Summary
When persistent or recurrent pains after cholecystectomy require the surgeon to re-operate, a careful and patient search should be made for a remnant of the cystic duct. This should be done whether or not stones are detectable in the common duct. If a cystic-duct stump longer than 6 mm is found, the following procedure should be adopted: minute preparation of the stump, manometry, radiomanometry starting from the stump of the cystic duct, ligation and resection of the stump right at the common duct. With this operation we were able to completely free almost all of our own 69 patients from longstanding symptoms. Therefore, we recommend that more attention be paid to the syndrome of the cystic-duct stump and that when necessary, the re-operation described with revision and resection of the stump, be carried out.
Zusammenfassung
Bestehen nach einer Cholecystektomie persistierende oder wiederkehrende Schmerzen und ist eine Reoperation indiziert, sollte mit Geduld nach einem vermuteten Rest des D. cysticus gesucht werden, gleichgültig ob im D. choledochus Steine nachweisbar sind oder nicht. Das Vorgehen besteht bei Vorhandensein eines Cysticusstumpfes, der länger als etwa 6 mm ist, in genauester Präparation, Manometrie bzw. Radiomanometrie vom Cysticusstumpf aus und Resektion des Stumpfes mit Unterbindung direkt am D. choledochus. Mit dieser Reoperation konnten wir bei fast sämtlichen 69 Patienten nach z.T. jahrelangem Leiden völlige Beschwerdefreiheit erzielen. Auf Grund unserer Erfahrungen sollte das beschriebene Cysticusstumpf-Syndrom mehr Beachtung finden und user Vorgehen zur Anwendung gelangen.
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Köle, W. 29. Das Cysticusstumpf-Syndrom. Langenbecks Arch Chiv 334, 293–300 (1973). https://doi.org/10.1007/BF01286571
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01286571