletzt werden.
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Geisbe, H. 32. Narbenbrüche nach Gallenoperationen bei verschiedener Schnittführung. Langenbecks Arch Chiv 334, 309–310 (1973). https://doi.org/10.1007/BF01286574
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01286574